نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی، پردیس بینالملل، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 استاد، گروه رفتاری حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: اختلال طیف اوتیسم، نوعی وضعیت عصبی- رشدی میباشد که در سالهای اخیر شیوع بسیار زیادی بین کودکان داشته است. کودکان مبتلا به این اختلال، مستعد مشکلات حرکتی از جمله تعادل میباشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیهای ویدئویی فعال، بر تعادل ایستا و پویا در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام گردید.مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون، همراه با گروه شاهد بود. بدین منظور، 16 کودک 6 تا 10 ساله مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با توجه به معیارهای ورود انتخاب شدند و پس از اجرای پیشآزمون تعادل ایستا و پویا، به صورت تصادفی در دو گروه تجربی (8 نفر) و شاهد (8 نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی، بازیهای ویدئویی فعال (دو و میدانی، بولینگ و بوکس در Kinect Xbox) را به مدت هشت هفته (هر هفته دو جلسه 45 دقیقهای) اجرا کردند. گروه شاهد هیچ تمرینی به جزء برنامههای روزانه مرکز اوتیسم نداشت. به منظور اندازهگیری تعادل ایستا و پویا، از آزمونهای اصلاح شده لکلک و راه رفتن پاشنه به پنجه استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمون One-way ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0 > P به عنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد.یافتهها: تفاوت معنیداری بین گروههای تجربی و شاهد به لحاظ اجرای تعادل ایستا (002/0 = P) و پویا (001/0 = P) وجود داشت.نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر، میتوان گفت که بازیهای ویدئویی فعال، باعث بهبود تعادل ایستا و پویای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در مرحله پسآزمون میشود. بنابراین، استفاده از بازیهای ویدئویی فعال به منظور افزایش تعادل این کودکان پیشنهاد میگردد.
کلیدواژهها