طراحی و بررسی اثربخشی بازی جدی تحت اندروید امیلی و جعبه اسباب‌بازی در مدیریت خشم کودکان: کارآزمایی بالینی تصادفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، مؤسسه آموزش عالی علوم و فن‌آوری سپاهان، اصفهان، ایران

2 استادیار، مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، مؤسسه آموزش عالی علوم و فن‌آوری سپاهان، اصفهان، ایران

10.22122/jrrs.v15i3.3452

چکیده

مقدمه: در حال حاضر، خشم و خشونت یکی از دلایل مهم ارجاع کودکان و نوجوانان به مشاوره و روان‌درمانی می‌باشد. مهارت مدیریت خشم، یکی از مؤثرترین برنامه‌های پیشگیری از شیوع انواع رفتارهای پرخطر و افزایش کارامدی شخصی و اجتماعی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی ابزار جدیدی جهت پیشگیری از خشم و آموزش مدیریت خشم در کودکان بود.مواد و روش‌ها: با توجه به در دسترس بودن تلفن‌های هوشمند، طراحی و پیاده‌سازی برنامه کاربردی تحت سیستم عامل اندروید برای کودکان صورت گرفت. پس از مشورت با استادان رشته‌های روان‌شناسی و کامپیوتر، برنامه مورد نظر با استفاده از زبان برنامه‌نویسی Basic4Android طراحی گردید. جهت بررسی اثربخشی برنامه، 105 کودک 8 تا 12 ساله از سطح شهرستان خمینی‌شهر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش متشکل از 52 نفر بود که نرم‌افزار در اختیار آن‌ها قرار داده شد و گروه شاهد شامل 53 نفر بود که به روش سنتی و گروهی زیر نظر مشاور تحت آموزش قرار گرفتند. میزان خشم با استفاده از پرسش‌نامه خشم Novaco بررسی گردید. مقایسه بین‌گروهی و درون‌گروهی داده‌ها به ترتیب با استفاده از آزمون‌های Independent t و Paired t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: شرکت در برنامه آموزشی سنتی مدیریت خشم و استفاده از بازی امیلی در هر دو گروه، باعث کاهش معنی‌دار مؤلفه‌های خشم و نمره کلی خشم در مقیاس Novaco گردید. به عبارت دیگر، استفاده از بازی امیلی و جعبه اسباب‌بازی به همان اندازه روش‌های سنتی موجود، در آموزش مدیریت خشم کودکان مؤثر بود؛ هرچند میزان کاهش نمرات خشم و مؤلفه‌های آن در گروه آزمایش به طور متوسط 10 تا 17 درصد بیشتر از روش‌های سنتی بود.نتیجه‌گیری: نرم‌افزار اندرویدی «امیلی و جعبه اسباب‌بازی» در آموزش مدیریت خشم به کودکان 8 تا 12 ساله موفق می‌باشد و به ویژه باعث کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در این سن گردید.

کلیدواژه‌ها

  1. Mousavi M. Serious Game Smartphone to Manage Anger in Children 8 Years and Older. Isfahan, Iran: Sepahan Institute of Higher Education Science and Technology Faculty of Engineering; 2019. p.101. [In Persian].
  2. Sukhodolsky DG, Solomon RM, Perine J. Cognitive-behavioral, anger-control intervention for elementary school children: A treatment-outcome study. Journal of Child and Adolescent Group Therapy 2000; 10(3): 159-70.
  3. Seraji F, Mousavi Moein HS. Evaluation of educational content of educational computer games available for elementary school based on interactive components of exploratory and active learning. Proceedings of the 1st National Conference on Computer Games; 2016 Feb 17-19; Challenges and Opportunities; Isfahan, Iran. [In Persian].
  4. Kazemi A, Nikyar H, Najafi M. Effectiveness of anger management games on behavioral and anger symptoms of children with hyperactivity/attention deficit disorder. J Isfahan Med Sch 2016; 34(381): 461-9. [In Persian].
  5. Mouaheb H, Fahli A, Moussetad M, Eljamali S. the serious game: What educational benefits? Procedia Soc Behav Sci 2012; 46: 5502-8.
  6. Carvalho MB, Bellotti F, Berta R, De Gloria A, Gazzarata G, Hu J, et al. A case study on Service-Oriented Architecture for Serious Games. Entertain Comput 2015; 6: 1-10.
  7. Faupel A, Herrick E, Sharp P. Anger management: A practical guide. Abingdon, UK: Routledge; 2011.
  8. Keyvandarian P, Monajemi AH, Ahmadi A. I'm Not Depressed: Mobile application for depression in women 18-45. Proceedings of the 4th National Conference and 2nd International Conference on Computer Games; Opportunities and Challenges; 2019 Feb 1; Kashan, Iran. [In Persian].
  9. Naghizadeh R, Monajemi AH, Ahmadi Aloonabadi A, Shooshtarian B. Using games in an intelligent education system to improve the impairment of children's brain executive functions. Proceedings of the 3rd National Conference on Computer Games; Opportunities and Challenges; 2018 Feb 14-16; Isfahan, Iran. [In Persian].
  10. Al-Zewairi M, Biltawi M, Etaiwi W, Shaout A. Agile software development methodologies: Survey of surveys. Comput Commun 2017; 05: 74-97.
  11. Mohammad Karimi AH. Investigation and Comparison of anger in children of public and public schools of Khoy City [BSc Thesis]. Khoy, Iran: Department of Educational Sciences, Payame Noor University; 2013. [In Persian].
  12. Huss M, Leak G, Davis S. A validation study of the Novaco Anger Inventory. Bulletin of the Psychonomic Society 2013; 31: 279-81.
  13. Malekpour M, Zangeneh S, Aghababaei S. A study of The psychometric properties of Novaco Anger Questionnaire (Short form) In Isfahan. Research in Cognitive and Behavioral Sciences 2012; 2(1): 1-8. [In Persian].
  14. Faul F, Erdfelder E, Lang AG, Buchner A. G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behav Res Methods 2007; 39(2): 175-91.
  15. Kazemi A, Nikyar H, Najafi M. Effectiveness of anger management games on behavioral and anger symptoms of children with hyperactivity/attention deficit disorder. J Isfahan Med Sch 2016; 34(381): 461-9. [In Persian].
  16. Barghandan S, Tarkhan M, Ghaemi Khomami N. Efficacy of anger management training on social adjustment of high school female students in Rasht City. Clinical Psychology Studies 2012; 2(8): 140-65. [In Persian].
  17. RMP. The Boy Who Could Not Control His Anger [Online]. [Cited 2013 Sep 16]; Available from: URL: https://www.amazon.com/Boy-Who-Could-Control-Anger/dp/B00F6ANOMK
  18. Collection of Therapeutic Games for Anger Control [Online]. [cited 2020]; Available from: URL: http://shop.msoyazd.ir/product/%D9