نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت توانبخشی، گروه آموزشی مدیریت توانبخشی، دانشکدة علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2 دانشیار، مرکز تحقیقات توانبخشی، گروه آموزشی مدیریت توانبخشی، دانشکدة علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3 استادیار، گروه آموزشی فیزیوتراپی، دانشکدة علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4 گروه آموزشی رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده
مقدمه: آموزش بالینی بخش جداییناپذیر آموزش فیزیوتراپی بوده و از جایگاه ویژهای برخوردار است. طی این دوره، دانشجویان به تدریج کسب تجربه نموده و ذهنشان را برای حل مشکل بیمار آماده میسازند. آموزش بالینی مانند تمام برنامهها از فرایندها و عناصری تشکیل شده که برخی عوامل بیرونی نیز بر آنها اثر میگذارند. این پژوهش توجه خود را به عناصر درونی و عوامل بیرونی موثر بر آموزش بالینی بر مبنای تجربیات دانشجویان معطوف کرده است. روشها: در این مطالعة کیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعة پژوهشی شامل دانشجویان سال آخر کارشناسی فیزیوتراپی بوده که تعداد 21 نفر به صورت هدفمند انتخاب گردیدند. از بحث گروهی متمرکز جهت گردآوری دادهها استفاده شد. یافتهها: پس از تجزیه و تحلیل دادهها و ترکیب کدها، 11 زیرمضمون، چهار مضمون ظهور یافتند. مضمونهای عناصر «انسانی» و «فیزیکی» حیطه عناصر درونی و مضمونهای «سیاستهای دانشگاه» و «رویکردها و رویهها» حیطة عوامل بیرونی را تشکیل میدهند. عدم همسویی برخی سیاستها و رویکردهای موجود با اهداف دورة آموزش بالینی، موجب عدم غنای تجربة بالینی میگردد. نتیجهگیری: با توجه به کدهای به دست آمده، عناصر انسانی جایگاه برجستهتری در مقایسه با عناصر فیزیکی داشتند. هرچند مداخله در برخی عناصر مانند ویژگیهای بیمار و ویژگیهای شخصیتی استاد و کارآموز در توان گروههای آموزشی نیست اما شناسایی آنها به عنوان عناصر اثرگذار میتواند تجربهای متفاوت را برای کارآموزان رقم بزند. همچنین به نظر میرسد مواردی چون نظارت دقیق نظام آموزشی دانشگاه بر عملکرد استادان و دانشجویان، تعدیل سطح پذیرش دانشجویان و نسبتهای جنسیتی و نیز افزایش سقف واحدها میتواند راهگشا باشد. کلید واژهها: آموزش بالینی، دانشجویان فیزیوتراپی