نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی فیلیالتراپی مجازی مادران بر مهارتهای اجتماعی و پرخاشگری کودکان دارای اختلای یادگیری انجام شد.مواد و روشها: جامعه هدف این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده شامل کلیه کودکان دارای اختلال یادگیری 6 تا 11 ساله شهرستان اصفهان در سال 98-1397 بود. 30 کودک دارای اختلال یادگیری [بر اساس آزمون غربالگری مشکلات یادگیری Willcutt و همکاران (Colorado Learning Difficulties Questionnaire یا CLDQ)] به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره قرار گرفتند. در مراحل پیشآزمون و پسآزمون، مادران مقیاس خشم Novaco و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی Matson را تکمیل کردند. در گروه تجربی، مطالب آموزشی اعم از متن، عکس و فیلم به صورت هفتگی از طریق شبکههای اجتماعی در اختیار مادران قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای ANCOVA و MANCOVA تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: فیلیالتراپی مجازی تأثیر معنیداری در بهبود مهارتهای اجتماعی منفی (001/0 = P) و ابعاد آن شامل رفتار غیر اجتماعی (046/0 = P)، پرخاشگری و رفتار تکانشگری (003/0 = P)، اطمینان زیاد به خود (013/0 = P) و متغیر پرخاشگری (031/0 = P) و بعد فکر پرخاشگرانه (008/0 = P) داشت، اما تأثیر آن بر افزایش مهارتهای اجتماعی مثبت (734/0 = P) و ابعاد آن شامل رفتار اجتماعی مناسب (515/0 = P)، ارتباط با همسالان (515/0 = P) و کاهش رفتار پرخاشگرانه (059/0 = P) و احساس پرخاشگرانه (109/0 = P) معنیدار نبود.نتیجهگیری: به به نظر میرسد به منظور بهبود رفتارهای منفی کودکان با اختلال یادگیری، میتوان از فیلیالتراپی مجازی استفاده نمود.
کلیدواژهها