مطالعه تطبیقی مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان در ایران و کشورهای منتخب جهان: مطالعه مقطعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

2 استاد، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

10.48305/jrrs.2023.26562.0

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی مهارت‌های حرکتی بنیادی (Fundamental motor skills یا FMS) کودکان در ایران و کشورهای منتخب جهان انجام شد.
مواد و روش‌ها: جهت انجام یک مقایسه بین فرهنگی در خصوص رشد حرکتی کودکان جهان، از بین مطالعات جستجو شده در پایگاه‌های مختلف، چهار تحقیق از کشورهای ایران، آمریکا، پرتغال و چین که در آن‌ها از نسخه دوم آزمون رشد حرکتی درشت (Test of Gross Motor Development-2 یا TGMD-2) استفاده شده بود، به عنوان نمونه نهایی انتخاب گردید. پس از اطمینان از معیارهای ورود و انتخاب پژوهش‌های مورد نظر، میانگین درصد کودکانی که در هر منطقه (کشور/ ایالت/ جزیره) در FMS به حالت تسلط رسیده بودند، استخراج شد و مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفت. از آمار توصیفی و آزمون 2c، آماره Cramer's V و همچنین، نسبت، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده گردید.
یافته‌ها: بین دستورالعمل‌های برنامه تربیت بدنی هر کشور و تعداد کودکان مسلط بر FMS در آن کشور ارتباط وجود دارد. تعداد کودکانی که در سطوح بالاتر تسلط بر FMS مرتبط با دستورالعمل‌های برنامه درسی تربیت بدنی بودند و متوسط سطح تسلط آن‌ها در آمریکا به طور معنی‌داری بیشتر از چین (009/0 = P)، پرتغال (005/0 = P) و ایران (001/0 = P) بود. با این حال، ارتباطی بین محبوب‌ترین ورزش در هر کشور و تسلط بر مهارت‌های بنیادی مرتبط با آن ورزش در مطالعات مورد بررسی مشاهده نشد (645/1 > Z).
نتیجه‎ گیری: صرف وجود یک فعالیت محبوب در یک کشور، زمینه تسلط بر مهارت‌های بنیادی مرتبط با آن را فراهم نمی‌کند، بلکه یافته‌های مطالعه حاضر لزوم اضافه کردن مؤلفه راهنمایی و دستورالعمل مناسب در کنار فرصت‌ها و مشوق‌ها برای رشد FMS و تسلط بر آن‌ها را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

  1. Goodway JD, Ozmun JC, Gallahue DL. Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults. Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning; 2019.
  2. Reeves L, Broeder CE, Kennedy-Honeycutt L, East C, Matney L. Relationship of fitness and gross motor skills for five- to six-yr.-old children. Percept Mot Skills 1999; 89(3 Pt 1): 739-47.
  3. Salehi SK, Sheikh M, Talebrokni F. Comparison Exam of Gallahue’s Hourglass Model and Clark and Metcalfe’s the Mountain of Motor Development Metaphor. Advances in Physical Education 2017; 07: 217-33.
  4. Salehi SK, Tahmasebi F, Talebrokni FS. A different look at featured motor learning models: comparison exam of Gallahue’s, Fitts and Posner's and Ann Gentile's motor learning models. Mov Sport Sci/Sci Mot 2021; (112): 53-63.
  5. Gardiner PF. Neuromuscular aspects of physical activity. Champaign, IL: Human Kinetics; 2001.
  6. Valentini NC. Validity and reliability of the TGMD-2 for Brazilian children. J Mot Behav 2012; 44(4): 275-80.
  7. Payne VG, Isaacs LD. Human motor development: A lifespan approach. London; UK: Routledge; 2017.
  8. Haywood K, Getchell N. Life span motor development. Champaign, IL: Human Kinetics; 2019.
  9. Goodway JD, Robinson LE, Crowe H. Gender differences in fundamental motor skill development in disadvantaged preschoolers from two geographical regions. Res Q Exerc Sport 2010; 81(1): 17-24.
  10. Haubenstricker J, Seefeldt V. Acquisition of motor skills during childhood. In: Seefeldt V, editor. Physical activity and well-being, american alliance for health, physical education, recreation and dance, Reston, VA: National Association for Sport and Physical Education; 1986. p. 41-92.
  11. Clark JE, Metcalf JS. The mountain of motor development: A metaphor. In: Clark JE, Humphrey J, editors. Motor Development: Research and Review. Reston, VA: National Association for Sport and Physical Education; 2002. p. 62-95.
  12. Ridgway CL, Ong KK, Tammelin TH, Sharp S, Ekelund U, Jarvelin MR. Infant motor development predicts sports participation at age 14 years: Northern Finland birth cohort of 1966. PLoS One 2009; 4(8): e6837.
  13. Burton AW, Miller DE. Movement skill assessment. Champaign, IL: Human Kinetics; 1998.
  14. Okely AD, Booth ML. Mastery of fundamental movement skills among children in New South Wales: prevalence and sociodemographic distribution. J Sci Med Sport 2004; 7(3): 358-72.
  15. Tani G. Leituras em Educação Física: Retratos de uma jornada. São Paulo, Brazil: Phorte; 2011. [In Portuguese].
  16. Hardy LL, Barnett L, Espinel P, Okely AD. Thirteen-year trends in child and adolescent fundamental movement skills: 1997-2010. Med Sci Sports Exerc 2013; 45(10): 1965-70.
  17. van Beurden E, Barnett LM, Zask A, Dietrich UC, Brooks LO, Beard J. Can we skill and activate children through primary school physical education lessons? "Move it Groove it"--a collaborative health promotion intervention. Prev Med 2003; 36(4): 493-501.
  18. van Beurden E, Zask A, Barnett LM, Dietrich UC. Fundamental movement skills--how do primary school children perform? The 'Move it Groove it' program in rural Australia. J Sci Med Sport 2002; 5(3): 244-52.
  19. dos Santos FG, Pacheco MM, Basso L, Tani G. A comparative study of the mastery of fundamental movement skills between different cultures. Motricidade 2016; 12(2): 116-26.
  20. Piercy KL, Troiano RP, Ballard RM, Carlson SA, Fulton JE, Galuska DA, et al. The Physical Activity Guidelines for Americans. JAMA 2018; 320(19): 2020-8.
  21. Lindsay AR, Starrett A, Brian A, Byington TA, Lucas J, Sigman-Grant M. Preschoolers build fundamental motor skills critical to an active lifestyle: The All 4 Kids((c)) Intervention Study. Int J Environ Res Public Health 2020; 17(9).
  22. Zandi B, Farahani A. A comparative study of physical education Curriculum in Iran, USA and Canada. Journal of Motion and Sports Sciences 2009; 6(2): 97-109. [In Persian].
  23. Wong A, Cheung S. Gross motor skills performance of hong kong chinese children. Asia J Phys Educ Recreat 2006; 12(2): 23-9.
  24. Chehabi HE. The politics of football in Iran. Soccer and Soc 2006; 7(2-3): 233-61.
  25. Schwartz N, McGarry T. The NFL is the most popular sport in America for the 30th year running. USA Today [Online]. [cited 2016 Jan 26]; Available from: URL: https://ftw.usatoday.com/2014/01/nfl-most-popular-sport-poll
  26. Afonso GH, Freitas DL, Carmo JM, Lefevre JA, Almeida MJ, Lopes VP, et al. Desempenho motor. Um estudo normativo e criterial em crianças da Região Autónoma da Madeira, Portugal. Rev Port Ciênc Desporto 2009; 9(2-3): 160-174. [In Portuguese].
  27. Barnett LM, van BE, Morgan PJ, Brooks LO, Beard JR. Gender differences in motor skill proficiency from childhood to adolescence: a longitudinal study. Res Q Exerc Sport 2010; 81(2): 162-70.
  28. Butterfield SA, Angell RM, Mason CA. Age and sex differences in object control skills by children ages 5 to 14. Percept Mot Skills 2012; 114(1): 261-74.
  29. Okely AD, Booth ML, Patterson JW. Relationship of physical activity to fundamental movement skills among adolescents. Med Sci Sports Exerc 2001; 33(11): 1899-904.
  30. Vallence AM, Hebert J, Jespersen E, Klakk H, Rexen C, Wedderkopp N. Childhood motor performance is increased by participation in organized sport: the CHAMPS Study-DK. Sci Rep 2019; 9(1): 18920.
  31. Farokhi A, Alizadeh M, Alvar K, Kazemnejad A, Ilbeigi S. Reliability and validity of test of Gross Motor Development-2 among 3-10 aged children of Tehran city. Journal of Physical Education and Sport Management 2014; 5(2): 17-28.
  32. Ulrich DA. Test of gross motor development 2: Examiner's manual. 2nd Austin, TX: PRO-ED. 2000.
  33. Akoglu H. User's guide to correlation coefficients. Turk J Emerg Med 2018; 18(3): 91-3.
  34. McHugh M. The odds ratio: Calculation, usage, and interpretation. Biochemia Medica 2009; 19(2): 120-6.
  35. Wang JH-T. A study on gross motor skills of preschool children. J Res Child Educ 2004; 19(1): 32-43.
  36. Rimmer JH, Kelly LE. Gross motor development in preschool children with learning disabilities. Adapt Phys Activ Q 1989; 6(3): 268-79.
  37. Jones RA, Riethmuller A, Hesketh K, Trezise J, Batterham M, Okely AD. Promoting fundamental movement skill development and physical activity in early childhood settings: A cluster randomized controlled trial. Pediatr Exerc Sci 2011; 23(4): 600-15.
  38. Logan SW, Robinson LE, Wilson AE, Lucas WA. Getting the fundamentals of movement: a meta-analysis of the effectiveness of motor skill interventions in children. Child Care Health Dev 2012; 38(3): 305-15.

McKenzie TL, Alcaraz JE, Sallis JF, Faucette FN. Effects of a physical education program on children's manipulative skills. J Teach Phys Educ 1998; 17(3): 327-41.