نوع مقاله : مقاله کوتاه
نویسندگان
1 کارشناس ارشد و عضو هیأت علمی، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
2 دانشیار، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
3 استادیار، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
4 استادیار، گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
5 استادیار، گروه آمار و کامپیوتر، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
چکیده
مقدمه: رابطه علائم اوتیسم با تواناییهای شناختی میتواند بررسی سبب شناسی و درمان این اختلال را تسهیل نماید. تخریب کارکرد اجرایی یکی از چندین فنوتیپهای شناختی بالقوه در اوتیسم است. لذا هدف این مطالعه بررسی رابطه مهار پاسخ و انعطاف پذیری شناختی با علائم اختلال اوتیسم با عملکرد بالا است.مواد و روشها: در این پژوهش مقطعی 50 کودک مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس براساس آزمون سنجش دامنه طیف اوتیسم انتخاب شد. سپس آزمون GARS (Gilliam Autism Rating Scale) توسط درمانگران و آزمون های نوروسایکولوژیک انعطاف پذیری شناختی و مهار پاسخ توسط آزمودنیها تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد.یافتهها: بین مهار پاسخ با علائم ارتباطات و تعاملات اجتماعی رابطه منفی و معنی دار وجود دارد (001/0 > P ، 01/0 > P، 05/0 > P). همچنین انعطاف پذیری شناختی با علائم ارتباطات، تعاملات اجتماعی و رفتارهای کلیشهای رابطه منفی و معنی دار داشت (001/0 > P، 01/0 > P، 05/0 > P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مهار پاسخ توانایی پیش بینی علائم ارتباطات و انعطاف پذیری شناختی توانایی پیش بینی علائم تعاملات اجتماعی را دارند (05/0 > P و 01/0 > P).نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از نقش مهار پاسخ و انعطاف پذیری شناختی در علائم اختلال اوتیسم با عملکرد بالا است. لذا پیشنهاد میشود مداخلات درمانی نوین در ترمیم مهار پاسخ و انعطاف پذیری شناختی در کودکان مبتلا به اوتیسم طراحی شود
کلیدواژهها