نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 دانشیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: چکلیست ارزیابی حرکتی کودکان (Movement Assessment Battery for Children Checklist یا MABC Checklist)، به منظور بررسی مشکلات حرکتی کودکان در موقعیت مدرسه طراحی شده، اما ویژگیهای اعتبارسنجی آن هنوز در ایران مورد ارزیابی قرار نگرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، سنجش ویژگیهای روانسنجی چکلیست MABC برای کودکان 6 و 7 ساله بود.مواد و روشها: شرکتکنندگان مطالعه را 181 کودک 6 ساله (87 دختر و 94 پسر) و 166 کودک 7 ساله (88 دختر و 77 پسر) شهر اصفهان تشکیل دادند. معلمان ورزش این دانشآموزان چکلیست MABC را تکمیل نمودند. جهت سنجش روایی همزمان، مهارتهای حرکتی 223 نفر از این کودکان علاوه بر چکلیست، با استفاده از مجموعه آزمونهای حرکتی کودکان نیز سنجیده شد. برای بررسی روایی سازه، از تحلیل عامل تأییدی و تکنیک اعتبار همگرا (Average variance extracted یا AVE) استفاده گردید. جهت بررسی پایایی، ضریب Cronbach's alpha و قابلیت اعتماد ترکیبی و بازآزمایی مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: شاخص AVE برای خرده مقیاسهای «ثبات در حال سکون، ثبات حرکتی، تغییر در حال سکون، تغییر در حال حرکتی، مشکلات رفتاری و نمره کل» به ترتیب 51/0، 50/0، 53/0، 54/0، 49/0 و 50/0 به دست آمد. همچنین، مقدار ضریب Cronbach's alpha و قابلیت اعتماد ترکیبی برای خرده مقیاس ثبات در حال سکون به ترتیب 79/0 و 84/0، ثبات حرکتی 85/0 و 88/0، تغییر در حال سکون 87/0 و 84/0، تغییر در حال حرکت 89/0 و 91/0، مشکلات رفتاری 81/0 و 82/0 و کل خرده مقیاس 92/0 و 94/0 گزارش گردید. ضریب همبستگی MABC با چکلیست MABC، 37/0 و در سطح 001/0 < P معنیدار بود.نتیجهگیری: چکلیست MABC برای کودکان 6 و 7 ساله روا و پایا میباشد. بنابراین، استفاده از این چکلیست به منظور بررسی مشکلات حرکتی کودکان سال اول دبستان، به معلمان توصیه میشود.
کلیدواژهها