نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
3 کارشناس ارشد، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده
مقدمه: هممعنایی زمانی رخ میدهد که دو کلمه معنی مشابهی داشته باشد. از آنجایی که درک گفتار بر تولید آن مقدم است و با در نظر گرفتن این مسأله که کودکان با کمتوانی ذهنی آموزشپذیر به دلیل مشکلات ذهنی و پایین بودن بهره هوشی در درک زبان با مشکلاتی روبهرو هستند، بنابراین انجام پژوهشی در زمینه چگونگی درک هممعنایی میتواند در امر ارتباط زبانی این کودکان مثمر ثمر واقع گردد. در نتیجه، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی مقایسه درک هممعنایی با کودکان کمتوانی ذهنی آموزشپذیر و کودکان عادی فارسی زبان بود.مواد و روشها: روش مطالعه حاضر از نوع علی- مقایسهای بود. دادههای پژوهش از طریق آزمون محقق ساخته درک هممعنایی به دست آمد. بدین منظور، از 15 کودک با کمتوانی ذهنی آموزشپذیر از مدارس استثنایی و 15 کودک عادی از مدارس عادی شهر جیرفت خواسته شد تا به این آزمون پاسخ دهند. به منظور تجزیه و تحلیل و همچنین، آزمون فرضیه پژوهش در درک هممعنایی، از آزمون Independent t و جهت مقایسه درک انواع هممعنایی از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده گردید.یافتهها: نتیجه آزمون t Independent در ارتباط با درک هممعنایی در کودکان با کمتوانی ذهنی آموزشپذیر نشان داد که تفاوت معنیداری بین دو گروه وجود داشت (05/0 > P).نتیجهگیری: کودکان با کمتوانی ذهنی آموزشپذیر در درک هممعنایی نسبت به کودکان عادی با مشکلاتی مواجه هستند. با وجود این، کودکان با کمتوانی ذهنی آموزشپذیر در درک هممعنایی دو کلمه متعلق به گویشهای متفاوت و دو کلمه هممعنی متعلق به دو زبان متفاوت تفاوتی نشان ندادند.
کلیدواژهها