نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 مرکز تحقیقات اختلالات شنوایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان ، ایران
2 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3 آموزش و پرورش استان تهران، آموزش و پرورش شهرری، تهران، ایران
4 استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
5 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
6 استادیار، گروه شنواییشناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده
مقدمه: خواب از جمله حیاتیترین نیازها و عامل تأثیرگذاری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان است. عادات خواب قبل از نوجوانی شکل میگیرد و در طول عمر حفظ میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی عادات خواب در دانشآموزان با نیازهای ویژه در مقطع ابتدایی شهر همدان از دیدگاه والدین انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، 102 دانشآموز 7 تا 13 ساله با نیازهای ویژه شهر همدان طی سال تحصیلی 1400-1399، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس شرکت نمودند. اطلاعات به کمک پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه عادات خواب کودکان (Children's Sleep Habits Questionnaire یا CSHQ) به روش خودگزارشدهی (توسط مادر) جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمونهای t، Mann-Whitney U و Kruskal-Wallis در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح اطمینان در تمام آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد.
یافتهها: میانگین نمره عادات خواب در دانشآموزان دختر، 24/17 ± 87/76 و در دانشآموزان پسر، 99/17 ± 90/73 به دست آمد. مدت خواب در دختران، 40/1 ± 42/9 ساعت و در پسران، 22/1 ± 53/9 ساعت بود. اختلال در عادات خواب دانشآموزان فلج مغزی بیشتر از سایر گروهها گزارش شد.
نتیجه گیری: اختلال در عادات خواب در دانشآموزان فلج مغزی، اوتیسم، حسی- حرکتی، سندرم داون، کمشنوا و کمبینا شیوع دارد.
کلیدواژهها