نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2 استاد، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی مهارتهای حرکتی بنیادی (Fundamental motor skills یا FMS) کودکان در ایران و کشورهای منتخب جهان انجام شد.
مواد و روشها: جهت انجام یک مقایسه بین فرهنگی در خصوص رشد حرکتی کودکان جهان، از بین مطالعات جستجو شده در پایگاههای مختلف، چهار تحقیق از کشورهای ایران، آمریکا، پرتغال و چین که در آنها از نسخه دوم آزمون رشد حرکتی درشت (Test of Gross Motor Development-2 یا TGMD-2) استفاده شده بود، به عنوان نمونه نهایی انتخاب گردید. پس از اطمینان از معیارهای ورود و انتخاب پژوهشهای مورد نظر، میانگین درصد کودکانی که در هر منطقه (کشور/ ایالت/ جزیره) در FMS به حالت تسلط رسیده بودند، استخراج شد و مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفت. از آمار توصیفی و آزمون 2c، آماره Cramer's V و همچنین، نسبت، برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.
یافتهها: بین دستورالعملهای برنامه تربیت بدنی هر کشور و تعداد کودکان مسلط بر FMS در آن کشور ارتباط وجود دارد. تعداد کودکانی که در سطوح بالاتر تسلط بر FMS مرتبط با دستورالعملهای برنامه درسی تربیت بدنی بودند و متوسط سطح تسلط آنها در آمریکا به طور معنیداری بیشتر از چین (009/0 = P)، پرتغال (005/0 = P) و ایران (001/0 = P) بود. با این حال، ارتباطی بین محبوبترین ورزش در هر کشور و تسلط بر مهارتهای بنیادی مرتبط با آن ورزش در مطالعات مورد بررسی مشاهده نشد (645/1 > Z).
نتیجه گیری: صرف وجود یک فعالیت محبوب در یک کشور، زمینه تسلط بر مهارتهای بنیادی مرتبط با آن را فراهم نمیکند، بلکه یافتههای مطالعه حاضر لزوم اضافه کردن مؤلفه راهنمایی و دستورالعمل مناسب در کنار فرصتها و مشوقها برای رشد FMS و تسلط بر آنها را نشان میدهد.
کلیدواژهها
McKenzie TL, Alcaraz JE, Sallis JF, Faucette FN. Effects of a physical education program on children's manipulative skills. J Teach Phys Educ 1998; 17(3): 327-41.