نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه شنواییشناسی، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی- اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
2 دانشجوی دکتری، گروه گفتار درمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی- اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
3 استادیار، گروه مغز و اعصاب کودکان، مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
4 دانشجوی کارشناسی، گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
5 مربی، عضو هیأت علمی، گروه شنواییشناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: شکاف کام و لب جنبههای رشدی کودک مانند مهارتهای شناختی، شنیداری، زبانی و گفتاری را متأثر میسازد. تأخیر در تشخیص و ارزیابی همه جانبه این کودکان تأثیر غیر قابل جبرانی بر آنها خواهد گذاشت. به همین دلیل در این مطالعه، مهارتهای رشدی در کودکان دارای شکاف کام و لب مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روشها: طی مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر از نوع شاهد موردی، تعداد 72 کودک 6-3 ساله در قالب دو گروه، 40 کودک هنجار و 32 کودک دارای شکاف کام و لب در چهار رده سنی 72-61، 60-49، 48-43 و 42-37 ماهه با استفاده از آزمون سنجش رشد مهارتهای شناختی، شنیداری، گفتاری، زبان دریافتی و بیانی نیوشا مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها: میانگین امتیازات مهارتهای زبان- بیانی و مهارت گفتاری در دو گروه در محدودههای سنی مختلف با هم تفاوت معنیداری داشتند (05/0 > P). همچنین سابقه ابتلا به عفونت گوش میانی در کودکان دارای شکاف کام و لب بیشتر از گروه هنجار بود. نتیجهگیری: مهارتهای رشدی در کودکان دارای شکاف کام و لب تحت تأثیر نقص ساختاری موجود قرار میگیرد. ارزیابی جامع و زودهنگام این کودکان میتواند به طراحی دقیق برنامه مداخلهای کمک کند. کلید واژهها: شکاف کام و لب، مهارتهای شناختی، مهارتهای شنیداری، مهارتهای گفتاری، مهارتهای زبانی، آزمون سنجش رشد نیوشا