تأثیر آموزش لگودرمانی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌شنوای پیش‌دبستانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 استادیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22122/jrrs.v14i2.3175

چکیده

مقدمه: لگودرمانی یکی از برنامه‌های مداخله‌ای می‌باشد که باعث بهبود قابل توجه مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌شنوا می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی لگودرمانی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌شنوای پیش‌دبستانی شهر اصفهان صورت گرفت.مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه ‌آزمایشی بود که با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون، همراه با گروه شاهد انجام شد. بدین ترتیب، 24 کودک کم‌شنوای پیش‌دبستانی 4 تا 6 ساله در تحقیق شرکت نمودند. آزمودنی‌ها به روش نمونه‌گیری در دسترس از مرکز توان‌بخشی مادر و کودک آوا انتخاب شدند و به دو گروه 12 نفره آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش برنامه لگودرمانی را در 8 جلسه (هر جلسه 45 دقیقه) دریافت کردند؛ در حالی‌ که این نوع آموزش به گروه شاهد ارایه نشد. داده‌ها به کمک مقیاس مهارت‌های اجتماعی Matson جمع‌آوری گردید و قبل و بعد از مداخله با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: لگودرمانی تأثیر معنی‌داری بر مهارت‌های اجتماعی و همه خرده ‌مقیاس‌های آن شامل رفتار اجتماعی مناسب، رفتار غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتار تکانشی، برتری‌طلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن و ارتباط با همسالان) در گروه آزمایش داشت (001/0 > P).نتیجه‎گیری: لگودرمانی باعث بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌شنوای پیش‌دبستانی می‌شود. در واقع، این شیوه درمانی از طریق بازی و ایجاد موقعیت‌ها و فرصت‌های خلاق برای برقراری ارتباط، موجب رشد و تحول مهارت‌های اجتماعی می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

  1. Lawyer G. Deaf education and deaf culture: Lessons from Latin America." Am Ann Deaf 2018; 162(5): 486-8.
  2. Movallali G, Ashouri M, Jalil-Abkenar SS, Salehy Z. Effect of life skills training on social skills of hearing impaired students. IOSR-JRME 2014; 4(5): 28-34.
  3. Kirk SA, Gallagher J, Coleman MR. Educating exceptional children. 14th ed. Australia: Cengage; 2015. p. 364.
  4. Zaidman-Zait A, Most T, Tarrasch R, Haddad-eid E, Brand D. The impact of childhood hearing loss on the family: Mothers' and fathers' stress and coping resources. J Deaf Stud Deaf Educ 2016; 21(1): 23-33.
  5. Jalil-Abkenar S S, Ashori M, Pourmohamadreza-Tajrishi M, Hasanzadeh S. Auditory perception and verbal intelligibility in children with cochlear implant, hearing aids and normal hearing. Practice in Clinical Psychology 2013; 1(3): 141-7. [In Persian].
  6. Ashori M, Jalil-Abkenar SS. Students with special needs and inclusive education. 1st ed. Tehran, Iran: Roshd-e Farhang Publications; 2016. p. 429. [In Persian].
  7. Behroz-Sarcheshmeh S, Karimi M, Mahmoudi F, Shaghaghi P, Jalil-Abkenar SS. Effect of Training of life skills on social skills of high school students with intellectual disabilities. Practice in Clinical Psychology 2017; 5(3): 177-86. [In Persian].
  8. Jalil-Abkenar SS, A'shouri M, Afrouz G A. The effect of social behaviors training on improvement of the social skills of adolescents with intellectual disability. J Rehab 2013; 14(3): 31-40. [In Persian].
  9. OHandley RD, Radley KC, Lum JDK. Promoting social communication in a child with specific language impairment. Commun Disord Q 2015; 37(4): 199-210.
  10. Gokce B, Ayse C. Psychological Adaptation, marital satisfaction, and academic self-efficacy of international students. Journal of International Students 2017; 7(3): 686-702.
  11. Owens G, Granader Y, Humphrey A, Baron-Cohen S. LEGO therapy and the social use of language programme: An evaluation of two social skills interventions for children with high functioning autism and Asperger Syndrome. J Autism Dev Disord 2008; 38(10): 1944-57.
  12. LeGoff DB. Use of LEGO as a therapeutic medium for improving social competence. J Autism Dev Disord 2004; 34(5): 557-71.
  13. Pouretemad HR, Tazakareh Tavasoli S, Shiri E, Bani Jamal SS. Evaluation of effectiveness of LEGO therapy in social Skills Improvement for children with high functioning autism. Journal of Applied Psychology 2017; 11(2): 195-214. [In Persian].
  14. Akbari S, Rajab Boloukat M. The effect of LEGO education on social skills and creativity among deaf children with Cochlear implants. Innovation and Creativity in Human Sciences 2017; 7(1): 101-24.
  15. Lindsay S, Hounsell KG, Cassiani C. A scoping review of the role of LEGO((R)) therapy for improving inclusion and social skills among children and youth with autism. Disabil Health J 2017; 10(2): 173-82.
  16. Peckett H, MacCallum F, Knibbs J. Maternal experience of Lego Therapy in families with children with autism spectrum conditions: What is the impact on family relationships? Autism 2016; 20(7): 879-87.
  17. Hoshina A, Horie R, Giannopulu I, Sugaya M. Measurement of the effect of digital play therapy using biological information. Procedia Comput Sci 2017; 112: 1570-9.
  18. Abdollahi Baqrabadi G. Effectiveness of Lego therapy on social skills in children with Autism. Rooyesh-e Ravanshenasi 2016; 5(3): 153-64. [In Persian].
  19. LeGoff DB, Sherman M. Long-term outcome of social skills intervention based on interactive LEGO play. Autism 2006; 10(4): 317-29.
  20. Ashori M, Yazdanipour M. Investigation of the effictiveness of group play therapy training with cognitive-behavioral approach on the social skills of students with intellectual disability. J Rehab 2018; 19(3): 262-75. [In Persian]
  21. Astramovich RL, Lyons CHamilton. Play Therapy for children with intellectual disabilities. Journal of Child and Adolescent Counseling 2015; 1(1): 27-36.
  22. Matson JL, Ollendick TH. Psychology practitioner guidebooks. Enhancing children's social skills: Assessment and training. New York, NY: Pergamon Press; 1988.
  23. Yousefi F, Khayer M. A study on the reliability and the validity of the Matson Evaluation of Social Skills with Youngstres (MESSY) and sex differences in social skills of high school students In Shiraz, Iran. Journal of Social Sciences and Humanities of Shiraz University 2002; 18(2): 147-58. [In Persian].
  24. Shin HY, Hwang HJ. Mental health of the people with hearing impairment in Korea: A population-based cross-sectional study. Korean J Fam Med 2017; 38(2): 57-63.
  25. Pourmohamadreza Tajrishi M, Ashouri M, Afrooz GA, Arjmandnia AA, Ghobari Bonab B. The effectiveness of positive parenting program (Triple-P) Training on interaction of mother-child with intellectual disability. J Rehab 2015; 16(2): 128-36. [In Persian].
  26. Costa S, Soares F, Santos C, Pereira AP, Moreira F. Lego Robots and autism spectrum disorder: A potential partnership? R Est Inv Psico y Educ 2016; 3(1): 50-8.
  27. Huskens B, Palmen A, Van der Werff M, Lourens T, Barakova E. Improving collaborative play between children with autism spectrum disorders and their siblings: The effectiveness of a robot-mediated intervention based on Lego (R) Therapy. J Autism Dev Disord 2015; 45(11): 3746-55.