نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
2 عضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
3 دانشجوی دکتری کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
4 کارشناس ارشد آمار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: هدف این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش مراقبتهای ویژه روزمره زندگی به والدین، در منزل بر تکامل حرکتی ظریف در کودکان فلج مغزی 72-6 ماهه بود.مواد و روشها: در این مطالعه تجربی، 40 کودک 6 تا 72 ماهه مبتلا به فلج مغزی از بین مراجعه کنندگان به کلینیکهای توانبخشی تهران، مطابق معیارهای تحقیق انتخاب شدند و در دو گروه شاهد و مداخله قرار گرفتند. محقق در منزل کودکان گروه مداخله حضور مییافت و همراه با تطبیق منزل، آموزشهای مربوط به مراقبتهای ویژه روزمره زندگی را طی 1 جلسه 4 ساعته به مراقبین کودک ارایه میداد. ابزار جمعآوری دادهها شامل فرم مشخصات دموگرافیک، GMFCS (Gross motor function classification system) و PEABODY (Peabody developmental motor scales and activity cards test) بود. دادهها در 3 نوبت: قبل از دوره مداخله، 1/5 ماه و 3 ماه بعد از دوره مداخله ثبت میشد.یافتهها: تکامل حرکتی ظریف در هر دو گروه، 1/5 و 3 ماه بعد از دوره مداخله نسبت به قبل تفاوت معنیداری داشت (0/001 > P). میانگین پیشرفت نمرات تکامل حرکتی ظریف 3 ماه بعد از دوره مداخله، در گروه مداخله بهتر از گروه شاهد بود (0/043 = P) و همچنین تفاوت میانگین پیشرفت نمرات تکامل حرکتی ظریف 1/5 ماه بعد از دوره مداخله، در دو گروه معنیدار نبود (0/19 = P). میانگین پیشرفت استفاده از دست، دستکاری، هماهنگی چشم و دست در گروه مداخله بیشتر از گروه شاهد بود، اما تفاوت معنیدار نبود. در حالی که میانگین پیشرفت "در دست گرفتن اجسام" در گروه مداخله به طور معنیداری بیشتر از گروه شاهد بود (0/036 = P).نتیجهگیری: نتایج این مطالعه این گونه نشان میدهد که آموزش Handling به مراقبین در منزل، در طولانی مدت (3 ماه) باعث بهبود تکامل حرکتی ظریف کودکان فلج مغزی 6 تا 72 ماهه میشود.کلید واژهها: کودکان فلج مغزی، مراقبتهای ویژه روزمره زندگی، تکامل حرکتی ظریف، مراقبین