Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
10
6
2015
02
01
The Effect of Rollover Footwear and McKenzie extension exercise on Pain, Disability and Lumbar Posture in people with Sub- acute Low Back Pain
بررسی تاثیر کفش های غلتکی و تمرینات اکستانسوری مکنزی بر میزان درد، ناتوانی و پوسچر کمر در افراد مبتلا به کمردرد تحت حاد
721
32
16867
10.22122/jrrs.v10i6.2047
EN
Atefeh
Rahimi
MSc Student of Physiotherapy, Department of Physiotherapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Saeed
Forghany
Associate Professor, Musculoskeletal Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
0000-0002-0833-9442
Fatemeh
Pol
MSc Student of Orthotics and Prosthetics, Department of Orthotics and Prosthetics, Faculty of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Journal Article
2014
08
11
Abstract Background: .Low back pain (LBP) is one of the most common musculoskeletal disorders. Exercise therapy is often advised but it requires a significant time commitment, can rely on equipment or health professionals and risks low compliance. As an alternative or adjunct, shoes with a curved sole profile are thought to produce beneficial changes in ankle, knee, and hip and back position and posture .Therefore, the aim of this preliminary study was to investigate the effect of rollover footwear and McKenzie extension exercise on pain, disability and lumbar posture in people with sub acute Low back pain Material and Method: In this quasi-experimental study 20 people (age: 32.15±10.45 years) with LBP that decreased with extension movements , after signing informed consent , were assigned to a rollover footwear and McKenzie extension exercise group (n=10) or a McKenzie extension exercise only group (n=10). Baseline and post intervention measures were pain (visual analog pain scale), disability (Oswestry LBP disability) and lumbar posture when standing (via 7 -camera Qualisys motion capture system. Result: Participants in the rollover footwear and McKenzie extension exercise group had significantly greater decreases (58/9 %) in pain compared to the McKenzie extension exercise group (P=0.04). Disability reduction, comparison between two groups did not show statistical significance (P>0.05). The radius of lumbar curve was not significantly (P>0.05) and there was no significant difference in the change in the radius of lumbar curve between two groups (P>0.05).Conclusion: This result suggests that the rollover footwear could be part of a treatment protocol for greater reduction in pain level in patients with low back pain. Keywords: Low back Pain, McKenzie exercise, Rollover footwear, Posture
چکیدهمقدمه: کمردرد یکی از شایع ترین اختلالات اسکلتی-عضلانی می باشد. اگرچه اغلب تمرین درمانی توصیه می شود اما نیازمند زمان ، تجهیزات و در خطر رعایت نکردن تمرینات از طرف بیمار است. کفش های غلتکی با تغییراتی در پوسچر مچ پا ، زانو ، ران و کمر می توانند به عنوان بخشی از درمان استفاده شوند. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی تاثیر کفش های غلتکی و تمرینات اکستانسوری مکنزی بر میزان درد، ناتوانی و پوسچر کمر در افراد مبتلا به کمردرد تحت حاد می باشد.مواد و روش ها: در مطالعه شبه تجربی حاضر، با روش نمونه گیری در دسترس (convenience) 20 فرد ( 10 مرد و 10 زن ) با میانگین سن 45/10± 15/32 مبتلا به کمردرد تحت حاد که با انجام حرکات تکراری اکستانسیون در حالت ایستاده و دمر(پرون) درد آن ها کاهش می یافت ، پس از امضا کردن فرم رضایتنامه آگاهانه در دو گروه تمرینات اکستانسوری مکنزی(10n=) و گروه تمرینات اکستانسوری مکنزی و کفش غلتکی(10n=) قرار گرفتند. قبل و بعد از 4 هفته مداخلات درمانی، شدت درد (معیار دیداری درد )، ناتوانی (پرسشنامه Oswestry) و پوسچر کمر (دستگاه Qualisys Track Manager مجهز به 7 دوربین 100Hz ورژن 2.10 ،ساخته و طراحی شده توسط کارخانه Qualisys کشور سوئد) اندازه گیری شد.یافته ها: میزان کاهش درد در گروه تمرینات اکستانسوری و کفش به طور معنادار و به میزان 9/58٪ بیشتر از گروه تمرینات اکستانسوری بود (04/0P=). کاهش میزان ناتوانی، در مقایسه بین دو گروه از نظر آماری معنادار نبود (05/0P>). شعاع قوس کمر در هر دو گروه تغییر نکرد (05/0P>) و همچنین اختلاف معنادار در شعاع قوس کمر بین دو گروه وجود نداشت (05/0P>).نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد کفش های غلتکی می توانند به عنوان بخشی از برنامه درمانی افراد مبتلا به کمردرد تحت حاد باشد.کلید واژه: کمردرد، تمرینات مکنزی، کفش غلتکی، پوسچر
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16867_52a8477ea716f23c449e19703c3bc6d6.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
10
6
2015
02
01
The effectiveness of family centered occupational therapy program on improvement motor skills of children with spastic cerebral palsy.
بررسی تاثیر برنامه کاردرمانی خانواده محور بر بهبود مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک
733
44
16868
10.22122/jrrs.v10i6.1699
EN
Marzieh
Zare
Bachelor of Occupational Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran & MSc, Department of Psychology and Exceptional Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
Gholamali
Afrooz
Professor, Department of Psychology and Exceptional Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
0000-0001-8118-9332
Aliakbar
Arjmandnia
Associate Professor, Department of Psychology and Exceptional Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
Maliheh
Zare
Bachelor of Occupational Therapy, University of Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
Ali
Sharifiari
PhD Student of Psychology and Exceptional Education, Allameh Tabatabaee University, Tehran, I
Journal Article
2014
02
02
AbstractIntroduction: Cerebral palsy is the most common chronic physical disability and neurological complication in childhood. Active cooperation of parents in child rehabilitation programs, will facilitate the child's motor development. The present study was to determine the effectiveness of family centered occupational therapy program on motor skills development in children with spastic cerebral palsy are discussed.Materials and Methods: In this semi-experimental study 20 children aged 5–7 years, with spastic cerebral palsy, who were independent ambulators, were recruited. Children were randomly assigned into a control group (n=10), experimental group (n=10). In addition to routine rehabilitation, the experimental group received 30 sessions of family based occupational therapy program. Motor skills was tested by Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP). The data collected were analyzed using univariate analysis of covariance.Results: Results show that the experimental group participated in the intervention program, compared with the control group, not only statistically significant difference has been shown (P=0/001), but the effect size (ηP2=0/62) demonstrate the effectiveness of the intervention on motor skills in children with cerebral palsy.Conclusion: Family centered occupational therapy program beside routine rehabilitation programs can be important role in improving and developing of motor skills cerebral palsy children.Keywords: family centered, children cerebral palsy, motor skills.
چکیده فارسیمقدمه: فلج مغزی شایع ترین ناتوانی حرکتی مزمن و عارضه عصب- شناختی در کودکان است. همکاری فعالانه والدین در اجرای برنامههای توانبخشی کودک، رشد و تکامل حرکتی کودک را تسهیل خواهد کرد. در پژوهش حاضر به تعیین اثربخشی برنامه کاردرمانی خانواده محور بر توسعه مهارتهای حرکتی کودکان فلج مغزی اسپاستیک پرداخته شد.مواد و روشها: در این مطالعه مداخلهای و شبه تجربی، 20 کودک فلج مغزی اسپاستیک 7-5 ساله که توانایی راه رفتن مستقل داشتند از جامعه در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره مداخله و گواه قرار گرفتند. گروه مداخله علاوه بر درمانهای روتین توانبخشی، برنامه کاردرمانی30 جلسهای خانواده محور را نیز دریافت نمودند. قبل و پس از اجرای برنامه توسط والدین هر دو گروه آزمایش و گواه با استفاده از آزمون کفایت حرکتی برونینکز- اوزرتسکی (BOTMP) مورد ارزیابی قرار گرفتند و دادههای جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان میدهد که گروه آزمایش پس از شرکت در برنامه مداخله، در مقایسه با گروه کنترل، نه تنها از لحاظ آماری تفاوت معناداری را نشان داده است (001/0 = P) بلکه اندازه اثر بدست آمده (62/0=ηP2) نشان دهندهی اثر بخشی مداخله بر روی مهارتهای حرکتی کودکان فلج مغزی در آزمون کفایت حرکتی برونینکز- اوزرتسکی است.نتیجه گیری: برنامهی کاردرمانی خانواده محور در کنار برنامههای متداول توان بخشی، می تواند نقش مهمی در بهبود و توسعهی مهارتهای حرکتی کودکان فلج مغزی داشته باشد.کلید واژهها: خانواده محور، کودکان فلج مغزی، مهارتهای حرکتی.
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16868_adfd9c4fb5ec8912fd82de4eaa104c3d.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
10
6
2015
02
01
Second formant transition duration in fluent speech of person who stutter
دیرش انتقال فرمنت دوم در گفتار روان افراد مبتلا به لکنت
745
57
16869
10.22122/jrrs.v10i6.2086
EN
Hamidreza
Tadayon
MSc, Department of Speech Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Bijan
Shafiei
MSc Student, Department of Speech Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Akbar
Hasanzade
MSc, Department of Biostatistics, Faculty of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Journal Article
2014
09
13
AbstractIntroduction: results of researches on acoustic and motor aspects of speech of persons who stutter have shown that the perceptually fluent speech of stutterers differs from the speech of nonstutterers. One of these encoding and processing aspects of speech that measured in different studies is vowel formant transition features. Because variations in formant structure along the temporal and frequency domains reflect articulatory dynamics especially of the tongue, in study of motor speech ability of persons who stutter, this feature can be used. The purpose of this study is to compare the formant transition duration in fluent speech of those who stutter and those who do not.Materials and methods: In this descriptive-analytic study, 20 PWS and 20 normal counterparts, were asked to read 9 speech samples that insert in a carrier phrase. The responses were recorded and the duration were measured in milisecond by Praat software.Results: The results of the study showed that the average of formant transiotion duration in PWS was lower than that of normal subjects however this difference did not reach statistical significance.Conclusion: according to the result of this study motor speech processing in PWS is different with normal subject and the speed of articulator movement in PWS is faster than PWNS.Key words: stuttering, second formant transition, Praat software
چکیده:مقدمه: نتایج بسیاری از مطالعات روی جنبههای حرکتی و صوتی افراد مبتلا به لکنت نشان می دهد که گفتار روانِ افراد مبتلا به لکنت با گفتار افراد بدون لکنت متفاوت است. یکی از این جنبههای رمزگشایی و پردازشی که در مطالعات مورد مطالعه قرار گرفتند، ویژگی های انتقال فرمنت واکهای است. با توجه به اینکه ساختار فرمنتی از جنبة زمانی و فرکانسی نشان دهندة پویایی سیستم تولیدی به خصوص زبان است می تواند در بررسی توانایی های حرکتی افراد مبتلا به لکنت مورد استفاده قرار گیرد. هدف از این مطالعه بررسی دیرش انتقال فرمنت دوم در گفتار روان افراد مبتلا به لکنت و مقایسة آن با افراد بدون لکنت است.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع تحلیلی - مقطعی میباشد. تعداد 20 نفر مبتلا به لکنت و 20 نفر از افراد طبیعی انتخاب شدند و 9 نمونه ی گفتاری در قالب یک عبارت حامل ارائه شده و گفته ها ضبط شدند. داده های صوتی با استفاده از نرم افزار Praat تحلیل شده و زمان دیرش انتقال فرمنت دوم بر حسب میلی ثانیه به دست آمدند.یافته ها: طبق یافته های این پژوهش دیرش انتقال فرمنت دوم در گروه افراد مبتلا به لکنت کمتر از افراد بدون لکنت بود در حالیکه این تفاوت از لحاظ آماری معنادار نبود.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه طبق معیار دیرش انتقال فرمنت دوم می توان گفت توانایی های پردازش حرکتی گفتار از جنبه زمانی در افراد لکنتی با افراد بدون لکنت متفاوت است و این افراد در حرکت از موقعیت یک همخوان به واکه بعدی سریعتر عمل می کنند. کلید واژه ها: لکنت، انتقال فرمنت دوم، نرم افزار Praat
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16869_5bd1cfefe9114194d062696d1bb98975.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
10
6
2015
02
01
Comparing the patterns of time use, leisure time and quality of time management among mothers of children with cerebral palsy and mothers of healthy children At Isfahan City
مقایسه استفاده از زمان، اوقات فراغت و کیفیت مدیریت زمان در مادران کودکان مبتلا به فلجمغزی با مادران کودکان سالم در شهر اصفهان
758
67
16870
10.22122/jrrs.v10i6.2010
EN
Marziye
Shojaei
Occupational Therapist, School of Rehabilitation, Isfahan University of Medical Sciences
Nasrin
Jalili
Journal Article
2014
07
14
AbstractIntroduction: care of cerebral palsy children take a lot of the mother's time and energy, this problem causes mothers to not allocate enough time for their other daily activities, consequently in this research time use for mothers of cerebral palsy children is considered.Materials and Methods: case-control method is selected in this research and done at Isfahan City, there are 30 participation in the mothers of healthy children group and in the mothers of cerebral palsy children group there are 30 people too. Necessary data for this research is gathered by using the use of mother's time questionnaire and demographic questionnaire. Mann-Whitney, Independent T test are also used for date analysis in SPSS16.Results: statistical analysis has shown meaning full differences in caring of children; so that cerebral palsy children's mothers spend more time on child's affairs and also in satisfaction of time management skill, meaning full differences was obtained and healthy children's mothers have more satisfaction than those mothers.Conclusion: according to the obtained information of this research, cerebral palsy children's mothers spend more time on their children. In conclusion they spend less time on other activities such as taking care of themselves, sleeping or resting, and this matter causes less satisfaction of time spending among mothers.Key Words: Cerebral palsy, Time use, Areas of occupations, Time management skill
چکیده: مقدمه: مراقبت از کودک با فلج مغزی وقت و انرژی زیادی را از مادر میگیرد همین امر باعث شده مادران زمان کافی برای کارهای دیگر اختصاص ندهند، لذا در این پژوهش الگوی استفاده از زمان مادران کودکان با فلج مغزی مورد بررسی قرار گرفته است.موارد و روشها: این مطالعه از نوع مورد- شاهد انتخاب و در شهر اصفهان انجام شد. در گروه مادران با کودکان سالم30 نفر و در گروه مادران کودکان با فلج مغزی نیز 30 نفر شرکت کننده وجود داشت. با استفاده از پرسش نامه "استفاده از زمان مادران" و نیز پرسش نامه دموگرافیک داده های لازم برای پژوهش جمع آوری شد. از آزمون های Mann–Whitney و Independent t برای تحلیل داده ها در SPSS16 استفاده شد. نتایج: آنالیز آماری داده ها تفاوت معنی داری را در حیطه مراقبت از کودک نشان داد به طوری که مادران کودکان با فلج مغزی زمان بیشتری را صرف امور کودک میکردند. در میزان رضایت از مهارت مدیریت زمان نیز تفاوت معنی داری به دست آمد و مادران داری کودکان سالم رضایت بیشتری داشتند.بحث: بر اساس اطلاعات به دست آمده از این پژوهش، مادران کودکان با فلج مغزی زمان بیشتری را صرف امور کودک میکنند درنتیجه برای کارهای دیگر همچون مراقبت از خود و خواب/استراحت زمان کمتری را اختصاص داده و همین امر منجر به رضایت کمتر از نحوه ی استفاده از زمان در این مادران میگردد.کلید واژه ها: فلج مغزی، استفاده از زمان، حیطه های کاری، مهارت مدیریت زمان
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16870_29eccce85814581509883013a01058d5.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
10
6
2015
02
01
Traction Table Effect on Lumbar Spine by Using The Finite Element Method and Modeling
عنوان: اثر تخت ترکشن بر ستون فقرات ناحیه کمری با روش اجزای محدود و روش مدلسازی
768
74
16871
10.22122/jrrs.v10i6.2000
EN
Hekmat
Farajpour
Researcher, Department of Biomedical Engineering, Faculty of Engineering, University of Isfahan, Isfahan,
Nima
Jamshidi
Assistant Professor, Department of Biomedical Engineering, Faculty of Engineering, University of Isfahan, Isfahan, Ira
Asghar
Golmohammadi
Researcher, Red Crescent Society, Isfahan, Iran
Journal Article
2014
07
11
Introduction: Low back pain is one of the most important problem that exists worldwide. About 80 to 90% of low back pains are acute. Herniated disc between L4-L5 vertebrae and disc rupture are the main reasons for this type of low back pain. Treatment for this type of back pain is stretching the spine with traction table. Traction table helps low back pain treatment by increasing the height of discs and putting distance between facet joints. Materials and Methods: In this study, 3D model of the lumbar spine of a 31-year-old and 83 kg female was made by using CT scan images and MIMICS10.01 software. This model was imported in Abaqus6.11 software for analysis. In this software, materials properties of spine segments were modeled and traction table loading was applied to the model. Then results were compared with previous experimental studies.The goal of this study was presented a method to evaluated the traction table effect on spine and this method presented by 3D modeling and using finite element method.Results:After loading was applied in Abaqus software, the displacement of discs between L4-L5 and L3-L4 vertebrae was obtained 2.59 mm and 1.81mm, respectively. The results were validated by comparing with previous experimental studies, in which discs displacement were analyzed by using MRI and CT scan images before and after traction.Conclusion: Traction table is effective on discs displacement and reducing the back pain.Key Words: Traction Table, Modeling, Low Back Pain, Finite Element
مقدمه:کمردردیکی از مهمترین مسائلی است که در سرتاسر جهان وجود دارد. حدود 80 تا 90% کمردرد ها از نوع حاد است که فتق دیسک یا Herniated Discدر بین مهرههای L4-L5 ناحیه کمری و پارگی دیسک از مهمترین دلایل این نوع کمردرد هستند. روش درمانی که برای این نوع کمردرد استفاده میشود، کشش ستون فقرات با تخت ترکشن است. تخت ترکشن با افزایش ارتفاع دیسکها و ایجاد فاصله بین مفاصل فاست به درمان کمردرد کمک میکند.مواد و روشها: در این مطالعه، با استفاده از تصاویر سیتیاسکن گرفته شده از یک بیمار زن 31 ساله به وزن 83 کیلوگرم، مدل سه بعدی ستون فقرات در ناحیه کمری با استفاده از نرمافزار Mimics10.01 ساخته شد و مدل جهت تحلیل وارد نرمافزار Abaqus6.11 شد و در این نرمافزار خواص و ویژگیهای اجزای ستون فقرات مدل شد و بارگذاری شبیه بارگذاری تخت ترکشن برروی مدل انجام شد و سپس تحلیل نتایج بدست آمده با مطالعات تجربی گذشته مورد بررسی قرار گرقت. هدف از انجام این تحقیقارائه یک روش برای بررسی میزان اثر بخشی تخت ترکشن بر ستون فقرات بود و این روش توسط مدلسازی سه بعدی و استفاده از روش اجزای محدود ارائه شد.نتایج: پس از انجام بارگذاری در نرمافزار آباکوس، میزان جابجایی دیسکها در بین مهرههای L4-L5 و L3-L4 مورد بررسیقرار گرفت که این جابجاییها به ترتیب برابر 59/2 میلیمتر و 81/1 میلیمتر بود. این نتایج با نتایج حاصل از بررسیهای آزمایشگاهی، که از طریق بررسی جابجایی دیسکها توسط عکسهای امآرآی و سیتیاسکن قبل و بعد از ترکشن بدستآمده بودند، مقایسه شد و مشخص شد که نتایج تطابق قابل قبولی با همدیگر دارند.بحث: تخت ترکشن اثربخشی مناسبی در جابجایی دیسکها و کاهش درد در ستون فقرات دارد.کلید واژه- تخت ترکشن، مدلسازی، کمردرد، اجزای محدود
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16871_a47c6eb9061cb7ae79df8fe4a671e9cc.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
10
6
2015
02
01
The effects of corrective exercises on kyphosis and balance among educable mentally retarded adolescents.
تأثیر تمرینات اصلاحی بر کیفوزیس و تعادل نوجوانان کم توانی ذهنی آموزش پذیر
775
85
16872
10.22122/jrrs.v10i6.1712
EN
Mohammad Sadegh
Sarkhosh
MSc in Sport Medicine and Corrective Exercise, Islamic Azad University, Karaj branch, Karaj, Iran
Mehrdad
Anbarin
Associate Professor of Sport Biomechanics, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran
Mostafa
Sepehrian
M.A in Sport Biomechanics, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran
Mohamad Ali
Samavatsharif
Assistant Professor of Sport Physiology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran
Alireza
Rahimi
Assistant Professor of Sport Physiology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Islamic Azad University, Karaj branch, Karaj, Iran
Journal Article
2014
02
04
Introduction: Individuals with mental retardation due to a wrong attitude that exists among the people usually are inactive. Inactivity and taking the wrong position can cause thoracic kyphosis abnormality consequently, reducing the balance. The purpose of this study was to determine the effects of a 6-week corrective exercise training program on amount of thoracic kyphosis and balance in individuals with mental disability.Materials and methods: In this quasi-experimental study, 30 mentally retarded adolescents with increased thoracic kyphosis were randomly assigned into experimental or control groups (15 in each group). The control group was asked to continue their routine life as usual, while subjects in experimental group underwent a 6-week corrective exercise program. Before and after the exercise program, the amount of thoracic kyphosis, dynamic and static balance were measured by flexible ruler, the heel to toe walking test and foot scan system for 25 seconds, respectively. Data were analyzed using independent t-test (p≥0.05).Results: Our results showed that corrective exercise program decreased the amount of thoracic kyphosis (p=0.001) and improved the static (p=0.001) and dynamic balance (p=0.001) in experimental group. There were no significant changes in the control group.Conclusions: According to the results, corrective exercises can be reduced the degree of thoracic kyphosis and improve both dynamic and static balance abilities in mentally retarded individuals. These results suggest the need of physical activity and exercises for mentally retarded adolescents.Keywords: Educable mentally retarded, Kyphosis, Static balance, Dynamic balance
چکیده:مقدمه: افراد با کمتوانی ذهنی به دلیل نگرش غلطی که در جامعه وجود دارد جز افراد کمتحرک محسوب میشوند. عدم وجود تحرک مناسب و اتخاذ وضعیت غلط بدنی میتواند باعث ایجاد ناهنجاری کیفوزیس پشتی و در پی آن کاهش تعادل گردد. هدف این مطالعه، تعیین تأثیر شش هفته تمرینات اصلاحی بر میزان درجه کیفوزیس و تعادل افراد با کمتوانی ذهنی آموزش پذیر بود.مواد و روشها: در این مطالعه شبه تجربی، تعداد 30 نفر کمتوان ذهنی نوجوان دچار کیفوزیس با توجه به بهره هوشی در دو گروه کنترل و تجربی (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. گروه کنترل به زندگی روزمره خود ادامه داد درحالیکه گروه تجربی به مدت شش هفته و بهصورت سه جلسه 45 دقیقهای در هفته به تمرینات اصلاحی پرداختند. میزان درجه کیفوزیس، تعادل پویا و تعادل ایستا قبل و بعد از تمرینات اصلاحی بهوسیله خطکش منعطف، آزمون راه رفتن پاشنه به پنجه و ایستادن روی دستگاه فوت اسکن به مدت 25 ثانیه اندازهگیری شد. دادههای آماری با آزمون tمستقل تجزیهوتحلیل شدند ( 05/0≥p).یافتهها:نتایج نشان داد که تمرینات اصلاحی باعث کاهش میزان درجه کایفوزیس (001/0≥p)، افزایش تعادل ایستا (001/0≥p) و افزایش تعادل پویا (001/0≥p) در گروه تجربی شد. در گروه کنترل تغییرات معنیداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه، تمرینات اصلاحی میتواند باعث کاهش میزان درجه کایفوزیس و افزایش تعادل در افراد با کمتوانی ذهنی شود. این نتایج حاکی از نیاز بیشتر افراد کمتوان ذهنی به تحرک و تمرینات ورزشی است.واژههای کلیدی: افراد با کمتوانی ذهنی آموزش پذیر، کیفوزیس، تعادل ایستا، تعادل پویا
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16872_99dfedeef57bd6a154a50d5672f9b273.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
10
6
2015
02
01
The effect of group training on the knowledge and attitudes of caregivers of intellectually disabled children
تاثیر آموزش گروهی بر دانش و نگرش مراقبین از کودک کم توان ذهنی
786
800
16873
10.22122/jrrs.v10i6.1826
EN
Shirin
Barzanjhe Atri
Lecturer, Academic Member, Nursing and Midwifery Faculty, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
Hossein
Abdollahi
MSc Student of Nursing, Nursing and Midwifery Faculty, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
Mohammad
Arshadi Bostanabad
Lecturer, Nursing and Midwifery Faculty, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
Mohammad
AsghariJafarabadi
Assistant Professor of Biostatistics, Department of Statistics and Epidemiology, Faculty of Health, University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
Journal Article
2014
04
08
Abstract Introduction: Having an intellectually disabled child imposes many physical, mental, and social problems on family and involves them in vulnerability. Carrying out appropriate interventions for improving the knowledge and creating favorable attitude can greatly support these families and give them the better life quality. This study has been carried out with the aim of determining the effect of group training on the knowledge and attitudes of caregivers of intellectually disabled children.Materials and methods: This study is a randomized controlled intervention study which was conducted in Narges rehabilitation center of Miyaneh in 2013. 64 caregivers with intellectually disabled children aged 6-18 years were randomly divided into two groups of intervention and control. 6 sessions of training classes were held for intervention group, but the control group didn`t receive any intervention. In both groups, at the beginning and end of the study, data were collected based on researcher-made questionnaires of the knowledge and attitude .Data were analyzed through SPSS21 and by using of paired t-test, independent t-test and chi-square.Findings: There was no significant statistical difference between the average of the caregiver`s knowledge, attitude and behavior in both groups , before intervention. The results showed that, 1.5 months after conducting the intervention , the increase in the rate of caregiver`s knowledge and attitude in intervention group before intervention (8.542.80, 62.296.51) and after intervention(72.573.76, 14.501.86) was significant(p<0.05).Conclusion: Group training for the caregivers of intellectually disabled children leads to increase their knowledge and attitude. Taking into consideration the increase of caregiver’s knowledge , perception and attitude, will help him/her in the care of specialized and efficient.Keywords: knowledge, attitude, intellectually disabled, caregiver
چکیمقدمه: داشتن کودک کم توان ذهنی مشکلات جسمی، روحی، روانی و اجتماعی زیادی را بر واحد خانواده تحمیل میکند و آنان را دچار آسیب پذیری مینماید. انجام مداخلات مناسب برای بهبود دانش و ایجاد نگرش مطلوب میتواند تا حد زیادی حامی این خانوادهها بوده و کیفیت زندگی بهتری را به آنان هدیه نماید. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی بر دانش و نگرش مراقبین از کودک کم توان ذهنی انجام شده است.مواد و روشها: این مطالعه از نوع مداخلهای تصادفی کنترلدار میباشد که در سال1392 در مرکز توانبخشی نرگس میانه انجام گرفت. 64 مراقب دارای کودک کم توان ذهنی 18-6 ساله بطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله 6 جلسه کلاس آموزشی برگزار گردید ولی برای گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نشد. در هر دو گروه در ابتدا و انتهای مطالعه، دادهها براساس پرسشنامههای محقق ساخته دانش و نگرش جمع آوری گردید. دادهها از طریق نرم افزار SPSS21و با استفاده از آزمونهای آماری تی زوج، تی مستقل و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها:بین میانگین دانش، نگرش و رفتار مراقبین در هر دو گروه، قبل از مداخله اختلاف آماری معنی داری بدست نیامد. نتایج نشان داد 5/1 ماه بعد از اجرای مداخله، افزایش میزان دانش و نگرش مراقبین در گروه مداخله قبل(80/2±54/8، 51/6±29/62) و بعد از مداخله(86/1±50/14، 76/3±57/72) معنی دار بود(05/0P<).نتیجه گیری: آموزش گروهی به مراقبین از کودکان کم توان ذهنی، باعث افزایش دانش و نگرش آنان میگردد. توجه به افزایش آگاهی، درک و نگرش مراقبت کننده، می تواند وی را در امر مراقبت تخصصی و کارآمد یاری دهد. کلید واژه ها: دانش، نگرش، کم توان ذهنی، مراقب
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16873_79a9bec36eef70708755affbbfda5c1f.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
10
6
2015
02
01
Correlation between functional balance and mobility tests and center of pressure fluctuation parameters in quiet standing with and without cognitive task in children with hemiparetic cerebral palsy
بررسی همبستگی بین آزمون های تعادل و تحرک عملکردی و پارامترهای نوسان مرکز فشار در حالت ایستاده آرام با و بدون تکلیف شناختی در کودکان با فلج مغزی همی پارزی
801
18
16874
10.22122/jrrs.v10i6.1943
EN
Marziye
Purpirali
Lecturer, Occupational Therapy Department, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Jandark
Eghlidi
Physiotherapy Research Centre, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Hajar
Mehdizadeh
PhD student of Neurosciences, School of Advanced Technologies in Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Ghorban
Taghizadeh
Lecturer, Occupational Therapy Department, School of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Journal Article
2014
06
07
Introduction: Because of the effect of person, task and environment on the postural control of children with Hemiparetic Cerebral Palsy (HCP), different clinical and laboratory methods have been designed for postural control evaluation. The purpose of this study was to investigate the correlation between clinical and laboratory tests of mobility and balance in children with HCP.Methods: In this correlational study, twenty eight children with HCP by average age of 10.09 (±2.34) years were selected by simple non-probability sampling method. Timed Up and Go (TUG), Functional Reach (FR) and Bruininks Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP) and mean velocity, path length, total phase plane, area parameters of center of pressure fluctuations in 3 levels of postural difficulty (quiet standing on rigid surface with open and closed eyes and foam with closed eyes) and two levels of cognitive difficulty (with and without cognitive task) recorded by force plate were used as clinical and laboratory assessments respectively.Results: Among three postural tasks, the only in standing on foam with closed eyes was seen the significantly moderate to very high correlation between the all center of pressure sway measures and TUG, FR and BOTMP tests. The cognitive task in standing on foam surface condition cause to increase correlation between clinical and laboratory measures.Conclusion: The proper correlation was obtained between functional balance and mobility tests and center of pressure sway parameters in standing on foam surface with closed eyes condition.Key words: Postural control, Functional balance and mobility tests, Force plate parameters, Children, hemiparesia, cerebral palsy
مقدمه: به دلیل تاثیر شخص، تکلیف و محیط بر روی کنترل وضعیتی کودکان با فلج مغزی همی پارزی، روش های مختلف بالینی و آزمایشگاهی برای سنجش کنترل وضعیتی مطرح است. هدف از این مطالعه بررسی همبستگی میان آزمون های بالینی و آزمایشگاهی تعادل در کودکان با فلج مغزی همی پارزی بود.مواد و روش ها: در این مطالعه همبستگی، 28 کودک فلج مغزی همی پارزی با متوسط سنی(34/2±) 09/10 سال به روش نمونه گیری غیر احتمالی ساده انتخاب شدند. آزمون های TUG)) Timed Up & Go، (FR) Functional Reach، Bruininks Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP) و پارامترهای سرعت متوسط، طول مسیر، صفحه فاز کل و سطح کل نوسانات مرکز فشار در سه سطح سختی وضعیتی (سطح سفت با چشم باز و بسته و سطح فوم با چشم بسته در حالت ایستاده آرام) و دو سطح سختی شناختی (با و بدون تکلیف شناختی) ثبت شده با صفحه نیرو به ترتیب به عنوان آزمون های بالینی و آزمایشگاهی استفاده شد.نتایج: از میان 3 تکلیف وضعیتی فقط در ایستادن روی فوم با چشم بسته همبستگی متوسط تا بسیار بالایی بین تمامی پارامترهای نوسان مرکز فشار و آزمون های TUG، FR و BOTMP دیده شد. تکلیف شناختی در حالت ایستادن روی سطح فوم با چشم بسته باعث افزایش همبستگی بین آزمون های بالینی و آزمایشگاهی گردید.بحث: همبستگی مناسبی بین آزمون های تعادل و تحرک عملکردی و پارامترهای نوسان مرکز فشار در حالت ایستادن روی سطح فوم با چشم بسته به دست آمد.کلید واژه ها: کنترل وضعیتی، آزمون های تعادل و تحرک عملکردی، پارامترهای صفحه نیرو، کودکان فلج مغزی، همی پارزی
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16874_c1f330f5516bf2d52dca5db0d570fb2f.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
10
6
2015
02
01
Interaction of numbers and spatial attention in Iranian people
تعامل بین اعداد و توجه فضایی در افراد ایرانی
819
32
16875
10.22122/jrrs.v10i6.1989
EN
Mohammadali
Nazari
Associated professor in Cognitive Neuroscience, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
Hasan
Sabouri Moghaddam
Assistant professor in Cognitive Neuroscience, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz. Tabriz, Iran
Hamid
Poursharifi
Associated professor in Health Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
Mansour
Bayrami
Professor in Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
Ali
Jahan
Rehablitation Faculity, Tavanir Blvd, Vali Asr Blvd, Tabriz, Iran
Journal Article
2014
06
30
AbstractIntroductionPrevious studies on mental representation of numbers have shown an interaction between numbers and space. This representation is called mental number line with small numbers in left and big numbers in right. It is affected by writing direction. The aim of this study was to investigate number-space interaction and its nature considering the characteristics of Persian writing system.MethodIn the first experiment 30 undergraduate students volunteered to complete two symbolic and non-symbolic Posner’s attentional tasks. In second experiment 37 new students completed the symbolic task and their ERPs were recorded meanwhile.ResultsData were analyzed by repeated-ANOVAs. There was no interaction between magnitude and side (F=0.437, p=0.51). The main effect of magnitude was significant (F=5.21, p=0.03). Dot detection after small numbers were responded faster (468±13 ms) than bigger numbers (475±14). Response times for symbolic quantities (464±13) were faster than non-symbolic quantities (479±14) (F=5.12, p=0.03). Similarly, in the second experiment, main effect of magnitude was significant (F=9.612, p=0.005). No main effect or interaction for latency of P300 was significant.ConclusionBehavioral results showed the size effect. However no interaction of magnitude by side (SNARC effect) was seen. In other words magnitude did not shift the mental attention to left or right. Behavioral findings were not verified by ERP results. In summary, affected by Persian writing system, there was no interaction between numbers and space contrary to other languages except Hebrew. In addition, this study indicated that the source of this variation is not at perceptual level and it should be investigated at other levels. Keywords Number, mental representation, attention
چکیدهمقدمه مطالعات قبلی بر روی بازنمایی ذهنی اعداد حاکی از وجود رابطه بین اعداد و فضا می باشد. از این بازنمایی به عنوان محور ذهنی اعداد یاد میشود که در آن اعداد کوچک در سمت چپ و اعداد بزرگ در سمت چپ می باشند. همچنین معلوم شده است که این بازنمایی تحت تأثیر جهت خط نوشتاری قرار دارد. هدف این مطالعه بررسی رابطه عدد- فضا و تعیین خاستگاه آن با توجه به ویژگیهای خط فارسی بود.روشدر تجربه اول 30 دانشجو برای تکمیل دو تکلیف نمادین و غیر نمادین توجه پوسنر مشارکت کردند. در تجربه دوم نیز همان تکلیف نمادین برای 37 نفر دانشجوی دیگر ارائه شد و پتانسیلهای برانگیخته وابسته به رویداد توسط دستگاه الکتروآنسفالوگرافی ثبت گردید.نتایجدادهها توسط آزمون آماری تکرار سنجش (RANOVA) مورد بررسی قرار گرفت. تعامل معناداری بین بزرگی و سمت محرک نبود (51/0p= ,437/0F=). اثر بزرگی معنادار بود (03/0p= ,21/5F=). بنحوی که سرعت پاسخ دهی کمیتهای بزرگتر (14±475 هزارم ثانیه)، بیشتر از سرعت پاسخ دهی برای کمیتهای کوچکتر (13±468 هزارم ثانیه) بود. همچنین سرعت پاسخدهی برای کمیتهای غیر نمادین کندتر (14±479) از کمیتهای نمادین (13±464) بود (03/0p= ,12/5F=). نتایج تجربه دوم نیز مشابه تجربه اول بود یعنی تنها اثر اصلی بزرگی معنادار بود (005/0p= ,612/9F=). هیچ کدام از اثرات اصلی و تعاملی نهفتگی مؤلفه P300 نبود.نتیجهگیرینتایج رفتاری حاکی از وجود اثر اندازه بود. لیکن تعامل بین بزرگی و سمت محرک هدف (پدیده SNARC) مشاهده نشد. یعنی مشاهده بزرگی باعث سوق توجه ذهنی به سمت راست یا چپ نگردید. نتایج ERP نیز نتایج رفتاری را تائید کرد. بطور خلاصه، پدیده تعامل بزرگی اعداد با سمت ارائه محرک در ایرانیان متفاوت از سایر زبانها بجز عبری است. این تفاوت ناشی از بازنمائی ذهنی اعداد نبوده و باید علت را در سطح دیگری از پردازشها دنبال نمود.واژگان کلیدیعدد، بازنمایی ذهنی، توجه
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16875_ced0efdb81e60543a99d53960d6c4e83.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
10
6
2015
02
01
The effectiveness of painting therapy on reducing aggressive behavior in boy students with mild to moderate mental retardation
اثر بخشی نقاشیدرمانی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان پسر دارای عقبماندگی ذهنی خفیف تا متوسط
833
44
16876
10.22122/jrrs.v10i6.2028
EN
Ahmad
Yarmohammadian
Associate Professor of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
Abdul-Khaliq
Akhlaghi
MSc Student, Department of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
Journal Article
2014
07
27
Introduction: Aggressive behavior is a common problem among children with mental retardation. One of the methods proposed for reducing aggressive behaviors is painting therapy. This study investigated the effects of painting therapeutic interventions on aggressive behaviors in primary school boys with mental retardation.Materials and methods: 60 students with intellectual disability were selected using the convenience sampling method. Semi-experimental method, with pretest-posttest design with control group, was used in this study. The mental retarded aggressive children's questionnaire (teacher form, B. D. GH) was used in the present study.Results: The difference between experimental and control groups in the fraction of pre-test was found meaningful in such components as verbal aggression to self, Non-verbal aggression to self (F=19.72, P<0.01), verbal aggression to others (F=22.53, P<0.01), non-verbal aggression to others (F = 44.71, P<0.01) and total aggression score (F=56.85, P<0.01) using the covariance analysis.Conclusion: This study showed painting therapy significantly reduces aggressive behavior in children with mental retardation. These results might be due to the act that this group of children got opportunity to show their feelings, emotions and the stresses accumulated from these feelings through painting prosaically.Key Words: Aggression, painting therapy, mental retardation
مقدمه: رفتارهای پرخاشگرانه، مشکلی متداول میان کودکان عقبماندهی ذهنی است و یکی از روشهای پیشنهاد شده، جهت درمان پرخاشگری، هنر درمانی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مداخلات نقاشیدرمانی برکاهش رفتارهای پرخاشگرانه دانشآموزان پسر عقبماندهی ذهنی آموزشپذیر مقطع ابتدایی بود.مواد و روش: 60 نفر از دانشآموزان پسرعقب ماندهی ذهنی آموزشپذیر مقطع ابتدایی، با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این پژوهش از روش آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و گزینش تصادفی استفاده شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی پرخاشگری کودکان کم توان ذهنی (B. D. GH) فرم معلم استفاده گردید.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون با کسر اثر پیشآزمون در مولفههای پرخاشگری کلامی به خود (01/0P<، 58/20=F)، پرخاشگری غیرکلامی به خود (01/0P<، 72/19=F)، پرخاشگری کلامی به دیگران (01/0P<، 53/22=F)، پرخاشگری غیرکلامی به دیگران (01/0P<، 71/44=F) و نمره کل پرخاشگری (01/0P<، 85/56=F) معنادار است.نتیجهگیری: نتیجه این پژوهش نشان داد، نقاشیدرمانی بطور معناداری باعث کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در دانش آموزان دارای عقبماندگی ذهنی میشود، چون در نقاشی این گروه از دانش آموزان فرصت مییابند تا عواطف، احساسات و هیجانات متراکم شده و فشارهای روانی حاصل از این احساسات را از طریق نقاشی و به صورتی جامعه پسند نشان دهند، بنابراین کمتر پرخاشگری نشان میدهند.کلید واژها: پرخاشگری، نقاشیدرمانی، دانش آموزان عقبمانده ذهنی.
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16876_45cf5f91e8a646c32401640cd3abdb46.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
10
6
2015
02
01
Mothers’ strategies to calm infants based on iranian mothers experiences: A phenomenological study
راهبردهای آرام سازی نوزاد بر مبنای تجربه مادران ایرانی: یک مطالعه پدیدارشناختی
845
53
16877
10.22122/jrrs.v10i6.1976
EN
Hossein
Sourtiji
PhD candidate, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
Seyedeh Zohreh
Jazaeri
School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical sciences
Fatemeh
Mohamadian
Zarandieh Branch, Islamic Azad University
Journal Article
2014
06
26
Introduction: Iranian mothers similar to mums from other countries use traditional strategies to calm their infants. The aim of this study was to investigate the Iranian mothers' experiences and collect their points of view about their specific strategies.Materials and methods: Iranian mothers who agreed to sign the consent form and met our inclusion criteria were participated in this qualitative phenomenological study. Purposeful sampling and semi-structured in-depth interview (face to face or telephone based interview) was used to gather information from twenty one participants. Each interview lasted from 30 to 60 minutes. Colaizzi's seven step method was used to analyze the data.Results: Eight themes and categories emerged from data based on mothers’ experiences: vestibular, tactile, auditory, visual, thermal, and proprioceptive stimulation, physiological needs solving, metaphysical and superstitious strategies.Conclusion: Based on our result, there was a relationship between most traditional strategies used by participants and scientific principles basis of sensory integration theory and neuroscience. So, further qualitative and quantitative studies are needed to examine the effectiveness of traditional strategies that Iranian mothers use to calm their infants.Key Words: Calming strategies, Infant, Mother, pPhenomenological study
مقدمه:همچون هر تمدن دیگری،مادران ایرانی از دیرباز جهت آرام کردن نوزادان خود و مواجهه با مشکلات تنظیمی نوزاد از روش های سنتی و بومی مختلفی بهره می گرفتند. هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی تجربه و نظر مادران ایرانی درباره روش آرام کردن نوزادانشان.مواد و روش ها: ملاک های ورود شرکت کنندگان در این پژوهش کیفی پدیدارشناختی عبارت بود از: تمایل به حضور در پژوهش ، داشتن توانایی برقراری ارتباط ، مادر بودن، داشتن سابقه مراقبت از حداقل یک نوزاد ، ایرانی بودن و ملاک های خروج در این پژوهش عبارت بود از وجود مشکلات حافظه و اختلالات روانی. انتخاب شرکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انجام شد و به منظور گرداوری اطلاعات 4 سوال در قالب مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته )هر جلسه به مدت 30 تا 60 دقیقه) از شرکت کنندگان پرسیده شد. مصاحبه با شرکت کنندگان تا زمان اشباع اطلاعات با شرکت 21 نفرادامه یافت.در نهایت اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها:داده های مربوط به تجربه های مادران منجر به ایجاد 8 تم شامل تحریکات وستیبولار، تحریکات لمسی، تحریکات شنیداری، تحریکات بینایی، تحریکات حرارتی، تحریکات حس عمقی، رفع نیاز های فیزیولوژیک و روش های فرا-ماده و خرافی شده است.نتیجه گیری:یافته های حاصل از این مطالعه حاکی از وجود ارتباط بین روش های سنتی و بومی که مادران ایرانی جهت آرام کردن نوزادشان به کار می گیرند، با اصول علمی مبتنی بر نظریه یکپارچگی حسی است که می تواند با استفاده از پژوهش های مکمل کیفی و کمی مورد بررسی دقیق تر واقع شود.جهت بررسی تاثیر راهبردهایی که مادران ایرانی برای آرام سازی نوزادان خود استفاده می کنند، نیاز مطالعات متعدد کیفی و کمی وجود دارد.کلیدواژه ها:راهبردهای آرام سازی، نوزاد، مادر، مطالعه پدیدارشناختی
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16877_9d30425c63a8c478179a9690fb7b054d.pdf