نوع مقاله : مقاله مروری
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد، گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2 گروه آمار زیستی، عضو هیأت علمی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: لکنت اختلالی ارتباطی میباشد که شامل رفتارهای اصلی و ثانویه است. جهت ارزیابی، تشخیص و درمان مناسب لکنت نیاز است تا تمام رفتارهای این اختلال مورد توجه قرار گیرند. یکی از مشکلاتی که در زمینه تعمیم و تثبیت درمان افراد مبتلا به لکنت وجود دارد، نگرشهای نا مناسبی است که به واسطه لکنت در این افراد به وجود آمده است. به همین دلیل به نظر میرسد شناسایی این نگرشها و سعی بر تغییر آنها نقش عمدهای در روند درمان لکنت دارد. هدف از مطالعه حاضر، معرفی اولیه آزمونهای ارزیابی نگرش افراد مبتلا به لکنت بود. مواد و روشها: جهت دسترسی کامل و جامع به ابزارهای بررسی نگرش افراد مبتلا به لکنت، جستجو در پایگاههای اطلاعاتی مختلف، کتابها و پایاننامههای مربوط به اختلال لکنت و همچنین سایتهای اطلاعرسانی در این زمینه انجام پذیرفت. در مراحل بعدی و پس از بررسی آزمونها، مواردی که جهت آشنایی با هر آزمون به آنها نیاز بود، تعیین گردید. یافتهها: پس از بررسی نتایج، تعداد 22 آزمون در زمینه ارزیابی نگرش افراد مبتلا به لکنت یافت شد. تعداد 10 مورد از این آزمونها مربوط به ارزیابی نگرش کودکان و بقیه موارد این آزمونها مربوط به ارزیابی نگرش بزرگسالان مبتلا به لکنت بود. این آزمونها در جداول جداگانهای جهت آشنایی اولیه لیستبندی شدند. بعضی آزمونها نیز دارای نکات قابل توجهی بودند که این موارد نیز توضیح داده شدهاند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج مقاله حاضر میتوان بیان نمود که ارزیابی نگرش یکی از مراحل مهم در روند درمان لکنت میباشد که نیازمند توجه بیشتر آسیبشناسان گفتار و زبان به این مقوله است. کلید واژهها: لکنت، ارزیابی، نگرش