Isfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751912120160401Indexایندکس1693910.22122/jrrs.v12i1.2785ENJournal IndexJournal Article20170502Click to download the index of this issue.لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.https://jrrs.mui.ac.ir/article_16939_6f8c66f881efb8fd0cb3e27eea747f1c.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751912120160401Potential Obstacles to Make a Productive Research; the Essence of Supervising Executive Collaboratorsموانع احتمالی برای ایجاد یک پژوهش سازنده: اهمیت نظارت بر فعالیتهای همکاران طرح61621694810.22122/jrrs.v12i1.2570ENMeysam RoostaeiStudent, Rehabilitation Student Research Committee (Treata), Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, IranJournal Article20160402----https://jrrs.mui.ac.ir/article_16948_5fef35a0621004f985a1f89fc1b249e3.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751912120160401The Efficacy of Insole on Pain, Function and Biomechanics in Individuals with Patellofemoral Pain Syndrome; A Review Articleتأثیر کفی بر درد، عملکرد و بیومکانیک افراد مبتلا به سندرم درد پاتلوفمورال: مطالعه مروری54601694710.22122/jrrs.v12i1.2569ENTahmoores TahmasbiInstructor, Department of Orthopedic Technology, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, IranFatemeh FarazmandMSc Student, Department of Orthopedic Technology, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, IranPegahalsadat HosseiniMSc Student, Department of Orthopedic Technology, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, IranJournal Article20160331Introduction: Patellofemoral pain syndrome (or anterior knee pain) is one of the most common musculoskeletal conditions in sport medicine clinics and one of the most common interventions in management of this syndrome is foot insoles. Despite the widespread use of foot orthoses, the efficacy of these interventions is controversial. Therefore, the aim of this study was to review the papers about the efficacy of foot insole on pain, function and biomechanics in individuals with patellofemoral pain syndrome.Materials and Methods: A literature search was carried out in some data bases such as PubMed, Iranmedex, ScienceDirect, Medline, Magiran and ISI Web of science between the years 2000 and 2015. The quality of the research studies was evaluated using Black and Downs tool.Results: After search in Persian and English databases, we found 117 papers. According to keywords and titles, 12 articles were included in the final review.Conclusion: Foot orthoses may improve pain and function in individuals with patellofemoral pain syndrome; although these interventions are more effective in patients with foot pronation.مقدمه: سندرم درد پاتلوفمورال (Patellofemoral pain syndrome یا PFPS) یا سندرم درد قدام زانو (Anterior knee pain syndrome)، یکی از شایعترین اختلالات اسکلتی- عضلانی در میان افراد بالغ و جوان محسوب میشود. استفاده از انواع ارتزهای پا از جمله کفی، در درمان این سندرم بسیار رایج است. نتایج موجود در رابطه با تأثیر این نوع ارتزها بر درد و بیومکانیک مبتلایان به PFPS متفاوت میباشد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تأثیر کفی طبی بر درد، عملکرد و بیومکانیک افراد بالغ مبتلا به PFPS بود. مواد و روشها: جستجوی گستردهای در پایگاههای اطلاعاتی IranMedex، Magiran، PubMed، ScienceDirect، Medline و ISI Web of Knowledge از سال 2000 تا 2015 انجام شد و کیفیت مقالات از طریق ابزار Black and Downs مورد ارزیابی قرار گرفت.یافتهها: از میان 117 مقاله حاصل از جستجو در پایگاههای فارسی و انگلیسی بر اساس واژههای کلیدی و بررسی عنوان، سرانجام 12 مقاله با توجه به معیارهای ورود به پژوهش، جهت ارزیابی نهایی انتخاب شد.نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از اشکال مختلف کفی، میتواند منجر به کاهش درد و بهبود عملکرد در افراد مبتلا به PFPS شود. با این وجود، تأثیر چنین ارتزهایی در بهبود علایم پاتلوفمورال افرادی که دارای پرونیشن پا هستند، بیشتر است. تأثیر کفی بر کینتیک و کینماتیک مفصل پاتلوفمورال ناچیز گزارش شد. https://jrrs.mui.ac.ir/article_16947_79bd33efebeb305c79d6da3590cfd78d.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751912120160401The Effect of Age-Related Changes and Explicit and Implicit Awareness on Mixed Motor Sequence Learning and its Consolidationتأثیر تغییرات وابسته به سن و آگاهی صریح و ضمنی بر عملکرد و تحکیم توالی حرکتی ترکیبی191694010.22122/jrrs.v12i1.2585ENSayed Kavos SalehiDepartment of Motor Behavior, School of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran0000-0003-2811-0757Mahmood SheikhAssociate Professor, Department of Motor Behavior, School of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, IranRasoul HemayattalabAssociate Professor, Department of Motor Behavior, School of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, IranDavod HumaneyanAssistant Professor, Department of Motor Behavior, School of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, IranJournal Article20160423Introduction: This study aimed to investigate the effects of age-related changes and explicit and implicit knowledge on mixed motor sequence learning and its consolidation. Materials and Methods: In this study, 96 right-handed boys who were healthy considering nervous system with age range of 6-18 years were selected via convenience sampling method. Serial reaction time task (SRTT) was used to evaluate and compare the performance in two components of response time and accuracy. The intervention was consisted of 10 stages (8 blocks for acquisition and 2 blocks for consolidation) in which the performances of groups were compared. The data were analyzed using mixed ANOVA test in 2 (type of learning) × 4 (age groups) × 8 (blocks) and Bonferroni test was used for paired comparisons. Results: In acquisition phase for response time, significant main effects were observed for block (P = 0.031) and age (P = 0.001), not learning conditions (P = 0.431). For response accuracy, significant main effects were observed for block (P = 0.001), age (P = 0.001) and learning conditions (P = 0.003). In addition, the performances of groups across the two first blocks of practice on the second day were better compared with the first day in response time (P = 0.001) and accuracy (P = 0.001), which represented the consolidation of motor learning. Conclusion: The findings showed that among different age groups, there were age-related functional changes in the acquisition and consolidation of response time and accuracy for motor sequence task. Moreover, the various components of the movement (speed and accuracy) can be performed and consolidated in different ways. This matter should be considered in educational and rehabilitation interventions related to children and adolescents.مقدمه: هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تأثیر تغییرات وابسته به سن و آگاهی صریح و ضمنی بر عملکرد و تحکیم توالی حرکتی ترکیبی بود. مواد و روشها: در این پژوهش، 96 پسر سالم از نظر سیستم عصبی و راست دست با دامنه سنی 18-6 سال، به صورت در دسترس انتخاب شدند. از تکلیف SRT (Serial reaction time) برای بررسی مقایسهای عملکرد صریح و ضمنی آزمودنیها در دو مؤلفه زمان و دقت پاسخ استفاده گردید. کل مداخله شامل دو فاز (اکتساب و تحکیم) بود که طی آنها عملکرد گروهها با یکدیگر مقایسه شد. مرحله اکتساب شامل انجام 8 بلوک و مرحله تحکیم شامل انجام 2 بلوک بود. دادهها با استفاده از آزمون Mixed ANOVA در یک طرح، (بلوک) 8 × (گروه سنی) 4 × (نوع یادگیری) 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین، جهت انجام مقایسات زوجی از آزمون Bonferroni استفاده گردید. یافتهها: در متغیر زمان پاسخ، بلوک (031/0 = P) و سن (001/0 = P) تأثیر معنیداری را نشان داد، اما شرایط یادگیری معنیدار نبود (431/0 = P). در متغیر دقت پاسخ، علاوه بر معنیداری اثر بلوک (001/0 = P) و سن (001/0 = P)، معنیداری در شرایط یادگیری (003/0 = P) نیز مشاهده شد. همچنین، عملکرد آزمودنیهای گروههای سنی مختلف در دو بلوک ابتدایی روز دوم نسبت به انتهای روز اول، در دو مؤلفه زمان (001/0 = P) و دقت پاسخ (001/0 = P) بهتر بود که نشان دهنده تحکیم کلی یادگیری حرکتی میباشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بین گروههای سنی مختلف، در اکتساب و تحکیم زمان و دقت پاسخ تکلیف توالی حرکتی، تغییرات عملکردی وابسته به سن وجود دارد. از طرف دیگر، اجزای مختلف حرکت (دقت و سرعت) به شیوههای متفاوتی اجرا، تثبیت و تحکیم میشوند. این موضوع باید هنگام آموزش و انجام مداخلات آموزشی و توانبخشی مرتبط با کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گیرد.https://jrrs.mui.ac.ir/article_16940_f7f618f2efc5b4f09da2f1d09a263b1a.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751912120160401Developing “Family Integrated Treatment” for Autistic Disorders and Comparing its Efficacy on Decreasing Parenting Stress of Parents of Autistic Children with “Little Bird” Methodتدوین برنامه درمانی «اوتیسم یکپارچه با خانواده» و مقایسه اثربخشی آن با «پرنده کوچولو» بر کاهش استرس والدگری والدین کودکان مبتلا به اوتیسم10181694110.22122/jrrs.v12i1.2425ENSanam Bagherian-KhosroshahiDepartment of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, IranHamid Reza PouretemadProfessor, Department of Psychology, Institute for Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, IranJalil FathabadiAssociate Professor, Department of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, IranNoshin FayeziDepartment of General Psychology, School of Human Sciences, Tehran Branch, Payame Noor University, Tehran, IranMaryam MohammadiDepartment of Family Therapy, Family Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, IranJournal Article20150831Introduction: Autism is one of the most famous neuro-developmental disorders and increases parental stresses. On the other hand, decrease of parental stress has positive effect on child response to treatment. So, the main goal of this study was to develop a family education program for parents of children with autism, which is effective on decreasing their parental stress. Materials and Methods: The first part of the study was a qualitative research of three categories of information resulted from deep interviews with 11 specialists, semi-structured interviews with 30 parents and review of 101 articles. The second part was an experimental research on two intervention, and one control groups, with three examination stages: before, after and one-month fallow-up. To fulfill this goal, 42 parents were selected from the parents of autistic children who received services in Tehran Autism Center, Iran, during the study period, and then, were divided randomly to tree groups. The material used for this section of study was Parental Stress Index (PSI). The results were analyzed using covariate analysis and analysis of variance techniques via SPSS20 software. Results: Our family integrated treatment method for autistic disorders was more efficient on decreasing reinforcing (P = 0.032), mood (P = 0.010), acceptability (P = 0.013), and adaptability (P = 0.004), and total score of child stress (P = 0.004). In addition, it showed significant effect on competence (P = 0.002), depression (P = 0.001), social isolation (P = 0.002), attachment (P < 0.001), role restriction (P =0.001), parental health (P = 0.003), and total score of parental stress (P < 0.001), and also on PSI-total score (P < 0.001), in comparison with 2 other groups. Conclusion: In comparison with previous parental training programs like little bird program which mostly focuses on stress of child domain, family integrated treatment method pays attention to special needs of every single family and its comprehensiveness; and is effective on decreasing parental domain of stress as well.مقدمه: اوتیسم یکی از رایجترین اختلالات عصبی- رشدی محسوب میشود که میزان استرس والدگری را به شدت افزایش میدهد. کاهش استرس والدگری، بر درمان کودک تأثیر مثبتی دارد. بر همین اساس، مطالعه حاضر با هدف تدوین برنامه آموزش والدین مؤثر بر کاهش استرس والدگری والدین کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد. مواد و روشها: بخش اول این مطالعه از نوع کیفی و حاصل سه دسته اطلاعات شامل مصاحبه عمقی با 11 متخصص، مصاحبه نیمه ساختار یافته با 30 والد و مرور 101 مقاله بود. بخش دوم مطالعه از نوع آزمایشی، همراه با گروه شاهد و گروه بدون مداخله بود که در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری انجام گرفت. بدین منظور، 42 والد کودک مبتلا به اوتیسم از میان والدین این کودکان که در زمان انجام پژوهش از مرکز تهران اوتیسم خدمات توانبخشی دریافت میکردند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پژوهش، شاخص استرس والدگری Abidin (Parenting Stress Index یا PSI) بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس یکطرفه در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0 > P به عنوان سطح معنیداری دادهها در نظر گرفته شد. یافتهها: بر اساس یافتههای مطالعه حاضر، برنامه درمانی اوتیسم یکپارچه با خانواده، بر تقویتگری (032/0 = P)، خلق (010/0 = P)، پذیرندگی (013/0 = P)، سازشپذیری (004/0 = P) و نمره کل استرس کودک (004/0 = P) تأثیر معنیداری داشت. همچنین، با احساس صلاحیت (002/0 = P)، افسردگی (001/0 = P)، انزوای اجتماعی (002/0 = P)، دلبستگی (001/0 > P)، محدودیت نقش (001/0 = P)، سلامت والدین (003/0 = P)، نمره کل استرس والد (001/0 > P) و نمره کل استرس والد- کودک (001/0 > P) رابطه معنیداری را نشان داد. نتیجهگیری: در مقایسه با آموزشهای والدین پیشین از جمله پرنده کوچولو که به طور عمده بر استرس قلمرو کودک مؤثر بودند، برنامه درمانی اوتیسم یکپارچه با خانواده به دلیل پرداختن به مسایل خاص هر خانواده و نیز جامع بودن، بر کاهش استرس قلمرو والد نیز مؤثر میباشد.https://jrrs.mui.ac.ir/article_16941_e1d743dfc83e455ccafa161dce206d5c.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751912120160401The Effects of Basic Gymnastic Trainings on Postural Stability in Children with Autism Spectrum Disorderتأثیر تمرینات پایه ژیمناستیک بر ثبات پاسچر کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم19241694210.22122/jrrs.v12i1.2575ENMaryam SaeediDepartment of Sport Injury and Corrective Exercises, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran0000-0003-0590-8512Effat BambaeichiAssociate Professor, Department of Sport Injury and Corrective Exercises, School of Physical Education and Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, IranEbrahim SadeghiAssistant Professor, Musculoskeletal Research Center AND Department of Orthopedic Technology, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, I0000-0003-0590-8512Journal Article20160417Introduction: Balance disorders are major motor complications in children with autism spectrum disorder (ASD). Physical exercise can improve motor complications in patients with this disorder. The aim of this study was to investigate the effect of basic gymnastics exercises on the postural stability in children with autism spectrum disorder. Materials and Methods: 20 boys with autism spectrum disorder participated in a controlled pre-post clinical trial study. Participants were divided in two 10-participant groups of case and control based on their scores in Gilliam Autism Rating Scale-II. The participants in the case group were trained with basic gymnastic exercises for 12 weeks (three sessions per week), each session lasted 45 minutes. The control group did not participate in any exercise during this time. Postural stability was measured using a force plate. Data were analyzed using multivariate ANOVA test while significant level was set at 0.05. Results: In post-test, less center of pressure oscillation was observed in the case group (657 ± 143 mm) compared to control group (1057 ± 311 mm) (P = 0.013). In the case group, the center of pressure oscillation was significantly reduced after gymnastic exercise (P = 0.001); but the changes were not significant in control group (P > 0.05). Conclusion: It seems that gymnastic training improves the postural stability through the reduction in the length of postural sway.مقدمه: اختلالات تعادل، از جمله مشکلات حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم است. با توجه به این که حرکت درمانی باعث بهبود تواناییهای حرکتی کودکان دارای اوتیسم میشود، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر تمرینات پایه ژیمناستیک بر ثبات پاسچر کودکان دارای اوتیسم انجام شد. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و گروه شاهد بود و در آن 20 پسر دارای اختلال طیف اوتیسم شرکت کردند. با استفاده از مقیاس تشخیصی اوتیسم Gilliam (Gilliam Autism Rating Scale-II یا GARS) (ویرایش دوم)، افراد از لحاظ شدت اختلال در دو گروه 10 نفره مورد و شاهد همگنسازی شدند. برنامه تمرینی گروه تجربی شامل 12 هفته تمرینات پایه ژیمناستیک به صورت سه جلسه 45 دقیقهای در هفته بود که در مرکز اوتیسم شهر اصفهان اجرا شد. به منظور ارزیابی ثبات پاسچر، دستگاه صفحه نیرو مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره در سطح معنیداری 05/0 تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: در مرحله پسآزمون، طول نوسان کمتری در مرکز فشار کودکان گروه مورد (143 ± 657 میلیمتر) نسبت به کودکان گروه شاهد (311 ± 1057 میلیمتر) مشاهده شد (013/0 = P). تمرینات پایه ژیمناستیک موجب کاهش معنیدار نوسان مرکز فشار در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شد (001/0 = P)، اما این تغییرات در گروه شاهد معنیدار نبود (050/0 < P). نتیجهگیری: به نظر میرسد که تمرینات پایه ژیمناستیک در کودکان دارای اوتیسم، باعث کاهش طول نوسان بدن در حالت ایستاده و بهبود ثبات پاسچر میشودhttps://jrrs.mui.ac.ir/article_16942_4656af421630a62614d50648c96bb9ab.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751912120160401The Effect of Sensory Disturbance and Cognitive Load on the Transition of Relative Phase in Bimanual Coordination Task in Elderly Womenتأثیر مداخله حسی و بار شناختی بر انتقال فاز نسبی در تکلیف هماهنگی دو دستی زنان سالمند25331694310.22122/jrrs.v12i1.2579ENAlireza FarsiAssociate Professor, Department of Motor Behavior, School of Physical Education and Sport Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran0000-0002-2867-0466Sana SoltaniMSc Student, Department of Motor Behavior, School of Physical Education and Sport Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, IrElham MahdipourPhD Student, Department of Motor Behavior, School of Physical Education and Sport Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, IranJournal Article20160416Introduction: Bimanual coordination is an important ability that is used in many daily tasks including throwing, catching and many sport skills. Performing these activities depends on many factors such as sensory and attentional features. The purpose of this study was to investigate the effect of sensory disturbance and cognitive load on time of the relative phase transition in anti-phase bimanual coordination pattern among elderly women. Materials and Methods: Twelve right-handed healthy old women (66.0 ± 2.8 years old) of the twenty four voluntaries were selected based on the inclusion criteria in this study. Participants started their movement on bimanual coordination device with anti-phase pattern at the frequency of 0.50 Hz .Then, after each five seconds, 0.25 Hz was gradually increased to frequency and continued until the anti-phase pattern turned to in-phase pattern. This task was performed in two different conditions concluding with cognitive load and without it with the disturbance of visual, auditory and proprioceptive senses. Data were analyzed using 2 × 4 repeated-measures analysis of variences, Bonferroni correction and paired-samples t tests. Results: The main effects of cognitive load (P = 0.004), sensory disturbance (P = 0.040) and interaction (P = 0.020) were mainly significant. The effect of sensory disturbance in the condition of without cognitive load was significant (P = 0.004). In the condition of without cognitive load, proprioceptive disturbance significantly affected the time of the relative phase transition. Conclusion: Results indicated the prominent role of cognitive load on selected task. In the condition of without cognitive load, proprioceptive sense had a stronger effect than visual and auditory senses; but in the presence of cognitive load, the effect of sensory disturbance was lost. In terms of change in time of transition of relative phase with change in task and environmental constraints, results of this study are in line with dynamic systems view.چکیده: هماهنگی دو دستی در انجام کارهای روزانه مانند پرتاب کردن، گرفتن و بسیاری از فعالیتهای ورزشی بسیار مهم است. اجرای این اعمال به عوامل متفاوتی مانند ویژگیهای حسی و توجهی وابسته میباشد. هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی اثر مداخله حسی و بار شناختی بر زمان انتقال فاز نسبی الگوی هماهنگی دو دستی برون مرحله در میان زنان سالمند بود. مواد و روشها: در این مطالعه، 12 زن سالمند سالم و راست دست (843/2 ± 66 سال) از بین 24 داوطلب شرکت کننده در تحقیق، بر اساس معیارهای ورود انتخاب شدند. شرکت کنندگان حرکت خود را بر روی دستگاه هماهنگی دو دستی با فرکانس 5/0 هرتز و با الگوی هماهنگی برون مرحله شروع کردند. سپس، بعد از هر 5 ثانیه به تدریج 25/0 هرتز به فرکانس افزوده شد و تا جایی ادامه یافت که الگوی برون مرحله به الگوی درون مرحله تبدیل گردید. این تکلیف در دو حالت با بار شناختی و بدون آن و با دستکاری حواس بینایی، شنوایی و لامسه انجام گرفت. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس 4 × 2 با اندازهگیری مکرر، تصحیح Bonferroni و آزمون Paired t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بر اساس یافتهها، اثر اصلی بار شناختی (004/0 = P)، اثر اصلی دستکاری حواس (040/0 = P) و اثر تعاملی آنها (02/0 = P) بر زمان انتقال فاز نسبی معنیدار بود. اثر دستکاری حواس در شرایط بدون بار شناختی نیز معنیدار به دست آمد (004/0 = P). در شرایط بدون بار شناختی، تنها مداخله در حس عمقی به صورت معنیداری (001/0 = P) بر زمان انتقال فاز نسبی تأثیر داشت. نتیجهگیری: نتایج نشان دهنده نقش بارز بار شناختی بر تکلیف مورد نظر بود. در شرایط بدون بار شناختی، حس عمقی اثر قویتری را نسبت به بینایی و شنوایی داشت، اما در شرایط اعمال بار شناختی، اثر مداخله حواس از بین میرود. با توجه به تغییر زمان انتقال با تغییر قیود تکلیف و قیود محیطی، نتایج این پژوهش با دیدگاه سیستمهای پویا همراستا است.https://jrrs.mui.ac.ir/article_16943_5448736df7139dec9d0ed5c01c337ab9.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751912120160401The Effect of Shoe Insole Stiffness on Leg Stiffness during Stance Phase of Running in Two Different Speeds among Active Menتأثیر سفتی کفی کفش در دو سرعت مختلف بر سفتی پا طی فاز اتکای دویدن مردان فعال34411694410.22122/jrrs.v12i1.2548ENZeinab Tazike-LemeskiMSc, Department of Sport Biomechanics, School of Physical Education and Sports Science, University of Mazandaran, Babolsar, IranMansour EslamiAssociate Professor, Department of Sport Biomechanics, School of Physical Education and Sports Science, University of Mazandaran, Babolsar, IranFereshteh Habibi-TirtashiPhD Student, Department of Sport Biomechanics, School of Physical Education and Sports Science, University of Mazandaran, Babolsar, IranJournal Article20160223Introduction: The effect of shoe insoles with different characteristics and in different running speeds on lower-limb stiffness is still controversial. The aim of this study was to investigate the effect of two types of insoles (soft and semi-rigid) in two different running speeds on leg stiffness during stance phase of running among active men. Materials and Methods: 15 male students without any background of lower extremity injury were selected. Subjects were asked to run with two controlled velocities of 3.0 ± 0.2 and 5.0 ± 0.1 m/s in control and insole conditions (soft and semi-rigid) on a force plate, placed on the middle of 15-meter runway. The cinematics and cinetics of motion were measured and calculated using 5 video cameras and one force plate. The leg stiffness was achieved via dividing the vertical ground reaction force by leg compression. Two-factor repeated measures ANOVA was used to test the hypothesis at the significance level of P £ 0.050. Results: There was a significant difference between the two types of insoles on leg stiffness. In fact, semi-rigid insole significantly increased leg stiffness (P < 0.001). However, this discrepancy was not related to the running speed (P = 0.999). In addition, there was no significant difference between the two different speeds on leg stiffness (P = 0.632). Conclusion: It seems that the increase in shoe insole stiffness may increase the leg stiffness. Furthermore, the effect of insole stiffness is not related to the running speed, and leg stiffness will remains constant in low to medium running speeds.مقدمه: اثر کفی کفش با ویژگیهای مختلف و در سرعتهای مختلف دویدن، روی سفتی پایین تنه هنوز ناشناخته است. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی اثر دو نوع کفی (نرم و نیمه سخت) در دو سرعت مختلف دویدن بر سفتی پا طی فاز اتکای دویدن مردان فعال بود. مواد و روشها: در این مطالعه، 15 مرد بدون هیچ گونه سابقه آسیب در اندام تحتانی انتخاب شدند. از آزمودنیها درخواست شد که با دو سرعت کنترل شده 2/0 ± 0/3 و 1/0 ± 0/5 متر بر ثانیه در شرایط کنترل و کفی (نرم و نیمه سخت)، بر روی صفحه نیرو که وسط یک باند 15 متری قرار داشت، بدوند. سینماتیک و سینتیک حرکت با استفاده از 5 دوربین ویدئو و یک صفحه نیرو اندازهگیری و محاسبه گردید. سفتی پا با تقسیم نیروی عکسالعمل عمودی زمین بر تغییر طول پا به دست آمد. جهت تست فرضیات، آزمون ANOVA دوطرفه با اندازهگیری مکرر مورد استفاده قرار گرفت (050/0 ≥ P). یافتهها: اختلاف معنیداری بین دو نوع کفی در سفتی پا وجود داشت و کفی نیمه سخت، سفتی پا را به طور معنیداری افزایش داد (001/0 > P)، اما این اختلاف به سرعت دویدن بستگی نداشت (990/0 = P). همچنین، تفاوت معنیداری در سفتی پا در دو سرعت مختلف مشاهده نشد (632/0 = P). نتیجهگیری: به نظر میرسد که با افزایش سفتی کفی کفش، ممکن است سفتی پا نیز افزایش یابد. همچنین، اثر کفی بر سفتی پا به سرعت دویدن بستگی ندارد و سفتی، با دویدن در سرعت پایین تا متوسط ثابت میماند.https://jrrs.mui.ac.ir/article_16944_81e0a9ef2ae2086a491b5bc50728a9fa.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751912120160401Function of Subjects Suffering from Multiple Sclerosis in Balance Tests Following Facilitatory and Inhibitory Kinesiotaping of Gastrocnemius Muscle: Randomized Single-Blind Trial (Pilot Study)عملکرد افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس در تستهای تعادلی به دنبال کینزیوتیپینگ تسهیلی و مهاری عضله گاستروکنمیوس: مطالعه تصادفی یک سوکور مقدماتی42471694510.22122/jrrs.v12i1.2619ENGhazal KharajiBsc Student, Department of Physiotherapy, Student Research Committee, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, IranFatemeh BagheriBsc Student, Department of Physiotherapy, Student Research Committee, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, IranHamzeh BaharloueiInstructor, Department of Physiotherapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan AND PhD Student, Department of Physiotherapy, Student Research Committee, School of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran0000-0002-3270-6046Journal Article20160617Introduction: Multiple sclerosis is a demyelinating disease of the central nervous system. Iran is considered to have a high prevalence of multiple sclerosis. Its consequences are balance deficiency, falling and fracture. Studies have shown that kinesiotaping promotes balance in patients with neurologic disorders. The aim of this study was to evaluate the immediate effect of kinesiotaping in patients with multiple sclerosis. Materials and Methods: The participants were randomly assigned into two groups. One group received facilitation kinesiotaping technique and the other group received inhibition techniques on gastrocnemius. The balance was evaluated using Time Up and Go and functional reach tests before and 30 minutes after taping. The assessor was blind to the method of taping. Results: Within group analyses with paired t-test showed significant improvement in Timed Up And Go and functional reach records following taping in both groups. However, analysis showed no significant difference between the two experimental groups. Conclusion: The results of present study showed that both facilitation and inhibition kinesiotaping technique of gastrocnemius muscle may immediately improve the dynamic balance in patients with multiple sclerosis.مقدمه: مالتیپل اسکلروزیس (Multiple sclerosis یا MS) بیماری از بین برنده میلین سیستم اعصاب مرکزی میباشد که در ایران به صورت قابل توجهی رو به افزایش است. مشکلات ایجاد شده در سیستم عصبی به همراه آسیب سیستم حسی، منجر به اختلالات تعادلی، زمین خوردن و شکستگی میشود. کینزیوتیپینگ یکی از روشهای فیزیوتراپی به شمار میرود که اثر آن بر روی تعادل در گروههای مختلف بررسی شده است. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تأثیر فوری کینزیوتیپینگ مهاری و تسهیلی بر روی تعادل افراد مبتلا به MS بود. مواد و روشها: در این تحقیق یک سوکور، داوطلبان دارای معیارهای شرکت در مطالعه به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه، کینزیوتیپینگ تسهیلی و گروه دیگر، کینزیوتیپینگ مهاری را برای عضلات گاستروکنمیوس دریافت کردند. قبل و 30 دقیقه بعد از چسباندن تیپ، آزمونهای تعادلی برخواستن و راه رفتن (Timed Up and Go یا TUG) و دسترسی عملکردی (Functional reach) انجام گرفت. محقق ارزیابی کننده تعادل، نسبت به روش چسباندن تیپ ناآگاه بود. یافتهها: تجزیه و تحلیل درون گروهی با استفاده از آزمون Paired t قبل و بعد از درمان، تفاوت معنیداری را در نتایج آزمونهای TUG (001/0 > P) و دسترسی عملکردی (001/0 > P) در گروه تیپ مهاری (001/0 > P) و تیپ تسهیلی (020/0 = P) نشان داد. در مقایسه بین دو گروه نیز از آزمون Independent t قبل و بعد از درمان استفاده گردید که تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده نشد (050/0 < P). نتیجهگیری: به نظر میرسد که استفاده از کنزیوتیپینگ عضله گاستروکنمیوس به هر دو روش مهاری و تسهیلی، باعث بهبود فوری تعادل افراد مبتلا به MS میشود.https://jrrs.mui.ac.ir/article_16945_22a110ea4da17720c1b6dad44029104f.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751912120160401The Relationship between the Voice Handicap Index and the Years of Service in Speech and Language Pathologistsارتباط شاخص معلولیت صوت و سابقه خدمت در آسیب شناسان گفتار و زبان48531694610.22122/jrrs.v12i1.2662ENAtefeh DarooifardBSc Student, Department of Speech Therapy, Student Research Committee, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, IranParisa AhmadiBSc Student, Department of Speech Therapy, Student Research Committee, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, IranParizad JanghorbanBSc Student, Department of Speech Therapy, Student Research Committee, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, IranAsefeh MemarianMSc, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, IranFatemeh AbnaviMSc, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, IranMarzieh OstadiDepartment of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran0000-0003-3422-9981Journal Article20160825Introduction: Speech and language pathologists are the professional voice users who are using their voices as a primary tool to carry out their occupational duties. Professional voice users are considered to be at risk of developing voice disorders since they lack proper care of their vocal health and voice management. The aim of this study was to determine the voice handicap index (VHI) in two groups of speech and language pathologists with years of service less than and more than of ten years.Materials and Methods: In this analytical cross-sectional study, convenience sampling method was used and 38 speech and language pathologists in Isfahan city, Iran, were selected according to be available in the city. They were purposely divided into two groups. In addition; the data of voice handicap index application forms were collected to evaluate the voice handicap index in speech and language pathologists. The average scores of both acoustic parameters and voice handicap index for the two groups were analyzed using Mann-Whitney test.Results: The total voice handicap index score for the two groups was less than the cut-off point in the questionnaire. Moreover, the mean and standard deviation scores of voice handicap index and three sub-tests of speech and language pathologists with more than 10-year work experiences was fewer than those with work experiences less than 10 years (P < 0.05). There was an inverse relationship between the total voice handicap index score and sub-test with the years of services of speech and language pathologists.Conclusion: Although, speech and language pathologists may abuse or misuse their voices at the beginning of their professions due to the lack of knowledge and experience, they will realize significant impacts on vocal parameters after several years of working in this area.مقدمه: آسیب شناسان گفتار و زبان به عنوان یکی از کاربران حرفهای صوت، از صدای خود به عنوان ابزار اصلی کارشان استفاده مینمایند. چنانچه راههای طبیعی نگه داشتن صوت را اعمال نکنند، به عوارض استفاده بد و نادرست صدا مبتلا خواهند شد. مطالعه حاضر با توجه به اهمیت و نقش صوت در عملکرد شغلی آسیب شناسان گفتار و زبان صورت گرفت. هدف آن تعیین کیفیت زندگی مرتبط با معلولیت صوت دو گروه از آسیب شناسان گفتار و زبان با سنوات خدمت کمتر و بیشتر از ۱۰ سال بود.مواد و روشها: ۳۸ آسیبشناس گفتار و زبان شهر اصفهان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت هدفمند در دو گروه با سنوات خدمت کمتر و بیشتر از ۱۰ سال قرار گرفتند. پرسشنامه VHI (Voice handicap index) با هدف بررسی کیفیت زندگی مرتبط با معلولیت صوت توسط آنها تکمیل گردید. میانگین نمرات آزمون VHI دو گروه با استفاده ازآزمون Mann-whitney تجزیه و تحلیل شد. آزمون ضریب همبستگی Spearman جهت بررسی همبستگی نمره کلی VHI و سه زیرآزمون عملکردی، عاطفی و فیزیکی با سنوات خدمت مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: نمره کلی VHI دو گروه کمتر از نمره برش پرسشنامه بود. همچنین، میانگین و انحراف معیار نمره کلی VHI و سه زیرآزمون گروه آسیب شناسان گفتار و زبان با سابقه بیشتر از ۱۰ سال کمتر از گروه آسیب شناسان با سابقه کمتر از ۱۰ سال به دست آمد (۰۵/0 > P). ارتباط معکوسی بین نمره کلی و نمرات زیرآزمونهای VHI با سنوات خدمت آسیب شناسان گفتار و زبان وجود داشت، اما این ارتباط تنها بین نمره کلی و زیرآزمون عملکردی از لحاظ آماری معنیدار بود (۰۵/0 > P).نتیجهگیری: آسیب شناسان گفتار و زبان در ابتدای زندگی حرفهای به دلیل تجربه کمتر ممکن است مواردی از استفاده بد و نادرست صدا را نشان دهند؛ اما با کسب تجربه بیشتر و ثبات بیشتر در وضعیت شغلی، به تأثیرات استفاده بد و نادرست صدا توجه بیشتری میکنند.https://jrrs.mui.ac.ir/article_16946_6347f9d09a7685c7ac49c892e1b8b47d.pdf