مقایسه یادگیری حرکتی صریح و یادگیری حرکتی ضمنی توالی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی با همتایان عادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 مربی، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توان بخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران

2 کارشناس ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توان بخشی، دانشگاه شهید بهشتی

3 استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

4 گروه آمار، دانشکده علوم توان بخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران

10.22122/jrrs.v10i1.1172

چکیده

مقدمه: هدف از مطالعه حاضر، بررسی دو نوع یادگیری حرکتی صریح و ضمنی در گروه کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعال و همتایان عادی، با استفاده از ابزار زمان عکس العمل متوالی است. مواد و روش ها: حجم نمونه  برای هر گروه برابر 12 در نظر گرفته شد.  در این پژوهش، نمونه ها شامل 24کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در دو گروه یادگیری صریح و یادگیری ضمنی و 24 کودک همتای عادی  در دو گروه یادگیری صریح و ضمنی  جای گرفتند. آزمون های آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر برای اندازه گیری زمان واکنش و خطای پاسخ، و تی زوجی برای مقایسه داده های توالی های منظم و نامنظم در هر گروه مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: مقایسه این دو نوع یادگیری در سرعت (زمان واکنش) و دقت (تعداد خطای پاسخ) نشان دهنده این بود که: در گروه یادگیری حرکتی صریح کودکان اختلال کمبود توجه وبیش فعال،تعداد خطاها (/0120 (P-value=و زمان واکنش (/0120 (P-value= بود. و در گروه یادگیری حرکتی ضمنی کودکان اختلال کمبود توجه وبیش فعال، تعداد خطاها (/0940 (P-value=و زمان واکنش (/9540 (P-value= بود. در گروه صریح همتایان عادی، تعداد خطاها (/0080 (P-value=و زمان واکنش (/050 (P-value= بود و گروه ضمنی همتایان عادی ، تعداد خطاها (/0110 (P-value=و زمان واکنش (/4420 (P-value= بود. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که توضیح و تشریح روند تکلیف، در آموزش توالی حرکتی کودکان اختلال کمبود توجه و بیش فعال اثر بخشی بیشتری دارد. لذا آموزش های قبل از تمرین باید در برنامه این کودکان قرار بگیرد. کلید واژه ها: توالی حرکتی، یادگیری صریح، یادگیری ضمنی، اختلال کمبود توجه وبیش فعالی