حساسیت و ویژگی فرم کوتاه آزمون تبحرحرکتی Bruininks–Oseretsky ویرایش دوم در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v13i1.2847

چکیده

مقدمه: ارزیابی مهارت‎های حرکتی و استفاده از یک ابزار مناسب برای تشخیص و شناسایی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی (Developmental coordination disorder یا DCD)، در سنین پیش‎دبستانی حیاتی به نظر می‎رسد. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی حساسیت و ویژگی فرم کوتاه آزمون تبحر حرکتی Bruininks–Oseretsky ویرایش دوم، در کودکان پیش‎دبستانی بود.مواد و روش‌ها: تعداد 306 کودک پیش‎دبستانی (7-4 سال) در این مطالعه شرکت کردند. پس از آن، 30 کودک به عنوان اختلال هماهنگی رشدی انتخاب شدند. برای توانایی تشخیص اختلال هماهنگی رشدی آزمون، از تحلیل حساسیت و ویژگی آزمون با روش منحنی Receiver operating characteristic (ROC) استفاده شد.یافته‌ها: سطح زیر منحنی ROC برای حساسیت 91/0 و برای ویژگی 93/0 و به طور کلی سطح زیر منحنی 97/0 به دست آمد.نتیجه‎گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، به نظر می‎رسد فرم کوتاه آزمون تبحر حرکتی Bruininks–Oseretsky ویرایش دوم، از حساسیت و ویژگی بالایی در کودکان پیش‎دبستانی برخوردار است و می‎توان از آن برای ارزیابی مهارت‎های حرکتی و شناسایی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

  1. Missiuna C, Moll S, Law M, King S, King G. Mysteries and mazes: parents' experiences of children with developmental coordination disorder. Can J Occup Ther 2006; 73(1): 7-17.
  2. Yun J, Ulrich DA. Estimating measurement validity: A tutorial. Adapt Phys Activ Q 2002; 19(1): 32-47.
  3. Schulz J, Henderson SE, Sugden DA, Barnett AL. Structural validity of the Movement ABC-2 test: Factor structure comparisons across three age groups. Res Dev Disabil 2011; 32(4): 1361-9.
  4. Bruininks RH, Bruininks BD. Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency. Minneapolis, MN: Pearson; 2005.
  5. Wuang YP, Su CY. Reliability and responsiveness of the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-Second Edition in children with intellectual disability. Res Dev Disabil 2009; 30(5): 847-55.
  6. Barnett LM, van BE, Morgan PJ, Brooks LO, Beard JR. Gender differences in motor skill proficiency from childhood to adolescence: A longitudinal study. Res Q Exerc Sport 2010; 81(2): 162-70.
  7. Goodway JD, Robinson LE, Crowe H. Gender differences in fundamental motor skill development in disadvantaged preschoolers from two geographical regions. Res Q Exerc Sport 2010; 81(1): 17-24.
  8. Sheikh M, Safania AM, Afshari J. Effect of selected motor skills on motor development of both genders aged 5 and 6 years old. Procedia Soc Behav Sci 2011; 15: 1723-5.
  9. Cairney J, Hay J, Veldhuizen S, Missiuna C, Faught BE. Comparing probable case identification of developmental coordination disorder using the short form of the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency and the Movement ABC. Child Care Health Dev 2009; 35(3): 402-8.
  10. Venetsanou F, Kambas A, Aggeloussis N, Fatouros I, Taxildaris K. Motor assessment of preschool aged children: A preliminary investigation of the validity of the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency - short form. Hum Mov Sci 2009; 28(4): 543-50.
  11. Vincon S, Green D, Blank R, Jenetzky E. Ecological validity of the German Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency - 2nd Edition. Hum Mov Sci 2017; 53: 45-54.
  12. MacCobb S, Greene S, Nugent K, O'Mahony P. Measurement and prediction of motor proficiency in children using Bayley infant scales and the Bruininks-Oseretsky Test. Phys Occup Ther Pediatr 2005; 25(1-2): 59-79.
  13. Deitz JC, Kartin D, Kopp K. Review of the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, Second Edition (BOT-2). Phys Occup Ther Pediatr 2007; 27(4): 87-102.
  14. Spironello C, Hay J, Missiuna C, Faught BE, Cairney J. Concurrent and construct validation of the short form of the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency and the Movement-ABC when administered under field conditions: implications for screening. Child Care Health Dev 2010; 36(4): 499-507.
  15. McIntyre F, Parker H, Thornton A, Licari M, Piek J, Rigoli D, et al. Assessing motor proficiency in young adults: The Bruininks Oseretsky Test-2 Short Form and the McCarron Assessment of Neuromuscular Development. Hum Mov Sci 2017; 53: 55-62.
  16. Faught BE, Hay JA, Cairney J, Flouris A. Increased risk for coronary vascular disease in children with developmental coordination disorder. J Adolesc Health 2005; 37(5): 376-80.
  17. Ruiz LM, Graupera JL, Gutierrez M, Miyahara M. The assessment of motor coordination in children with the Movement ABC test: A comparative study among Japan, USA and Spain. International Journal of Applied Sports Sciences 2003; 15(1): 22-35.
  18. Henderson SE, Henderson SE, Barnett A. Movement Assessment Battery for Children. 2nd ed. Minneapolis, MN: Pearson; 2007.
  19. Hanley JA, McNeil BJ. The meaning and use of the area under a receiver operating characteristic (ROC) curve. Radiology 1982; 143(1): 29-36.