نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پژشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2 مربی، گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3 دانشجوی دکتری، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: هر ساله گروهی از کودکان مبتلا به VPI (Velopharyngeal insufficiency) جهت بهبود وضعیت تشدید، کاندیدای جراحیهای ثانویه گفتار میشوند، اما نتایج ارزیابی گفتاری که تنها بر اساس قضاوتهای ادراکی و کیفی درمانگر باشد، پاسخگوی پرسشهای مربوط به تصمیمگیری برای جراحیهای ثانویه نیست. بنابراین، لازم است قضاوتهای ادراکی با ارزیابیهای دستگاهی و عینی تکمیل گردد و اعتبار یابد. ارزیابیهای دستگاهی به دلیل داشتن پتانسیل برای ارزیابی کمی تشدید خیشومی، مورد توجه میباشند. نیزومتر با اندازهگیری انرژی آکوستیک دهان و بینی در طی تولید گفتار و محاسبه نمره نیزالانس، یک ارزیابی کمی از خیشومی شدگی ارایه میدهد. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین نمره نیزالانس در پسران 6-4 ساله شهر اصفهان بود.مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود که در سال 1394 بر روی کودکان 6-4 ساله فارسی زبان شهر اصفهان انجام شد. تمام شرکت کنندگان فارسی زبانی که فرم رضایتنامه آگاهانه را تکمیل کرده بودند و بر اساس ارزیابیهای صورت گرفته، مشکلات صوت، شنوایی، تشدید، گفتار و زبان نداشتند، در مطالعه شرکت نمودند. هنجار نمرات نیزالانس 43 نمونه پسر با استفاده از نسخه فارسی آزمون SNAP (Simplified Nasometric Assessment Procedures) محاسبه گردید. در این مطالعه از دستگاه نیزومتر مدل 6450 استفاده شد.یافتهها: میانگین نمره نیزالانس بر اساس آزمون SNAP برای جملات دهانی و خیشومی به ترتیب 16/3 ± 57/11 و 03/7 ± 51/48 بود.نتیجهگیری: مطالعه حاضر هنجار نمرات نیزالانس را به عنوان مرجعی در کارهای بالینی از جمله تصمیمگیری برای جراحیهای ثانویه در پسران 6-4 ساله ارایه نمود. با توجه به این که عواملی مانند سن و جنسیت میتوانند بر نمرات تأثیرگذار باشند، به دست آوردن نمرات نیزالانس در دیگر گروههای سنی و جنس مؤنث ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژهها