نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، طراحی شبیهساز هوشمند، دانشکده چند رسانهای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
2 استادیار، آموزش زبان انگلیسی، دانشکده چند رسانهای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
چکیده
مقدمه: بازی رایانهای یکی از روشهای مناسب انتقال اطلاعات و آموزش میباشد. از آنجایی که بهترین زمان آموزش زبان دوم، دوران کودکی است و بازیهای رایانهای به دلیل جذابیت و تعاملات، وسیله مناسبی برای این هدف به شمار میروند، پژوهش حاضر با هدف بررسی قابلیت پردازش گفتار در بازیهای رایانهای جهت بهبود روند آموزش زبان انگلیسی و طراحی یک بازی در این راستا انجام گردید.مواد و روشها: این مطالعه با بررسی کتابخانهای منابع و مقالات انگلیسی و فارسی انجام گرفت و در نهایت، یک بازی در پلتفرم اندروید و بر اساس نتایج تحقیقات موجود و با استفاده از محیط Unity و زبان سیشارپ (C#) برای کودکان طراحی گردید. کودک امکان انتخاب گروه کلمات بر اساس رنگ، شیء و... را داشت. همچنین، قادر به دریافت تلفظ کودک و ارایه بازخورد برای اصلاح آن بود.یافتهها: 50 برنامه کاربردی تجاری محبوب یادگیری زبان ویژه گوشیهای هوشمند به صورت جامع مورد بررسی قرار گرفت که سه ویژگی اصلی آنها شناسایی گردید. این برنامهها طوری طراحی شده بودند تا کلمات را به صورت واحد و جداگانه آموزش دهند، با حداقل مهارت یاد گیرنده متناسب میباشند و برنامهها به ندرت بازخورد تصحیحی را به زبانآموزان ارایه میدهند.نتیجهگیری: به نظر میرسد نرمافزار پیشنهاد شده بتواند برای اصلاح تلفظ کلمات انگلیسی در کودکان 8 تا 10 ساله در مراکز آموزشی و مؤسسات زبان و حتی منازل مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها