تاثیر نوروفیدبک بر عملکرد تعادلی و توجه انتقالی کودکان مبتلا به اختلال خواندن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز و مدیر پژوهش مرکز تخصصی توانمندسازی پارند، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

4 دانشیار، گروه مدیریت توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v9i2.666

چکیده

مقدمه: اختلال خواندن جزء اختلالات عصبی- رشدی با نقایصی در مهارت‌های شناختی و حرکتی است. نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی جدید، با اصلاح ناهنجاری‌های موجود در نوار مغزی این کودکان می‌تواند به بهبود عملکرد آن‌ها کمک کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر پروتکل تعادلی نوروفیدبک بر عملکرد تعادلی و توجه انتقالی این کودکان بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش در چارچوب یک طرح تک آزمودنی طی 20 جلسه روی 4 کودک (1 دختر و 3 پسر) 12-8 ساله با اختلال خواندن اجرا شد و تعداد جلسات درمانی در این مطالعه 12 جلسه (30 دقیقه‌ای) بود. برای جمع‌آوری اطلاعات در سطح عملکرد تعادلی از خرده آزمون Bruininks- Oseretsky و در سطح توجه انتقالی از آزمون Posner paradigm استفاده شد. یافته‌ها: اندازه اثر درمان در عملکرد تعادلی برای تمام آزمودنی‌ها به جز اندازه اثر خط پایه- درمان در آزمودنی سه، بالا (8/0 < Cohen’d) بود و در مورد توجه انتقالی نیز درمان تنها در برخی از موارد تأثیر داشت. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که پروتکل تعادلی نوروفیدبک می‌تواند در بهبود عملکرد تعادلی و تا حدودی در توجه انتقالی کودکان مبتلا به اختلال خواندن مؤثر باشد. کلید واژه‌ها: نوروفیدبک، اختلال خواندن، تعادل، توجه انتقالی