نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 استادیار، دانشکده چند رسانهای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه هنرهای رایانهای، دانشکده چند رسانهای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه هنرهای رایانهای، دانشکده چند رسانهای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
چکیده
مقدمه: بازیدرمانی یکی از روشهای درمان نقصهای شناختی است. پژوهش حاضر با هدف تأثیر بازی رایانهای توانبخشی بر افزایش توجه مستمر در دانشجویان انجام شد.مواد و روشها: جامعه آماری این کارآزمایی بالینی تصادفی شامل کلیه دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال 1398 بود که 30 نفر از آنها به صورت در دسترس انتخاب شدند و به قید قرعه در دو گروه 15 نفره قرار گرفتند. 15 نفر بازی توانبخشی شناختی را دریافت کردند و برای 15 نفر گروه شاهد نیز مداخلهای انجام نشد. دادهها با استفاده از آزمون MANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و شاهد وجود داشت (04/0 > P)؛ به نحوی که بازی توانبخشی باعث بهبود معنیدار توجه در گروه آزمایش شد (02/0 = P).نتیجهگیری: بازی توانبخشی شناختی احتمالاً میتواند به عنوان یک روش اثربخش برای افزایش توجه مستمر در افراد مورد استفاده قرار گیرد
کلیدواژهها