نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسنده
دکترای روانشناسی بالینی، استایار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف، بررسی رابطه مهارتهای اجتماعی و ویژگیهای شخصیت دانشآموزان عادی و دارای لکنت زبان مقاطع چهارم و پنجم ابتدایی شهر اصفهان و مقایسه آنها در دو گروه صورت گرفت.مواد و روشها: به منظور انجام این مطالعه توصیفی- تحلیلی،30 نفر از دانشآموزان دارای لکنت با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و 30 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از چکلیست مهارتهای اجتماعی و پرسشنامه شخصیت کودک استفاده شد. دادههای به دست آمده با روش One-way ANOVA و ضریب همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: از بین شش عامل شخصیت کودکان فقط بین عامل عزت نفس در بین دو گروه تفاوت معنیدار وجود داشت. همچنین نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که در گروه مبتلا به لکنت، بین کنترل عواطف و عامل وابستگی رابطه منفی و بین کنترل عواطف و عاملهای عزت نفس و خودکارامدی رابطه مثبت و در گروه دانشآموزان عادی بین دیدگاه منفی به جهان و رفتار در گروه رابطه منفی وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به دادههای به دست آمده، میتوان نتیجه گرفت که به دلیل تفاوت در توانش عملی کاربرد زبان بین دو گروه عادی و مبتلا به لکنت و در نتیجه برآورد منفی از تواناییهای خود در گروه مبتلا به لکنت، این گروه از عزت نفس پایینتری نسبت به گروه عادی برخوردارند. از طرف دیگر در گروه مبتلا به لکنت، کنترل عواطف که از فرصتهای اجتماعی بالا ناشی میشود، عدم وابستگی، عزت نفس و خودکارامدی را میتواند به همراه داشته باشد و بالعکس. در گروه دانشآموزان عادی ادراک منفی از اجتماع که میتواند خواستگاههای مختلفی داشته باشد، پیشبینی کننده روابط بین فردی غیر مؤثر میباشد.کلید واژهها: مهارتهای اجتماعی، ویژگیهای شخصیت، لکنت، عزت نفس، خودکارامدی