نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی، گروه آمار زیستی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد گفتاردرمانی، عضو هیأت علمی گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3 عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی زبان، پژوهشکده زبانشاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
4 کارشناس ارشد گفتاردرمانی، عضو هیأت علمی گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
چکیده مقدمه: مهارتهای اصلاح مکالمه، یکی از مهمترین مهارتهای کاربرد شناختی زبان و از دسته مهارتهای مکالمهای میباشد. اهمیت این مهارتها به ویژه در مورد کودکان دچار نقایص زبانی از قبیل کودکان کم شنوا یا دچار نقص ویژه زبان که نیاز به اصلاح نقایص ارتباطی دارند، به شدت احساس میشود. اطلاعات آسیب شناسان گفتار و زبان در زمینه چنین مهارتی و شکل طبیعی استفاده از راهکارهای اصلاح مکالمه (تکرار، بازگویی، افزایش و اصلاح سرنخی) بسیار محدود و مبتنی بر حدس و گمان میباشد. این پژوهش به معرفی و مقایسه این راهکارها در کودکان طبیعی 3، 4 و 5 ساله پرداخت. مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و مقطعی، کاربرد انواع راهکارهای اصلاح مکالمه در 72 نمونه از کودکان دختر و پسر فارسی زبان شهر اصفهان، در سه گروه سنی 3، 4 و 5 ساله به کمک دو کتابچه تصویری و ایجاد موقعیت درخواست توضیح، مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: راهکارهای بازگویی، اصلاح سرنخی و پاسخهای نامناسب با سن ارتباط معنیداری داشتند، ولی در مورد راهکارهای تکرار و افزایش، چنین ارتباط آماری به اثبات نرسید. در مورد جنس نیز تنها راهکار بازگویی در پسران، کاربرد بیشتری نسبت به دختران داشت. بحث: تکرار در هر مقطع سنی پرکاربردترین راهکار بود. استفاده از راهکار بازگویی در سنین پایینتر، شایعتر و با افزایش سن کاهش یافت. استفاده از راهکار اصلاح سرنخی نیز با افزایش سن بیشتر شد. این نتایج با نتایج پژوهشهای خارج از کشور همخوانی داشت. کلید واژهها: کاربردشناسی زبان، اصلاح مکالمه، نقص ارتباطی.