نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد هنرهای رایانهای، دانشکده چند رسانهای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
2 استادیار، دانشکده چند رسانهای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
چکیده
مقدمه: رنگها ﺗﺄﺛﻴﺮ زﻳﺎدی ﺑﺮ ﺣﺎﻻت ﺧﻠﻘﻲ و رواﻧﻲ اﻧﺴﺎن دارﻧﺪ و از آنجا که اﻧﺴﺎن ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺑﺎ رنگها در ارﺗﺒﺎط اﺳﺖ، رنگها اهمیت بسیاری پیدا میکنند. رنگها نقش فعال و مؤثری در زندگی روزمره دارند. به همین جهت، از مهمترین عناصر دیداری محسوب میشوند که بار احساسی و عاطفی دارند. رنگها سبب میشود تا افراد بتوانند به درک محیط، کسب اطلاعات و جهتیابی بپردازند و با محیط پیرامون ارتباط بیشتری برقرار نمایند. یکی از عوامل تأثیرگذار و مهم در موفقیت بازیکنان بازیهای کامپیوتری، زمان واکنش مناسب به محرک ارایه شده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مقایسه زمان واکنش به تنالیتههای مختلف چهار رنگ اصلی روانشناسی در افراد جوان انجام گرفت.مواد و روشها: نمونههای مورد بررسی این مطالعه شامل 60 نفر از داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن دختر و ﭘﺴﺮ دانشکده چند رسانهای دانشگاه هنر اسلامی تبریز بود که به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. زمان واکنش به رنگهای مختلف در 20 مواجهه تصادفی با پنج تنالیته مختلف از چهار رنگ اصلی روانشناسی (آبی، سبز، زرد و قرمز) اندازهگیری گردید. دادهها با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA و آزمون تعقیبی Tokey مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: کوچکترین میانگین زمان واکنش تشخیص رنگ، مربوط به رنگ آبی بود که تفاوت معنیداری در مقایسه با سایر رنگها داشت (002/0 = P). در حالت کلی، میانگین زمان تشخیص رنگ در زنان بیشتر از مردان گزارش شد که این اختلاف ناچیز بود.نتیجهگیری: زمان واکنش به رنگ آبی در افراد جوان از همه کمتر و این زمان برای رنگ زرد از همه بیشتر بود. شاید استفاده از رنگ آبی برای نمایش علایم خطر، باعث واکنش سریعتر بیننده میشود و خطر بروز آسیب را کاهش میدهد.
کلیدواژهها