نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناس ارشد گفتار درمانی، مرکز گفتار درمانی مهر، اصفهان، ایران
2 کارشناس گفتار درمانی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: مهمترین حس در رشد طبیعی گفتار و زبان، شنوایی است و ناشنوایان بیشترین آسیب ارتباطی را نشان میدهند. از آنجا که رشد طبیعی گفتار و زبان در دوران کودکی، پیشنیازهای لازم جهت رشد خواندن را فراهم میکند، آسیبهای خواندن در افراد ناشنوا به فراوانی مشاهده میگردد. انجام کاشت حلزون شنوایی با فراهم آوردن درونداد شنوایی و بهبود رشد گفتار و زبان، میتواند باعث دستیابی به پیشنیازهای خواندن و کاهش مشکلات خواندن شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت خواندن کودکان کاشت حلزون شده انجام شد.مواد و روشها: در این مطالعه، خواندن متن در 11 کودک کاشت حلزون شده پایه اول دبستان مورد بررسی قرار گرفت و میانگین سرعت خواندن و درصد پاسخهای درک خواندن آنان با 11 دانشآموز طبیعی با استفاده از آزمونهای آماری مقایسه گردید.یافتهها: نتیجه آزمون Independent t در مورد هر دو متغیر سرعت و درصد پاسخهای درک خواندن، نشان داد که تفاوت معنیداری بین میانگینها در دانشآموزان کاشت حلزون شده و طبیعی وجود داشت (001/0 > P).نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که کودکان کاشت حلزون شده نسبت به همتایان شنوای خود از سال ابتدایی تحصیل با مشکلاتی در خواندن سریع و روان و درک مطالب نوشته شده مواجه هستند که به نظر میرسد ناشی از نقایص زبانی آنها باشد. با این وجود، تفاوتهای فردی زیادی در بین این کودکان مشاهده میشود.
کلیدواژهها