تأثیر انواع تمرینات چشم ساکن بر اجرای مهارت ضربه زدن با پای کودکان دارای تبحر حرکتی بالا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v14i2.3147

چکیده

مقدمه: انسان از بینایی برای تشخیص اطلاعات درباره محیط تکلیف استفاده می‌کند. مطالعات نشان داده است که طول دوره چشم ساکن (مدت زمان آخرین تثبیت قبل از اجرای حرکت)، عملکرد حرکتی و کارایی در تعدادی از تکالیف، با استفاده از تمرینات چشم ساکن بهبود می‌یابد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر انواع تمرینات چشم ساکن بر مدت چشم ساکن و اجرای مهارت ضربه زدن با پای کودکان دارای تبحر حرکتی بالا انجام شد.مواد و روش‌ها: در این تحقیق، 45 دانش‌آموز پسر 7 تا 10 سال دارای تبحر حرکتی بالا، با اجرای مرحله پیش‌آزمون، به صورت همگن در سه گروه تمرینات چشم ساکن پایه، کوتاه‌مدت و بلندمدت قرار گرفتند. مطالعه شامل مراحل پیش‌آزمون، اکتساب و پس‌آزمون بود. شرکت‌کنندگان در مرحله پیش‌آزمون اقدام به زدن چهار شوت فوتبال (آزمون Christian Moore تعدیل شده) کردند. مرحله اکتساب در 12 جلسه و هر جلسه 10 کوشش انجام گرفت. پس از اتمام آخرین جلسه تمرینی، شرکت‌کنندگان در مرحله پس‌آزمون اقدام به زدن چهار شوت فوتبال نمودند. در هر یک از مراحل، اطلاعات بینایی به کمک دستگاه ردیابی چشم و دقت شوت فوتبال توسط محقق ثبت گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Paired t و One-way ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: انواع تمرینات چشم ساکن، تأثیر معنی‌داری بر دقت شوت فوتبال و طول دوره چشم ساکن کودکان با تبحر حرکتی بالا داشت (001/0= P)، اما تفاوت معنی‌داری بین تمرینات چشم ساکن بلندمدت، کوتاه‌مدت و پایه در دقت شوت فوتبال و طول دوره چشم ساکن مشاهده نگردید (050/0 < P).نتیجه‎گیری: با توجه به تأثیر انواع تمرینات چشم ساکن بر طول دوره چشم ساکن و دقت شوت، به مربیان و معلمان ورزش پیشنهاد می‌گردد که توجه ویژه‌ای به این نوع تمرینات در کار کردن با کودکان دارای تبحر حرکتی بالا داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

  1. Vickers JN. Perception, cognition, and decision training: The quiet eye in action. Champaign, IL: Human Kinetics; 2007.
  2. Wilson MR, Causer J, Vickers JN. Aiming for excellence: the quiet eye as a characteristic of expertise. In: Baker J, Farrow D, editors. Routledge handbook of sport expertise. London, UK: Routledge; 2015.
  3. Moore LJ, Vine SJ, Cooke A, Ring C, Wilson MR. Quiet eye training expedites motor learning and aids performance under heightened anxiety: The roles of response programming and external attention. Psychophysiology 2012; 49(7): 1005-15.
  4. Vine SJ, Wilson MR. The influence of quiet eye training and pressure on attention and visuo-motor control. Acta Psychol (Amst) 2011; 136(3): 340-6.
  5. Vine SJ, Moore LJ, Wilson MR. Quiet eye training: the acquisition, refinement and resilient performance of targeting skills. Eur J Sport Sci 2014; 14(Suppl 1): S235-S242.
  6. Wilson MR, Miles CA, Vine SJ, Vickers JN. Quiet eye distinguishes children of high and low motor coordination abilities. Med Sci Sports Exerc 2013; 45(6): 1144-51.
  7. Miles CAL, Vine SJ, Wood G, Vickers JN, Wilson MR. Quiet eye training improves throw and catch performance in children. Psychology of Sport and Exercise 2014; 15(5): 511-5.
  8. Miles CA, Wood G, Vine SJ, Vickers JN, Wilson MR. Quiet eye training aids the long-term learning of throwing and catching in children: Preliminary evidence for a predictive control strategy. Eur J Sport Sci 2017; 17(1): 100-8.
  9. Miles CA, Wood G, Vine SJ, Vickers JN, Wilson MR. Quiet eye training facilitates visuomotor coordination in children with developmental coordination disorder. Res Dev Disabil 2015; 40: 31-41.
  10. Wood G, Miles CA, Coyles G, Alizadehkhaiyat O, Vine SJ, Vickers JN, et al. A randomized controlled trial of a group-based gaze training intervention for children with Developmental Coordination Disorder. PLoS One 2017; 12(2): e0171782.
  11. Wulf G. Attentional focus and motor learning: A review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology 2013; 6(1): 77-104.
  12. Vine SJ, Moore LJ, Cooke A, Ring C, Wilson MR. Quiet eye training: A means to implicit motor learning. Int J Sport Psychol 2013; 44(4): 367-86.
  13. Barnett LM, van Beurden E, Morgan P, Brooks LO, Beard J. Do skilled children become active adolescents? Med Sci Sports Exerc 2008; 40(5): S96.
  14. Tsai CL, Pan CY, Chang YK, Wang CH, Tseng KD. Deficits of visuospatial attention with reflexive orienting induced by eye-gazed cues in children with developmental coordination disorder in the lower extremities: an event-related potential study. Res Dev Disabil 2010; 31(3): 642-55.
  15. Flanagan JR, Bowman MC, Johansson RS. Control strategies in object manipulation tasks. Curr Opin Neurobiol 2006; 16(6): 650-9.
  16. Emes C, Vickers J, Livingston L. Gaze Control in Children with High Versus Low Motor Proficiency. Tokyo: Springer Japan; 1994 p. 147-54.
  17. Langaas T, Mon-Williams M, Wann JP, Pascal E, Thompson C. Eye movements, prematurity and developmental co-ordination disorder. Vision Res 1998; 38(12): 1817-26.
  18. Amirfakhrian M. Comparing the focus of attention with fixed arrangement, random variables and variable on the performance and learning of soccer shots in novic children [MSc Thesis]. Karaj, Iran: Karaj Branch, Islamic Azad University; 2012. [In Persian].
  19. Daneshyar E, Daneshfar A, Shojaei M. The effect of organizing training on children's motor asymmetry in football shots. Journal of Motor Behavior and sport Psychology 2014; 10: 925-34. [In Persian].
  20. Henderson SE, Sugden DA, Barnett AL. Movement ABC: Movement Assessment Battery for Children-2. London, UK: Harcourt Assessment; 2007.
  21. Akbaripor R, Daneshfar A, Shojaei M. Reliability of the Movement Assessment Battery for Children - Second Edition (MABC-2) in children aged 7-10 years in Tehran. Rehab Med 2018: 7(4): 90-6. [In Persian].
  22. Thomas KT, Lee AM, homas JR. Physical Education Methods for Elementary Teachers. 3rd ed. Champaign, IL: Human Kinetics; 2008.
  23. Lee DH. The role of the quiet eye in golf putting [PhD Thesis]. Exeter, UK: University of Exeter; 2015.
  24. Piras A, Lobietti R, Squatrito S. response time, visual search strategy, and anticipatory skills in volleyball players.
  25. J Ophthalmol 2014; 2014: 189268.
  26. Causer J, Bennett SJ, Holmes PS, Janelle CM, Williams AM. Quiet eye duration and gun motion in elite shotgun shooting. Med Sci Sports Exerc 2010; 42(8): 1599-608.
  27. Mann DT, Coombes SA, Mousseau MB, Janelle CM. Quiet eye and the Bereitschaftspotential: Visuomotor mechanisms of expert motor performance. Cogn Process 2011; 12(3): 223-34.
  28. Corbetta M, Patel G, Shulman GL. The reorienting system of the human brain: From environment to theory of mind. Neuron 2008; 58(3): 306-24.
  29. Corbetta M, Shulman GL. Control of goal-directed and stimulus-driven attention in the brain. Nat Rev Neurosci 2002; 3(3): 201-15.
  30. Flanagan JR, Vetter P, Johansson RS, Wolpert DM. Prediction precedes control in motor learning. Curr Biol 2003; 13(2): 146-50.
  31. Vickers JN. The quiet eye: Origins, controversies, and future directions. Kinesiology Review 2016; 5: 119-28.
  32. Gallahue DL, Ozmun JC, Goodway J. Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults. New York, NY: McGraw-Hill; 2006.