نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
چکیده
مقدمه: حافظه فعال یا حافظه کوتاهمدت، یک منبع پردازش با ظرفیت محدود شامل ذخیره اطلاعات، هنگام پردازش اطلاعات است و افراد نارساخوان، در به خاطر سپردن همین مقدار محدود مشکل دارند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف پیشبینی حافظه فعال بر اساس توجه انتخابی و آگاهی واجشناختی کودکان نارساخوان مقطع دبستان انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه از نوع همبستگی رگرسیون بود. نمونههای تحقیق را 203 نفر از دانشآموزان پسر 8 تا 12 ساله مدارس منطقه پنج شهر تهران که با استفاده از روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند، تشکیل داد. از چکلیست نارساخوانی، آزمون حافظه دیداری- فضایی Andre Ray، آزمون Stroop و پرسشنامه آگاهی واجشناختی جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شد. دادهها علاوه بر روشهای آمار توصیفی، با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: 5/36 درصد از واریانس حافظه فعال در آزمون توجه انتخابی قابل تبیین بود که بیشترین میانگین به سطح کنترل شناختی اختصاص داشت. همچنین، 5/35 درصد از واریانس حافظه فعال دیداری در آزمون آگاهی واجشناختی تبیین شد که بیشترین میانگین مربوط به حذف واج پایانی بود.نتیجهگیری: به نظر میرسد توجه انتخابی و آگاهی واجشناختی، سهم معنیداری در پیشبینی حافظه فعال از نوع دیداری- فضایی در کودکان پسر نارساخوان دارد.
کلیدواژهها