نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی (تریتا)، گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2 مربی، گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3 مربی، گروه انفورماتیک پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی ،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4 استادیار، مرکز تحقیقات اختلالات ارتباطی و گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: آنومیا یا اختلال نامیدن، علامت اصلی زبانپریشی محسوب میشود. اگرچه درمانهای مختلفی در زمینه نقص نامیدن وجود دارد، اما با توجه به ظهور تکنولوژی، یکی از شیوههای گسترش یافته امروزی، استفاده از کامپیوترها در درمان میباشد. هرچند اثربخشی درمانهای کامپیوتری در زبانهای مختلف بررسی شده است، اما به علت عدم بررسی این درمانها در زبان فارسی، مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان کامپیوتری توانا بر مهارت نامیدن بیمار مبتلا به زبانپریشی ناروان صورت گرفت.مواد و روشها: این پژوهش به صورت طرح مورد- منفرد بود که در آن یک بیمار مبتلا به زبانپریشی ناروان با نقص نامیدن، جهت دریافت درمان کامپیوتری انتخاب گردید. همچنین، جهت بررسی اثر تعمیم، مجموعهای از کلمات غیر آموزشی در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل دیداری و اندازه اثر درصد دادههای غیر همپوشان (Percentage of non-overlapping data یا PND) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: درمان کامپیوتری منجر به بهبودی توانایی نامیدن در مواجهه در بیمار گردید (100 = PND). همچنین، بهبودی در حفظ و تعمیم آیتمهای غیر آموزشی در نتیجه این درمان حاصل شد (100 = PND).نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر از تأثیر درمان کامپیوتری توانا بر بهبود مهارت نامیدن بیمار مبتلا به زبانپریشی ناروان به عنوان یک درمان مؤثر، فشرده، کمهزینه و مورد پذیرش فرد در زبان فارسی حمایت میکند.
کلیدواژهها