نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه هوش مصنوعی، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 استادیار، گروه مهندسی نرم افزار، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
3 دانشیار، گروه مهندسی نرم افزار، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده
مقدمه: یادگیری تقویتی عمیق با برنامه درسی (Curriculum learning)، شیوهای از آموزش عامل هوشمند است که ابتدا عملهای ساده و سپس عملهای سخت به عامل آموزش داده میشود تا عامل هوشمند بتواند عملهای پیچیده در فضای گسترده بازی را بهتر آموزش ببیند.مواد و روشها: در مطالعه حاضر، از یادگیری تقویتی عمیق با برنامه درسی برای آموزش عامل هوشمند در فضای بازی غار اژدها استفاده گردید. آموزش برنامه درسی از فعالیتهای ساده شروع شد و به تدریج به فعالیتهای سختتر رسید. به کمک بهینهسازی نزدیک خطمشی، عوامل هوشمند در محیطهای متفاوت یکی در محیطی با برنامه درسی و دیگری در محیط بدون برنامه درسی آموزش داده شد. سپس هر دو در محیطی یکسان شروع به بازی کردند.نتایج: یافتهها حاکی از بهبود کیفیت عامل هوشمند با برنامه درسی نسبت به عامل هوشمند یادگیری تقویتی عمیق بدون برنامه درسی بود.نتیجهگیری: استفاده از یادگیری تقویتی با برنامه درسی، باعث افزایش سرعت و کیفیت آموزش عامل هوشمند در محیطهای بازی پیچیده بازیهای استراتژیک میشود.
کلیدواژهها