نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، مؤسسه آموزش عالی علوم و فنآوری سپاهان، اصفهان، ایران
2 استادیار، مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، مؤسسه آموزش عالی علوم و فنآوری سپاهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: در حال حاضر، خشم و خشونت یکی از دلایل مهم ارجاع کودکان و نوجوانان به مشاوره و رواندرمانی میباشد. مهارت مدیریت خشم، یکی از مؤثرترین برنامههای پیشگیری از شیوع انواع رفتارهای پرخطر و افزایش کارامدی شخصی و اجتماعی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی ابزار جدیدی جهت پیشگیری از خشم و آموزش مدیریت خشم در کودکان بود.مواد و روشها: با توجه به در دسترس بودن تلفنهای هوشمند، طراحی و پیادهسازی برنامه کاربردی تحت سیستم عامل اندروید برای کودکان صورت گرفت. پس از مشورت با استادان رشتههای روانشناسی و کامپیوتر، برنامه مورد نظر با استفاده از زبان برنامهنویسی Basic4Android طراحی گردید. جهت بررسی اثربخشی برنامه، 105 کودک 8 تا 12 ساله از سطح شهرستان خمینیشهر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش متشکل از 52 نفر بود که نرمافزار در اختیار آنها قرار داده شد و گروه شاهد شامل 53 نفر بود که به روش سنتی و گروهی زیر نظر مشاور تحت آموزش قرار گرفتند. میزان خشم با استفاده از پرسشنامه خشم Novaco بررسی گردید. مقایسه بینگروهی و درونگروهی دادهها به ترتیب با استفاده از آزمونهای Independent t و Paired t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: شرکت در برنامه آموزشی سنتی مدیریت خشم و استفاده از بازی امیلی در هر دو گروه، باعث کاهش معنیدار مؤلفههای خشم و نمره کلی خشم در مقیاس Novaco گردید. به عبارت دیگر، استفاده از بازی امیلی و جعبه اسباببازی به همان اندازه روشهای سنتی موجود، در آموزش مدیریت خشم کودکان مؤثر بود؛ هرچند میزان کاهش نمرات خشم و مؤلفههای آن در گروه آزمایش به طور متوسط 10 تا 17 درصد بیشتر از روشهای سنتی بود.نتیجهگیری: نرمافزار اندرویدی «امیلی و جعبه اسباببازی» در آموزش مدیریت خشم به کودکان 8 تا 12 ساله موفق میباشد و به ویژه باعث کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در این سن گردید.
کلیدواژهها