بررسی همبستگی بین آزمون های تعادل و تحرک عملکردی و پارامترهای نوسان مرکز فشار در حالت ایستاده آرام با و بدون تکلیف شناختی در کودکان با فلج مغزی همی پارزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 مربی، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 مرکز تحقیقات فیزیوتراپی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری علوم اعصاب، دانشکده فناوری های نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

4 مربی، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v10i6.1943

چکیده

مقدمه: به دلیل تاثیر شخص، تکلیف و محیط بر روی کنترل وضعیتی کودکان با فلج مغزی همی پارزی، روش های مختلف بالینی و آزمایشگاهی برای سنجش کنترل وضعیتی مطرح است. هدف از این مطالعه بررسی همبستگی میان آزمون های بالینی و آزمایشگاهی تعادل در کودکان با فلج مغزی همی پارزی بود.مواد و روش ها: در این مطالعه همبستگی، 28 کودک فلج مغزی همی پارزی با متوسط سنی(34/2±) 09/10  سال به روش نمونه گیری غیر احتمالی ساده انتخاب شدند. آزمون های TUG)) Timed Up & Go، (FR) Functional Reach، Bruininks Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP)   و پارامترهای سرعت متوسط، طول مسیر، صفحه فاز کل و سطح کل نوسانات مرکز فشار در سه سطح سختی وضعیتی (سطح سفت با چشم باز و بسته و سطح فوم با چشم بسته در حالت ایستاده آرام) و دو سطح سختی شناختی (با و بدون تکلیف شناختی) ثبت شده با صفحه نیرو به ترتیب به عنوان آزمون های بالینی و آزمایشگاهی استفاده شد.نتایج: از میان 3 تکلیف وضعیتی فقط در ایستادن روی فوم با چشم بسته همبستگی متوسط تا بسیار بالایی بین تمامی پارامترهای نوسان مرکز فشار و آزمون های TUG، FR و BOTMP دیده شد. تکلیف شناختی در حالت ایستادن روی سطح فوم با چشم بسته باعث افزایش همبستگی بین آزمون های بالینی و آزمایشگاهی گردید.بحث: همبستگی مناسبی بین آزمون های تعادل و تحرک عملکردی و پارامترهای نوسان مرکز فشار در حالت ایستادن روی سطح فوم با چشم بسته به دست آمد.کلید واژه ها: کنترل وضعیتی، آزمون های تعادل و تحرک عملکردی، پارامترهای صفحه نیرو، کودکان فلج مغزی، همی پارزی