نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسنده
کارشناس ارشد گفتار درمانی، دانشکد? علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان، ایران
چکیده
چکیدهمقدمه: این پژوهش به منظور بررسی توصیفی پاسخهای کود کان فارسیزبان طبیعی 2/5ساله به آزمون تصویری بیان اسامی در حجم نمونهای مناسب از لحاظ آماری، انجام شد. مواد و روشها: تعداد 60 کودک2/5 ساله از 32 مهد کودک در شهر اصفهان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای به دست آمده از آزمون تصویری بیان اسامی، با استفاده از روشهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمرات، درصد پاسخهای صحیح) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.یافتهها: این پژوهش نشان داد که آیتمهای مربوط به مقولهی «اعضای بدن» و «پوشاک»، از بیشترین درصد پاسخهای صحیح در این گروه سنی برخوردارند. از طرفی آیتمهای انتزاعی، آیتمهایی که اهمیت یا کاربرد کمی برایکودک در این سنین دارند و آیتمهایی که کودک تجربهی اندکی از آنها دارد، همگی دارای درصدهای پایینی هستند.بحث و نتیجهگیری: آزمون بیان اسامی به خوبی نمیتواند توانایی بیان اسامی را در گروه سنّی مورد مطالعه نشان دهد و دارای نواقصی چون کمی تعداد آیتمها در اکثر مقولات و کیفیت نامطلوب بعضی از تصاویر است که باید اصلاح شود. همچنین با توجه به دادههای این پژوهش میتوان به ویژگیهای اساسی ایتمهای انتخابی جهت آموزش اسامی پی برد.کلیدواژهها: کودک، رشد واژگانی، بیان اسامی، آزمون تصویری بیان اسامی.