قابلیت وضوح گفتار در کودکان 4 تا 5 سال فارسی زبان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کارشناس ارشد گفتاردرمانی، عضو هیات علمی دانشکده توان‌بخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان

2 کارشناس گفتار درمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان

3 مشاور آمار، عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان

10.22122/jrrs.v5i1.34

چکیده

مقدمه: قابلیت وضوح گفتار، اندازه‌‌گیری میزان مؤثر بودن گفتار است. قابلیت وضوح گفتار در سه زمینه: تصمیم‌‌‌گیری برای مداخله، تعیین اهداف مداخله، ارزیابی تأثیر مداخله کاربرد دارد. هدف از این مطالعه، بررسی قابلیت وضوح گفتار در کودکان 4 تا 5 سال بود.مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود که 70 کودک ( 35 پسر و 35 دختر ) به صورت تصادفی ساده از میان پنج  ناحیه شهر اصفهان به عنوان نمونه انتخاب شدند، به طوری که از هر ناحیه دو کودکستان و از هر کودکستان نمونه گفتاری، هفت کودک به منظور تعیین قابلیت وضوح گفتار مورد بررسی قرار گرفت.یافته‌ها: میانگین درصد قابلیت وضوح گفتار، در کل جمعیت نمونه 97/53 ( 2/47 = SD ) بود، دامنه آن برابر 90 تا 100 است. میانگین درصد قابلیت وضوح گفتار در جمعیت پسران 98 (2/7SD = ) و در جمعیت دختران 97/6 (2/9SD = ) بود. آزمون t مستقل نشان داد که تفاوت میانگین دختران و پسران معنی‌دار نمی‌باشد (074/0 = P).بحث: بر طبق این نتایج، قابلیت وضوح گفتار در کودکان 4 تا 5 سال، تقربباً مشابه بزرگسالان بود.

کلیدواژه‌ها