نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده برق و کامپیوتر، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2 استادیار، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده برق و کامپیوتر، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده
مقدمه: امروزه با پیشرفت انسانها در حوزه تکنولوژی و گسترش استفاده از وسایلی همچون رایانه و تلفن همراه، ایجاد تحرک و افزایش سلامتی در قالب بازی وارسازی، جایگاه ویژهای یافته است. بازیوارسازی در حوزه سلامت میتواند با افزایش سلامت افراد، گامی هرچند کوچک به سوی شهر سبز و ایجاد فرصتهای شغلی جدید ایجاد کند.مواد و روشها: در این مطالعه، موتوری به پدال یا محور چرخشی دوچرخه ثابت به عنوان ژنراتور متصل میشود که انرژی مکانیکی تولید شده را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. همچنین، دکمههایی روی فرمان دوچرخه نصب شده است که کاربر بتواند با استفاده از آنها کاراکتر درون بازی اندرویدی را کنترل کند. مدارها و تجهیزات سختافزاری مورد نیاز نیز به صورت اولیه انتخاب و طراحی شده است تا به کمک آنها برق تولیدی لازم برای شارژ کردن موبایل فراهم گردد و اطلاعات حسگرها را با استفاده از بلوتوث به نرمافزار بازی ارسال کند.یافتهها: در تحقیق حاضر، ضمن اشاره به آخرین دستاوردهای بازیوارسازی در حوزه سلامت، مراحل کامل طراحی و ساخت سختافزار کنترلی مورد نیاز برای خواندن اطلاعات حسگرهای متصل به دوچرخه و ارسال آنها به وسیله میکروکنترلر به تلفن همراه و طراحی یک بازی مبتنی بر دوچرخه ثابت به همراه چالشهای نرمافزاری آن نیز ارایه گردید. همچنین، به معرفی مختصر دو ابزار Flutter و Flame جهت توسعه بازیهای اندرویدی مبتنی بر اینترنت اشیا پرداخته شد.نتیجهگیری: خروجی پژوهش، نسخه کاملی از یک دوچرخه ثابت متصل به حسگر در مقیاس کوچک میباشد که خود به تنهایی نمونه جامعی از یک مجموعه از دوچرخههای متصل به هم است که به طور گسترده میتواند در سطح باشگاههای ورزشی، پارکها و بوستانها به منظور ارتقای فرهنگ ورزش با استفاده از رویکرد بازیوارسازی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها