تأثیر بازی توان‌بخشی بر افزایش توجه مستمر دانشجویان: کارآزمایی بالینی تصادفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده چند رسانه‌ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه هنرهای رایانه‌ای، دانشکده چند رسانه‌ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه هنرهای رایانه‌ای، دانشکده چند رسانهای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

10.22122/jrrs.v15i3.3466

چکیده

مقدمه: بازی‌درمانی یکی از روش‌های درمان نقص‌های شناختی است. پژوهش حاضر با هدف تأثیر بازی رایانه‌ای توان‌بخشی بر افزایش توجه مستمر در دانشجویان انجام شد.مواد و روش‌ها: جامعه آماری این کارآزمایی بالینی تصادفی شامل کلیه دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال 1398 بود که 30 نفر از آن‌ها به صورت در دسترس انتخاب شدند و به قید قرعه در دو گروه 15 نفره قرار گرفتند. 15 نفر بازی توان‌بخشی شناختی را دریافت کردند و برای 15 نفر گروه شاهد نیز مداخله‌ای انجام نشد. داده‌ها با استفاده از آزمون MANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و شاهد وجود داشت (04/0 > P)؛ به نحوی که بازی توا‌ن‌بخشی باعث بهبود معنی‌دار توجه در گروه آزمایش شد (02/0 = P).نتیجه‎گیری: بازی توان‌بخشی شناختی احتمالاً می‌تواند به عنوان یک روش اثربخش برای افزایش توجه مستمر در افراد مورد استفاده قرار گیرد

کلیدواژه‌ها

  1. Seidman LJ, Biederman J, Monuteaux MC, Doyle AE, Faraone SV. Learning disabilities and executive dysfunction in boys with attention-deficit/hyperactivity disorder. Neuropsychology 2001; 15(4): 544-56.
  2. Bayrami M, Movahedi Y, Ahmadi E. The effectiveness of cognitive rehab on the selective-divided attention and working memory in students with dyslexia and dyscalculia disabilities. Journal of Neuropsychology 2017; 3(2): 9-28. [In Persian].
  3. Sterr A. Attention performance in young adults with learning disabilities. Learn Individ Differ 2004; 14(2): 125-33.
  4. Barkley RA. Attention–deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. 3rd ed. New York, NY: The Guilford Press; 2005.
  5. Gaitan A, Garolera M, Cerulla N, Chico G, Rodriguez-Querol M, Canela-Soler J. Efficacy of an adjunctive computer-based cognitive training program in amnestic mild cognitive impairment and Alzheimer's disease: a single-blind, randomized clinical trial. Int J Geriatr Psychiatry 2013; 28(1): 91-9.
  6. Beyrami M, Movahedi Y, Abdian H, Esmaeeli S. The effectiveness of neuropsychological rehabilitation treatment on the performance of sustained in students with dyslexia disabilities. Neuropsychology 2018; 4(12): 141-52. [In Persian].
  7. Thorell LB, Lindqvist S, Bergman NS, Bohlin G, Klingberg T. Training and transfer effects of executive functions in preschool children. Dev Sci 2009; 12(1): 106-13.
  8. Bayrami M, Nazari MA, Hashemi T, Movahedi Y. The effectiveness of neuropsychological rehabilitation treatment on the continuous attention function of students with dyscalculia. Community Health Journal 2017; 10(3): 45-52. [In Persian].
  9. Owen AM, Hampshire A, Grahn JA, Stenton R, Dajani S, Burns AS, et al. Putting brain training to the test. Nature 2010; 465(7299): 775-8.
  10. Barkley RA. ADHD and the nature of self-control. New York, NY: Guilford Press; 1997.
  11. Hadianfard H, Najarian B, Shokrkon H, Mehrabizadeh Honarmand M. Construction and validation of the Farsi version of The Continuous Performance Test. Journal of Psychology 2001; 4(4): 388-404. [In Persian].
  12. Dahlin K. Effects of working memory training on reading in children with special needs. Read Writ 2011; 24(4): 479-91.
  13. Garcia-Redondo P, Garcia T, Areces D, Nunez JC, Rodriguez C. Serious games and their effect improving attention in students with learning disabilities. Int J Environ Res Public Health 2019; 16(14).
  14. Rajabi S, Pakize A, Moradi N. Effect of combined neurofeedback and game-based cognitive training on the treatment of ADHD: A randomized controlled study. Appl Neuropsychol Child 2019; 1-13. [Epub ahead of print].
  15. Ponce HR, Lopez MJ, Mayer RE. Instructional effectiveness of a computer-supported program for teaching reading comprehension strategies. Comput Educ 2012; 59(4): 1170-83.
  16. Yang X, Wang D, Zhang Y. An adaptive strategy for an immersive visuo-haptic attention training game. Proceedings of the International Conference on Human Haptic Sensing and Touch Enabled Computer Applications; 2016 Jul 4-7; London, UK.
  17. Nadertabar M, Sharifidaramadi P, Pezeshk S, Farrokhi N. Computer games effects on selective attention and visual processing speed in deaf students. Middle Eastern Journal of Disability Studies 2017; 7:107. [In Persian].
  18. Jangi SH. Compare attention and executive function in children with learning disabilities and normal [MSc Thesis]. Tabriz, Iran: University of Tabriz; 2012. [In Persian].
  19. Buchan BD. The Classification of Reading Disability Subtypes and the Efficacy of Hemisphere Specific Stimulation. Indiana, PA: Indiana University of Pennsylvania; 2009.
  20. Barlow DH, Durand VM. Abnormal Psychology: An Integrative Approach. 7th ed. Boston, MA: Cengage Learning; 2014.
  21. Baddeley A. The episodic buffer: A new component of working memory? Trends Cogn Sci 2000; 4(11): 417-23.
  22. Shayanmehr S, Tahaei AA, Fatahi J, Jalaie S, Modarresi Y. Development, validity and reliability of Persian quick speech in noise test with steady noise. Aud Vestib Res 24(4): 234-44.