نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 استاد، گروه آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 استادیار، گروه آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: سندرم داون یکی از متداولترین بیماریهای ژنتیکی در افراد دارای ناتوانیهای هوشی میباشد که منجر به تأخیر در مهارتهای حرکتی میگردد. بنابراین، پژوهش حاضر جهت تعیین اثر هشت هفته تمرینات ترکیبی چرخشی بر مهارتهای حرکتی دختران دانشآموز مبتلا به سندرم داون انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 26 دانشآموز دختر مبتلا به سندرم داون به صورت هدفمند انتخاب شدند و سپس بر اساس بهره هوشی، در دو گروه تجربی و شاهد به صورت جفت شده قرار گرفتند. قبل و پس از دوره تمرینی، مهارتهای حرکتی درشت و ظریف با استفاده از فرم کوتاه آزمون Bruininks-Oseretsky ارزیابی گردید. آزمودنیهای گروه تجربی به مدت 24 جلسه و هر جلسه 45 تا 60 دقیقه تمرینات ترکیبی چرخشی را انجام دادند. آزمون Repeated measures ANOVA جهت تحلیل و بررسی دادهها در سطح معنیداری 05/0 مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: تعامل معنیداری در مهارتهای حرکتی درشت (001/0 > P، 60/113 = F)، مهارتهای حرکتی ظریف (040/0 = P، 40/4 = F) و نمره مرکب (001/0 > P، 56/68 = F) در گروه تجربی نسبت به گروه شاهد وجود داشت؛ به این معنی که تمرینات ترکیبی چرخشی تأثیر معنیداری در بهبود مهارتهای حرکتی دانشآموزان مبتلا به سندرم داون داشت.
نتیجه گیری: به کار بردن تمرینات ترکیبی چرخشی میتواند به عنوان یک روش تمرینی مؤثر در بهبود مهارتهای حرکتی درشت دانشآموزان مبتلا به سندرم داون مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
Chen IH, Yang YR, Chan RC, Wang RY. Turning-based treadmill training improves turning performance and gait symmetry after stroke. Neurorehabil Neural Repair 2014; 28(1): 45-55.