نوع مقاله : مقاله مروری
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2 کارشناس ارشد کاردرمانی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علو پزشکی همدان
3 دکترای کاردرمانی، عضو هیئت علمی، مرکز تحقیقات اعصاب اطفال، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4 دانشجوی دکتری کاردرمانی، عضو گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
5 دانشجوی دکتری کاردرمانی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده
چکیدهمقدمه:CO-OP یک مداخله مراجعمدار بر پایه شناخت است، که بر تواناییهای فرد جهت رسیدن به اهداف کارکردیش تمرکز دارد، و بر این فرض بنا شدهاست که شناخت، نقش مهمی در کسب مهارتهای کارکردی بازی میکند. هدف از این مقاله، مروری سیستماتیک بر سیر مطالعاتی رویکرد CO-OPدر اختلالات مختلف، نتایج و نوع روششناسی مطالعات انجام گرفته و شناسایی کاستیهای موجود در این مطالعات میباشد.مواد و روشها: از سایتهایMEDLINE، PUBMED، Wed of knowledge،ScienceDirect، Irandocو با استفاده از کلماتکلیدیرویکرد شناختگرا بر عملکردکاری روزمره زندگی، رویکرد شناختی، راهبرد شناختی و ترکیب این کلمات با اختلالات مختلف مقالات استخراج شد که مقالات یافت شده در بازه زمانی 1998 تا 2013 بودند.یافتهها: نزدیک به 200 مقالهبا استفاده از کلید واژهها استخراج گردیدند و با توجه به ملاکهای ورود و خروج، تعداد 27 مقاله انتخاب گردید تا مورد بررسی قرارگیرد. از این تعداد سه مقاله به توصیف اساس و پروتکل CO-OP پرداختهبودند که در سطحبندی شواهد مورد بررسی قرارنگرفتند؛ 17 مقاله دیگر در سطح III و 7 مقاله در سطح V کیفیت قرار گرفتند. تاکنون تاثیر این رویکرد در اختلالات هماهنگی رشدی، آسپرگر، آسیبمغزی، اوتیسم با عملکرد بالا،اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی، آسیبمغزی پس از سانحه وسکتهمغزی مورد بررسی قرارگرفتهاست؛ و اثر بخشی آن بر عملکردکاری مبتنی بر حرکت،خودنرخدهی عملکرد و رضایت، مشارکت اجتماعی ، استفاده از راهبردها و بهبود آنالیز پویای عملکرد نشان داده شده است.نتیجهگیری: رویکرد CO-OP اثربخشی مثبتی بر روی اختلالات مورد بررسی داشتهاست. با توجه به سطح پایین کیفیت مقالات، این نتایج قابلیت تعمیم را ندارند بنابراین به نظر میرسد برای افزایش اعتبار اثربخشی این رویکرد در گروههای مختلف، انجام مطالعاتی که از نظر رتبهبندی سطح شواهد در سطوح بالا قرار گیرند ضروری است.کلید واژهها: رویکرد شناختگرا بر عملکردکاری روزمره زندگی، رویکرد شناختی، راهبرد شناختی