Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
8
7
2013
02
01
Journal Index
ایندکس
16637
10.22122/jrrs.v8i7.1071
EN
Journal
Index
Journal Article
2013
05
01
Click to download the index of this issue.
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک کنید
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16637_a01dc377367db92f5fdf22fc6c9a64ec.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
8
7
2013
02
01
A review on attitude assessment instruments designed for people who stutter
مروری بر آزمونهای ارزیابی نگرش افراد مبتلا به لکنت
1266
1276
16647
10.22122/jrrs.v8i7.615
EN
Seyed Abolfazl
Tohidast
MSc, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Banafsheh
Mansouri
MSc, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Shohreh
Jalaei
Department of Biostatistic,, Academic member, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Seyede Mehri
Daryabari
MSc, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Journal Article
2012
07
29
Introduction: Stuttering is a communication disorder which includes primary and secondary behaviors. For the assessment, diagnosis and appropriate treatment of stuttering, these two kinds of behaviors should be given sufficient attention. A potential problem in generalizing and maintaining the treatment goals in people who stutter is inappropriate attitudes that may have been prevailed over them through the long periods of experiencing stuttering. For this reason, identifying these attitudes and trying to change them has a major role in the treatment of stuttering. The purpose of this study was to introduce tests to assess the attitude of people with stuttering. Materials and Methods: For a complete and comprehensive access to the attitude assessment instruments in people with stuttering, searching was performed in different databases, books and thesis that were in accordance with the objects of this study. In the next stage, after reviewing the tests, those features that were necessary for the introduction of each test to readers were determined. Results: After reviewing the results, 22 tests were found in the field of assessing attitudes in people with stuttering. Ten tests were related to assessing the attitudes of children, and remaining was related to assessing adults in this regard. These tests are listed in separated tables for more convenient comparisons. Some tests had significant characteristics that will be described. Conclusion: According to the results of the present paper, it can be stated that attitude assessment is an important step in the treatment process of stuttering. This issue needs to be more attended to by speech and language pathologists. Keywords: Stuttering, Assessment, Attitude
مقدمه: لکنت اختلالی ارتباطی میباشد که شامل رفتارهای اصلی و ثانویه است. جهت ارزیابی، تشخیص و درمان مناسب لکنت نیاز است تا تمام رفتارهای این اختلال مورد توجه قرار گیرند. یکی از مشکلاتی که در زمینه تعمیم و تثبیت درمان افراد مبتلا به لکنت وجود دارد، نگرشهای نا مناسبی است که به واسطه لکنت در این افراد به وجود آمده است. به همین دلیل به نظر میرسد شناسایی این نگرشها و سعی بر تغییر آنها نقش عمدهای در روند درمان لکنت دارد. هدف از مطالعه حاضر، معرفی اولیه آزمونهای ارزیابی نگرش افراد مبتلا به لکنت بود. مواد و روشها: جهت دسترسی کامل و جامع به ابزارهای بررسی نگرش افراد مبتلا به لکنت، جستجو در پایگاههای اطلاعاتی مختلف، کتابها و پایاننامههای مربوط به اختلال لکنت و همچنین سایتهای اطلاعرسانی در این زمینه انجام پذیرفت. در مراحل بعدی و پس از بررسی آزمونها، مواردی که جهت آشنایی با هر آزمون به آنها نیاز بود، تعیین گردید. یافتهها: پس از بررسی نتایج، تعداد 22 آزمون در زمینه ارزیابی نگرش افراد مبتلا به لکنت یافت شد. تعداد 10 مورد از این آزمونها مربوط به ارزیابی نگرش کودکان و بقیه موارد این آزمونها مربوط به ارزیابی نگرش بزرگسالان مبتلا به لکنت بود. این آزمونها در جداول جداگانهای جهت آشنایی اولیه لیستبندی شدند. بعضی آزمونها نیز دارای نکات قابل توجهی بودند که این موارد نیز توضیح داده شدهاند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج مقاله حاضر میتوان بیان نمود که ارزیابی نگرش یکی از مراحل مهم در روند درمان لکنت میباشد که نیازمند توجه بیشتر آسیبشناسان گفتار و زبان به این مقوله است. کلید واژهها: لکنت، ارزیابی، نگرش
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16647_2bbad73c2388382f611c6e5335623d2c.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
8
7
2013
02
01
Relationship of unhelpful thoughts and beliefs about stuttering with anxiety and depression in Persian-speaking adults who stutter
بررسی ارتباط بین افکار و باورهای نامناسب افراد دارای لکنت بزرگسال با میزان اضطراب و افسردگی آنها
1173
1185
16638
10.22122/jrrs.v8i7.868
EN
Sima
Farpour
MSc Student, Lecturer, Speech Therapist, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Bijan
Shafie
Academic Member, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
http://orcid.org/0000-0003-0868-6273
Ahmad
Salehi
Education and Research, Social Security Management Esfahan Province, PhD Student, Department of Psychometric, Emam Reza International University, Mashhad, Iran
Hamid
Karimi
Academic Member, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Journal Article
2013
01
08
Introduction: Stuttering is a disruption in the fluency of speech that affects various aspects of human communication. Unhelpful thoughts and beliefs about stuttering are linked to the cognitive aspect of anxiety. Such beliefs can cause or exacerbate social anxiety in people who stutter. Early detection and treatment of such thoughts and beliefs may reduce the severity of social anxiety. The purpose of this study was to investigate the frequency of unhelpful thoughts and beliefs about stuttering and their correlation with anxiety and depression. Materials and Methods: 52 adults who stuttered were asked to complete the Unhelpful Thoughts and Beliefs about Stuttering (UTBAS), Beck Anxiety Inventory (BAI) and Beck Depression Inventory (BDI-II) questionnaires and the results were analyzed using descriptive statistics and Spearman correlation test. Results: Unhelpful thoughts and beliefs (such as feeling an inner compulsion to control stuttering, fearing that stuttering may occur at any moment and assuming that the others will attend to stuttering) was found with varying degrees in all people who stutter. These thought correlated positively and significantly with anxiety (r = 0.55, P < 0.01) and depression (r = 0.46, P < 0.01). Conclusion: There is a relationship between unhelpful thoughts and beliefs and the signs of anxiety and depression. Also the positive correlations between these behaviors indicate the importance of the attention to early signs of these thoughts and early treatment of mental health disorders in people who stutter. Keywords: Adult stuttering, Thoughts, Beliefs, Anxiety, Depression
مقدمه: لکنت اختلالی است که در جریان گفتار ایجاد میشود و تأثیرات شگرفی بر توانایی برقراری ارتباط فرد بر جای میگذارد. افکار و باورهای نامناسب در مورد لکنت به جنبه شناختی اضطراب مربوط است و وجود چنین باورهایی میتواند عامل ایجاد و یا تشدید اضطراب اجتماعی در افراد دارای لکنت باشد. شناسایی زودهنگام و درمان این افکار و باورها میتواند از شدت اضطراب اجتماعی فرد بکاهد. هدف از مطالعه حاضر، شناسایی فراوانی بروز افکار و باورهای نادرست در مورد لکنت و بررسی ارتباط این افکار با میزان اضطراب و افسردگی بود. مواد و روشها: نمونههای این مطالعه شامل 52 فرد بزرگسال دارای لکنت بود. کلیه افراد پرسشنامههای UTBAS (Unhelpful thoughts and beliefs about stuttering)، BAI (Beck anxiety inventory) و BDI-II (Beck depression inventory) را تکمیل کردند و نتایج با استفاده از آمارههای توصیفی و همبستگی رتبهای Spearman مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: افکار و باورهای نامناسب (از جمله احساس اجبار درونی برای کنترل لکنت، ترس از احتمال بروز لکنت در هر لحظه و همچنین تصور دقت دیگران به لکنت) به میزان متفاوت در کلیه افراد دارای لکنت وجود داشت. این افکار همبستگی مثبت و معنیداری با اضطراب (01/0 > P، 55/0 = r) و افسردگی (01/0 > P و 46/0 = r) داشتند. نتیجهگیری: بین باورها و افکار نادرست بررسی شده و نشانههای اضطراب و افسردگی ارتباط وجود دارد و همچنین همبستگی مثبت بین این عوامل حاکی از ضرورت توجه ویژه به شناسایی زودهنگام این افکار و درمان به موقع مسایل سلامت روانی در افراد دارای لکنت است. کلید واژهها : اضطراب، افسردگی، لکنت بزرگسال، افکار، باورها
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16638_064ebd020460e66748075f0f4c0c043e.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
8
7
2013
02
01
Comparing clients’ satisfaction with governmental and private speechtherapy clinics of Ahvaz, Iran
مقایسه رضایتمندی مراجعین از کلینیکهای دولتی و خصوصی گفتار درمانی شهر اهواز
1186
1193
16639
10.22122/jrrs.v8i7.508
EN
Peyman
Zamani
Lecturer, Department of Speech therapy, Rehabilitation Musculoskeletal Research Center, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Ira
Journal Article
2012
05
22
Introduction: Reaching ultimate therapeutic goals in rehabilitation discipline (especially, in speech therapy) requires a long-term process. Having through knowledge about the level of clients’ satisfaction may, thus, be important in achieving and maintaining treatment goals. The aim of this investigation was to evaluate and compare clients’ satisfaction with governmental and private speech therapy clinics offering speech therapy services in Ahvaz, Iran. Materials and Methods: In this cross-sectional comparative study, 425 subjects were randomly selected from all the clients who had attended at least 5 seasons at either governmental or private speech therapy clinics of Ahvaz city. The data was collected through face-to-face or by phone interviews and the level of participants’ satisfaction was calculated based on a 0-to-100 point scale. Statistical analysis was conducted using SPSS software (version 15). Results: The mean score of clients satisfaction with private clinics (71.4 ± 0.91) was higher than those with governmental clinics (69.6 ± 5.16) and this difference was significant (P = 0.038). The satisfaction levels of private clinics’ clients with the quality of physical situation of the clinic (P = 0.001), therapeutic services (P = 0.018), and staffs’ communication style (P = 0.008) was higher than the clients of governmental clinics. In contrast, the satisfaction level of governmental clinics’ clients with time-location accessibility (P = 0.010) and financial issues (P = 0.015) was higher than the clients of private clinics. Conclusion: Clients’ total satisfaction of private speech therapy clinics was significantly higher than that of governmental clinics of Ahvaz city. Thus, for quantitative and qualitative improvement of governmental clinics, supervisory staff should pay attention to quality of therapeutic services, staffs’ communication style and physical environment of clinics. Keywords: Client’s satisfaction, Speech therapy, Governmental clinic, Private clinic
مقدمه: در نظام توانبخشی (به ویژه گفتار درمانی) دستیابی به اهداف نهایی درمان، طولانی مدت است. بنابراین دانستن سطح رضایتمندی مراجعین در حفظ و ادامه مداخلات درمانی اهمیت دارد. هدف از این تحقیق، سنجش و مقایسه رضایت مراجعین به کلینیکهای گفتار درمانی دولتی و خصوصی شهر اهواز در سال 1390 بود. مواد و روشها: در مطالعه مقطعی مقایسهای حاضر، 425 نفر از مراجعینی که حداقل 5 بار به یکی از کلینیکهای گفتار درمانی دولتی یا خصوصی اهواز مراجعه کرده بودند، به تصادف انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه ساختارمند طی مصاحبه حضوری یا تلفنی جمعآوری و نمره رضایتمندی هر فرد بر مبنای یک مقیاس 100-0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمونهای آماری در نرمافزار SPSS نسخه 15 انجام شد. یافتهها: میانگین نمره رضایت کلی مراجعین کلینیکهای خصوصی (91/4 ± 4/71) از کلینیکهای دولتی (16/5 ± 6/69) بیشتر و تفاوت آن معنیدار بود (038/0 = P). مراجعین مراکز خصوصی از وضعیت فیزیکی کلینیک (001/0 = P)، کیفیت خدمات ارایه شده (018/0 = P) و نحوه برخورد پرسنل (008/0 = P) بیش از مشتریان مراکز دولتی رضایت داشتند. در مقابل مشتریان مراکز دولتی از دسترسی مکانی- زمانی (01/0 = P) و رضایت مالی (015/0 = P) رضایت بیشتری داشتند. نتیجهگیری: کلینیکهای خصوصی مورد مطالعه نسبت به کلینیکهای دولتی از کیفیت ارایه خدمات بالاتر، روابط اجتماعی بهتر و فضای فیزیکی مناسبتری برخوردار هستند که این نتایج میتواند به منظور ارتقای کمی و کیفی کلینیکهای دولتی به کار گرفته شود. کلید واژهها: رضایت مراجعین، گفتار درمانی، کلینیک دولتی، کلینیک خصوصی -
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16639_0bb54483b9da77682df2f7741b0f4e92.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
8
7
2013
02
01
Relationship between Maximum Phonation Time (MPT) and age and teaching experience in female teachers with and without voice complaints working in primary schools of Tehran, Iran
مقایسه ویژگیهای آکوستیکی صوت در معلمان زن با و بدون شکایت صوتی در مدارس ابتدایی شهر تهران
1194
1203
16640
10.22122/jrrs.v8i7.753
EN
Ozra
Aghadoost
MSc Student, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Younes
Amiri Shavaki
PhD Student, Academic Member, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
0000-0002-5141-1307
Negin
Moradi
Musculoskeletal Rehabilitation Research Center, Department of Speech Therapy, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
0000-0002-5141-1307
Shohreh
Jalai
Assistant Professor, Academic Member, Department of Biostatistics, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Journal Article
2012
10
26
Introduction: Teachers comprise the largest group of professional voice users. It seems that they are more susceptibleto voice disorders than other groups of users. The purpose of this study was to determine and comparethe maximum phonation times (MPTs) offemale elementary-school teachers with and without voice complaint. It was also aimed at determining the effect of age and teaching experience on the MPT in this population. Materials and Methods: Eighty female teachers, who participated in this cross-sectional descriptive- analytical study, were divided into two group’s ofsubjects with and without voice complaints. After takingeach subject’s historythrough interviewing, allparticipants were asked to take a deep breath and sustainthe vowel /a/ for as long aspossible. Theywere requested to repeatthis task three times with 1-minute restintervals between the trials.Thelongest durationwas considered as the maximum phonation time. Results: Themean of MPT in group with voice complaints (88.2 ± 88.12) was significantly differentfrom that of subjects without any voice complaints (17.3 ± 97.15) (P > 0.05). Moreover, age and teaching experience hada significant negative correlation with MPT in both groups. Conclusion: The results of this study indicated that as the age and teaching experience increased, the mean of MPT reduced in all subjects regardless of having any voice complaint or not. Also, the mean of MPT was significantly lower in the group with a voice complaint than in the group without it. Keywords: Maximum phonation time (MPT), Voice complaint, Female teacher, Elementary school
مقدمه: معلمان بزرگترین گروه کاربران حرفهای صوت محسوب میشوند که به واسطه شرایط شغلی خاصی که دارند به میزان بیشتری در معرض ابتلا به اختلالات صوت قرار دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین و مقایسه ویژگیهای آکوستیکی صوت در معلمان زن دارای شکایت صوتی و بدون شکایت صوتی صورت گرفت. مواد و روشها: روش انجام این پژوهش توصیفی- تحلیلی، غیر مداخلهای و از نوع مقطعی- مقایسهای است که بر روی 80 معلم زن مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران در دو گروه با و بدون شکایت صوتی صورت گرفت. اطلاعات زمینهای از طریق مصاحبه استخراج شد و سپس ارزیابی آکوستیکی صوت از طریق کشش واکه /a/ صورت گرفت. میانگین فرکانس پایه، آشفتگی فرکانس، نسبت هارمونیک به نویز و آشفتگی شدت با استفاده از نرمافزار Praat نسخه 5.3.13 محاسبه شد و دادههای به دست آمده از دو گروه مورد مقایسه آماری قرار گرفت. یافتهها: در تمامیمتغیرهای مورد بررسی که شامل میانگین، فرکانس پایه، آشفتگی فرکانس، نسبت هارمونیک به نویز و آشفتگی شدت بودند، تفاوت معنیداری بین دو گروه یافت نشد (05/0 < P). نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که الزاماً بین نتایج ارزیابی آکوستیکی صوت در دو گروه با و بدون شکایت صوتی تفاوت معنیداری وجود ندارد. به عبارت دیگر، شاید ویژگیهای آکوستیکی صوت خود به تنهایی نمیتوانند بین افراد دارای شکایت صوتی و بدون شکایت صوتی تمیز بگذارند و نیاز به استفاده از روشها و شاخصهای آکوستیکی کاملتری مانند شاخص شدت بدآوایی (Dysphonia severity index یا DSI) میباشد که خود مستلزم پژوهشهای بیشتری است. کلید واژهها: ویژگیهای آکوستیکی، شکایت صوتی، معلمان زن، مدارس ابتدایی
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16640_becd6b0c44060d8605bfd333a58b00e0.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
8
7
2013
02
01
Investigating the relationship between the VHI scores and the acoustic parameters in patients suffering from voice disorder
بررسی رابطه بین نمرات شاخص کیفیت زندگی مرتبط با معلولیت صدا (VHI) و پارامترهای آکوستیکی در بیماران مبتلا به اختلالات صوتی متوسط تا شدید
1204
1212
16641
10.22122/jrrs.v8i7.779
EN
Fariba
Mojiri
Lecturer, Academic Member, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Fariba
Rezaei
MSc Student, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Farideh
Zibaei
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Mahboobeh
Mohammadi
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Journal Article
2012
11
17
Introduction:Voice disorders, in general,have various psychological, physiological, anatomical andfunctional causes and may result inthe disruption ofdifferent aspects of the affected individual’s daily life. Considering the fact that people’s personality, occupation and perception ofa disorder can affect the quality of their lives;the aim of this study was to investigate the effect ofvoice disorders’ symptoms on patients’ life quality.Materials and Methods: The participants in this study were 40 patients suffering from variousvoice disorders, who were referred to the speech therapy clinics.After obtaining voice samples through asking the subjects to sustain the vowel /a/ for ten seconds; theVHI test was completed by them. The voice sampleswere analyzedvia the inbuilt Dr.Speech’ssoftware, Voice Analyst.The calculated mean values of acoustic parameters were then statically compared with the VHI test scoresvia Pearson’s correlation coefficient using SPSS software.Results: There was a significant relationship between both signal-to-noise ratio and harmony-to-noise ratio acoustic parameters and all obtained the scores of VHI test. Also, the standard deviation of the fundamental frequency and the scale’stotal score, the physical and functional subscales scores, andthe total as well as the physical subscale scoresand the acoustic parameter of shimmer was significantly correlated.Conclusion: In this study, there was either no significant or, at best, a week correlation between VHI scores and measured acoustic values. This is probably due to those factors affecting patient’s attitude toward disability including his/her personality, pervious experience regarding voice functions, occupational and social status, and disorder’s course of progress.Keywords: Voice handicap index (VHI), Acoustic parameters, Emotional subscale of VHI, Functional subscale of VHI, Physical subscale of VHI
مقدمه: آسیبهای صوتی میتوانند ناشی از ناهنجاریهای روانی، فیزیولوژیکی، آناتومیکی و عملکردی باشند که منجر به معلولیت در سایر جنبههای زندگی فرد میشوند. با توجه به اینکه شخصیت افراد، شغل آنها و درک آنها از اختلال، تأثیرات متفاوتی بر کیفیت زندگی آنها دارد، در این مطالعه به بررسی رابطه بین علایم صوتی بیماران و تأثیر آن برکیفیت صوتی زندگی فرد پرداخته شد. مواد و روشها: شرکت کنندگان در مطالعه حاضر، 40 نفر از بیماران مبتلا به اختلال صوتی متوسط تا شدید مراجعه کننده به کلینیکهای گفتار درمانی بودند. نمونه صوتی شامل کشیدن واکه /a/ به مدت 10 ثانیه از بیمار گرفته شد و فرم VHI (Voice handicap index) به بیمار ارایه و از وی خواسته شد فرم را تکمیل نماید. سپس نمونه ضبط شده توسط برنامه Voice analysis از دستگاه Dr.Speech تجزیه و تحلیل شد و مقادیر پارامترهای آکوستیکی صدا محاسبه و در نهایت میانگین این نمرات و نمرات آزمون VHI از طریق برنامه SPSS نسخه 16 وارد کامپیوتر گردید و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافتهها: بین پارامترهای آکوستیکی نسبت سیگنال به نویز با نمره کلی ازمون (005/0 = P)، زیرآزمون عاطفی (008/0 = P)، زیرآزمون فیزیکی (014/0 = P) و زیرآزمون عملکردی (007/0 = P)، نسبت هارمونی به نویز با نمره کلی آزمون (006/0 = P)، زیرآزمون عاطفی (009/0 = P)، زیر آزمون فیزیکی (014/0 = P) و زیرآزمون عملکردی (008/0 = P)، پارامتر آکوستیکی انحراف معیار فرکانس پایه با نمره کلی آزمون (041/0 = P)، زیرآزمون فیزیکی (013/0 = P) و زیرآزمون عملکردی (044/0 = P) و آشفتگی دامنه با نمره کلی آزمون (031/0 = P) و زیرآزمون فیزیکی (009/0 = P) ارتباط معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: در این مطالعه بین نمرات VHI و مقادیر آکوستیکی اندازهگیری شده در جامعه مورد مطالعه یا ارتباطی مشاهده نشده یا ارتباط دیده شده ضعیف بود. دلایل این ارتباط ضعیف میتواند به عواملی برگردد که درک فرد از معلولیت را تحت تأثیر قرار میدهد و شاید شامل شخصیت بیمار، سیر پیشرفت بیماری، تجربیات گذشته عملکردهای صوتی، شغل، وضعیت اجتماعی و ... باشد. کلید واژهها: شاخص کیفیت زندگی مرتبط با معلولیت صدا (VHI)، پارامترهای آکوستیکی صدا، زیرآزمون عاطفی VHI، زیرآزمون عملکردی VHI، زیرآزمون فیزیکی VHI
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16641_92039eada89b89cf4e89ae0f82c211cd.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
8
7
2013
02
01
The effects of early intervention on the speech of children with cleft palate: A preliminary study
بررسی مقدماتی تأثیر مداخله زودهنگام روی گفتار کودکان دارای شکاف کام
1213
1227
16642
10.22122/jrrs.v8i7.754
EN
Fatemeh
Derakhshandeh
Lecturer, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Fatemeh
Mostajeran
MSc Student, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Mahbubeh
Nakhshab
Lecturer, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Yalda
Kazemi
Lecturer, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Akbar
Hasanzadeh
Lecturer, Department of Statistics, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Journal Article
2012
10
28
Introduction: Children with cleft palate have limited consonant inventories with compensatory articulation (CA) errors that are considered as the primary concern for this group of children because these errors can affect early language development. Early intervention (EI) is needed to increase normal speech production and to minimize the development of CAs. As there is no study on the effectiveness of EI for children with cleft palate in Iran, this study aimed at examining the impact of an early intervention, which involved focused stimulation method, on the speech of this group of children. Materials and Methods: This clinical trial study with single subject design targeted four children with cleft palate. Their language samples were collected before and after intervention and each time, were transcribed by two independent transcribers to obtain three speech measures, namely, percent consonant correct (PCC), percent of compensatory errors and consonant inventory. All children had compensatory errors in their speech. The intervention method was “focused stimulation” which was taught to the mothers. The mothers practiced this method with their children at home. The second set of language sampling was conducted two months after the first assessment. The inter-rater reliability showed a high correlation between two independent transcriptions in most measures. Results: As results indicated, the percent of correct consonant did not change by the intervention. No significant differences regarding the percent of compensatory errors were found in children before the initiation and after the termination of intervention in spite of some increases. Increase in consonant inventory was approximately significant. Conclusion: Although the changes were not significant after the intervention, children increase their consonant inventory and reduce their compensatory errors following the intervention. The findings of this study indicate that if this study replicated with a larger sample and/or with a longer period of intervention, it might lead to more significant changes. The results indicate that early intervention program in children with cleft palate may lead to improvement of speech and can prevent the establishment of compensatory errors. Keywords: Early intervention, Cleft palate, Speech, Focused stimulation
مقدمه: کودکان دارای شکاف کام خزانه محدودی از همخوانها دارند و خطاهای جبرانی یک نگرانی ویژه در آنها میباشد که این امر روی رشد اولیه زبانشان تأثیر میگذارد. گفتار درمانی اغلب بعد از سه سالگی برای رفع این خطاها شروع میشود و بسیار زمانبر و پرهزینه است. تاکنون در داخل کشور مطالعهای در مورد پیشگیری از ایجاد این خطاها و یا رفع آنها قبل از تثبیتشان انجام نشده است. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر مداخله زودهنگام با استفاده از روش تحریک متمرکز روی گفتار کودکان دارای شکاف کام بود. مواد و روشها: مطالعه حاضر به شیوه تک موردی، روی 4 کودک دارای شکاف کام انجام شد. ابتدا از این کودکان نمونه زبانی گرفته شد. در گفتار این کودکان خطای جبرانی وجود داشت. روش تحریک متمرکز به مادر آموزش داده شد و آنها این روش را به مدت دو ماه با کودک خود در منزل تمرین میکردند. بعد از گذشت دو ماه از ارزیابی اول، از کودکان دوباره نمونه زبانی گرفته شد. درصد همخوانهای صحیح (PCC)، درصد خطاهای جبرانی و خزانه همخوانی در نمونه زبانی هر کودک محاسبه گردید. 40 درصد از گفتهها توسط آسیبشناس گفتار و زبان دیگر گوش داده شد. پایایی میان ارزیاب در سطح بالایی بود. یافتهها: به دنبال مداخله، میزان درصد همخوانهای صحیح تفاوت زیادی نکرد. کاهش درصد خطاهای جبرانی معنیدار نبود، اما خزانه همخوانی به طور معنیداری افزایش یافت. نتیجهگیری: در صورتی که این مطالعه با نمونه بیشتر و مدت زمان مداخله طولانیتر انجام شود، ممکن است تغییرات حاصل از آن بیشتر معنیدار باشد. با توجه به نتایجی که از این مطالعه به دست آمد، ممکن است بتوان از آن برای سایر کودکان دارای شکاف کام هم استفاده نمود و از تثبیت خطاهای آنها در سیستم واجشناختی پیشگیری کرد و منجر به صرفهجویی در وقت و هزینه شد. کلید واژهها: مداخله زودهنگام، گفتار، شکاف کام، تحریک متمرکز
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16642_8ef9b81efcbeda758cc2dfb3cdf54ebe.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
8
7
2013
02
01
Assessment of Diadochokinetic skills in 7 to 9-year-old students of primary schools in Kermanshah, Iran
بررسی و تعیین دیادوکوکینزیس دانشآموزان 7 تا 9 ساله طبیعی دبستانهای شهر کرمانشاه
1228
1235
16643
10.22122/jrrs.v8i7.688
EN
Abdolreza
Yavari
MSc, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Farzad
Weisi
MSc, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
Mohammad
Rezaei
MSc, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
Vahid
Rashedi
MSc in Rehabilitation Management, Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
Journal Article
2012
09
20
Introduction: Speech production involves planning, programming and implementation phases for which several specific regions of cerebrum are responsible. Deficits in these steps can be manifested in disorders of speech production and Diadochokinesis. Diadochokinetic tasks are used in assessment and management of speech disorders such as dysarthria and cerebella impairments. The aim of this research was to assess and determine Diadochokinetic performances of 7 to 9-year-old students studying at primary schools of Kermanshah, Iran. Materials and Methods: In this cross-sectional descriptive and analytic study, 210 students (105 females, 105 males) were randomly recruited from the elementary schools of Kermanshah province and then were equally divided into three age groups (7, 8 and 9-year olds). Students had to repeat one syllable consisting of a consonant and a vowel twenty times to determine their production rate. Results: The result showed that the average times of repeating one syllable for 7, 8 and 9-year old children were 5.05, 4.68 and 4.47 seconds respectively. Conclusion: This study showed that age and the type of vowel used in the assessment can affect Diadochokinetic skills and that the results of such assessments should be incorporated in diagnosis and treatment of articulation disorders. Keywords: Diadochokinesis, Repeating monosyllabic sounds, Oral motor function
مقدمه: تولید گفتار شامل مراحل طرحریزی، برنامهریزی و اجرا میباشد که هر کدام از این مراحل در مناطق خاصی از مغز صورت می گیرد. اختلال در هر کدام از این مراحل موجب اختلال در تولید گفتار و همچنین توانایی دیادوکوکینزیس میشود. تکالیف دیادوکوکینزیس در ارزیابی و درمان اختلالات گفتاری از جمله دیزآرتری و اختلالات مخچه کاربرد دارد. در این پژوهش سعی شد با بررسی دیادوکوکینزیس در کودکان طبیعی 7 تا 9 ساله معیاری از این جنبه در آنها به دست آید. هدف این پژوهش، بررسی و تعیین دیادوکوکینزیس دانشآموزان 7 تا 9 ساله طبیعی دبستانهای شهر کرمانشاه بود. مواد و روشها: در مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر که به روش مقطعی انجام پذیرفت، 210 دانشآموز 7 تا 9 ساله (105 دختر و 105 پسر) در سه گروه سنی 7، 8 و 9 ساله (هر گروه شامل 70 نفر) دبستانهای شهرستان کرمانشاه به طور تصادفی انتخاب شدند. دانشآموزان باید 20 بار تک هجای متشکل از همخوان و واکه /a/ و نیز واکه /u/ را جهت تعیین مدت زمان آن، تکرار میکردند. یافتهها: میانگین زمان تکرار تک هجاییها در کودکان 7 ساله 05/5 ثانیه، در کودکان 8 ساله 68/4 ثانیه و در کودکان 9 ساله 47/4 ثانیه بود. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که سن و نوع واکه گفتاری به کار گرفته شده میتواند روی توانایی دیادوکوکینزیس تاثیرگذار باشد که این یافتهها باید در تشخیص و درمان اختلالات تولیدی در نظر گرفته شود. کلید واژهها: دیادوکوکینزیس، تکرار تک هجای گفتاری، عملکرد حرکتی دهان
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16643_8b35dcd1ede241b206aa4ecd44e5eacd.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
8
7
2013
02
01
Evaluation of efferent system function in 5 to 8 years old children with phonological disorders
بررسی عملکرد سیستم وابران در کودکان دارای اختلال واجشناختی 8-5 ساله
1236
1243
16644
10.22122/jrrs.v8i7.530
EN
Maryam
Delphi
PhD Student, Masculoskeletal Rehabilitation Research Center, Department of Audiology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Ahwaz jundishapur University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran
Ahmad Reza
Nazeri
PhD Student, Department of Audiology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
Vafa
Delphi
BSc Student, Department of speech Therapy, School of Rehabilitation, Ahwaz University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran
Mahsa
Bakhit
Academic Member, Masculoskeletal Rehabilitation Research Center, Department of Audiology, Ahwaz jundishapur University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran
Journal Article
2012
06
05
Introduction: Unlike the afferent system, there is a paucity of data regarding the role of efferent hearing system in different aspects of language processing such as phonological processing. The purpose of this study was to evaluate the efferent hearing system in children with phonological disorders.Materials and Methods: In this study, 20 children with normal hearing, of both genders, who aged between 5 and 8 years were divided in to two groups of children without phonological disorders (n = 11, comprising the control group) and those with phonological disorders (n = 9, serving as the study group). The study included only those children whose hearing thresholds were below or equal to 15 dB, had a type tympanometry and their acoustic reflexes were present. TEOAE and TEOAE suppression were carried out to evaluate the function of the medial olivocochlear system in both groups.Results: There was no significant difference in the analyzed frequencies when the control and study groups were compared according to the mean effects of suppressive TEOAE.Conclusion: Children with phonological disorders do not show any alterations in the medial olivocochlear system.Keywords: Phonological disorders, Transient evoked otoacoustic emissions suppression, Medial olivocochlear bandle
مقدمه: بر خلاف سیستم آوران که اطلاعات زیادی از آن در دسترس است، اطلاعات محدودی در رابطه با سیستم وابران و نقش آن در پردازش جنبههای مختلف زبانی از جمله پردازش واجشناختی وجود دارد. هدف از این مطالعه، بررسی نقش سیستم وابران (Medial olivocochlear bundle یا MOCB) در کودکان دارای اختلالات واجشناختی بود. مواد و روشها: 20 کودک 5 تا 8 ساله با شنوایی طبیعی در دو گروه قرار گرفتند. گروه شاهد شامل 11 کودک بدون اختلال واجشناختی وگروه مورد مطالعه شامل 9کودک دارای اختلال واجشناختی بودند. شرط ورود به مطالعه دارا بودن شنوایی در حد dBHL 15و یا بهتر، تمپانوگرام تایپ An و داشتن رفلکس در هر دو گروه بود. آزمون TEOAE و TEOAE Suppression به منظور بررسی سیستم وابران برای کلیه کودکان در دو گروه انجام گرفت. یافتهها: تفاوت قابل ملاحظهای بین میانگین اثر مهار در آزمون TEOAE Suppression در دو گروه در فرکانسهای مختلف وجود نداشت. نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این بررسی، تغییری در MOCB کودکان دارای اختلالات واجشناختی مشاهده نگردید. کلید واژهها: اختلالات واجشناختی، مهار گسیل صوتی گذرا، دسته زیتونی حلزونی داخلی
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16644_07d8c1aec11a8e30d475232beede7dff.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
8
7
2013
02
01
Comparison of the first and second formant frequencies in children with the different degrees of hearing loss and normal-hearing children
مقایسه سازههای فرکانسی اول و دوم در کودکان دچار درجات مختلف افت شنوایی و کودکان دچار شنوایی عادی
1244
1254
16645
10.22122/jrrs.v8i7.534
EN
Ehsan
Naderifar
Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
Ali
Ghorbani
Lecturer, Academic Member, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Negin
Moradi
Lecturer, Musculoskeletal Rehabilitation Research Center, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
0000-0002-5141-1307
Akbar
Biglarian
Department of Biostatics, Academic Member, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
Journal Article
2012
06
06
Introduction: Formant frequencies change as a function of articulatory movements and also of changes in the configuration of the vocal tract. Hearing-impaired people produce vowels with the limited vertical range and reduced arc of tongue which can lead to vowel formant centralization. The current study aimed at comparing formant frequencies of the vowels /a/, /i/and /u/ in children with varying degrees of hearing loss and their normal counterparts. Materials and Methods: The participants of this descriptive-analytic study were 80 normal and Hearing-impaired students (with moderate, moderate-to-severe, severe and profound degrees of hearing loss). The examinees were asked to produce the vowels /a/, /i/, /u/ for three times. The audio files were transferred to Praat software (version 13.3.5) for recording formants frequencies. One-way ANOVA followed by the post hoc test, Dunnett’s t, was applied for comparing the controls and subjects with hearing loss and the post hoc test, Duncan, was used for comparing the subgroups of hearing-impaired subjects. Results: Comparing the control and hearing-impaired groups, the F2 of vowels /a/ and /i/ had significant difference while the F1 of these vowels did not show any difference (considering F2a, the p values were as follows: control group- moderate group: P = 0.031, control group- moderate to severe group: P = 0.015, control group- severe group: P = 0.023, control group- profound group: P < 0.001 and considering F2i: control group- moderate group: P = 0.005, control group- moderate-to-severe group: P < 0.001, control group- severe group: P < 0.001, control group- profound group: P < 0.001). Among the subgroups of subjects with hearing loss, however, the F1u showed the largest differences. Conclusion: It was revealed that F2of vowels /a/, /i/ had greater ability for distinguishing abnormal from normal speech than the F2u and F1of /a/, /i/, /u/. It seems that the measuring F2of the vowels /a/ and /i/ can offer a new approach for faster and more accurate diagnosis and assessment of vowel impairments in hearing- impaired children. Keywords: Formant frequency, Hearing loss, Vowel
مقدمه: سازههای فرکانسی تحت تأثیر حرکات اندامهای تولید و تغییرات شکل مجرای صوتی میباشند. در تولید واکههای افراد دچار افت شنوایی، حرکات زبان در بعد عمودی محدود و قوس زبان کاهش مییابد که منجر به مرکزیشدگی سازههای فرکانسی میشود. در مطالعه حاضر قصد بر این بود که با توجه به نبود اطلاعاتی جامع در گروههای مختلف دچار افت شنوایی و عدم مقایسه گروههای دچار افت شنوایی با یکدیگر در مطالعات بررسی شده، سازههای فرکانسی واکههای /u/، /i/ و /a/ در این کودکان و در مقایسه با کودکان هنجار بررسی شود. موادو روشها: پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر بر روی 80 دانشآموز عادی و آسیبدیده شنوایی (متوسط، متوسط تا شدید، شدید و عمیق) انجام گرفت. از آزمودنیها خواسته شد سه واکه /a/، /i/ و /u/ را سه بار بکشند. جهت ثبت سازههای فرکانسی، فایلهای صوتی به نرمافزار Praat (نسخه 5.3.13) منتقل شد. برای هر متغیر، ابتدا آزمون ANOVA و سپس آزمون پست هاک Dunnett برای مقایسه گروه شاهد با گروههای دچار افت شنوایی و آزمون Duncan برای مقایسه بین گروههای دچار افت شنوایی انجام شد. یافتهها: در مقایسه گروه شاهد با سایر گروههای دچار افت شنوایی، 2F واکههای /a/ و /i/ بر خلاف 1F، بین گروه شاهد و تمام گروههای دچار افت شنوایی تفاوت معنیدار داشتند (a2F: گروه عادی- متوسط: 031/0 = P، گروه عادی- متوسط به شدید: 015/0 = P، گروه عادی- شدید: 023/0 = P، گروه عادی- عمیق: 0001/0 > P و i2F: گروه عادی- متوسط: 005/0 = P، گروه عادی- متوسط به شدید: 0001/0 > P، گروه عادی- شدید: 0001/0 > P، گروه عادی- عمیق: 0001/0 > P)، اما در مقایسه درون گروههای دچار افت شنوایی توسط آزمون Duncan مشخص شد که 1F واکه /u/ بیشترین تفاوتها را بین گروههای دچار افت شنوایی نشان میدهد. نتیجهگیری: مقایسه گروههای مختلف نشان داد که 2F واکههای /a/ و /i/ تفاوت بیشتری نسبت به 2F واکه /u/ و همچنین 1F واکههای /a/، /u/ و /i/ در نشان دادن تفاوت گفتار طبیعی از غیر طبیعی دارند و بهتر میتواند تفاوتهای واکهای را نشان دهد. از این رو به نظر میرسد تفاوت بیشتر 2F واکههای/a/ و /i/ نسبت به سایر سازهها در افراد دچار افت شنوایی نسبت به افراد دارای شنوایی هنجار بتواند دیدگاهی جدید در تشخیص و ارزیابی آسیبهای واکهای در این افراد ارایه دهد و به ارزیابی سریعتر و دقیقتر واکهها در این کودکان منجر شود. کلید واژهها: سازه فرکانسی، افت شنوایی، واکه
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16645_890ddfefe8114d7eb514fb6cf0cd2052.pdf
Isfahan University of Medical Sciences
Journal of Research in Rehabilitation Sciences
1735-7519
8
7
2013
02
01
Comparing acoustic characteristics of voice in female teachers with and without voice complaint working at elementary schools of Tehran, Iran
بررسی ارتباط بین حداکثر مدت زمان آواسازی (MPT) با سن و سابقه تدریس در معلمان زن با و بدون شکایت صوتی در مدارس ابتدایی شهر تهران
1255
1265
16646
10.22122/jrrs.v8i7.796
EN
Ozra
Aghadoost
MSc Student, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Younes
Amiri Shavaki
Lecturer, PhD Student, Academic Member, Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Negin
Moradi
Musculoskeletal Rehabilitation Research Center, Department of Speech Therapy, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
0000-0002-5141-1307
Shohreh
Jalai
Assistant Professor, Academic Member, Department of Biostatistics, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Journal Article
2012
11
28
Introduction: Teachers comprise the largest group of professional voice users whose specific occupational circumstances makethem more susceptible to voice disorders than other professional groups. The purpose of this study was to determine and compare the acoustic characteristics of female elementary-school teachers with and without voice complaint. Materials and Methods: In this cross-sectional descriptive- analytical study, eighty female teachers working at primary schools of Tehran, Iranwere divided into two groups of subjects with and without voice complaints. After collecting case history data through interviewing, each subject underwent acoustic assessment during which they were requested to prolong the vowel /a/ for three times. Mean fundamental frequency, jitter, harmony to noise ratio, and shimmer were calculated via Praat software (version 5.3.13), and the two groups were statistically compared. Results: There was no significant difference between teachers who had and had not voice complaintsregarding all above- mentioned variables (P > 0.05). Conclusion: The results of this study indicated that there was no necessarysignificant difference between acoustic measurementsof subjects who had any voice complaint and those who had not. In other words, acoustic characteristics cannot differentiate between these two groups implying a need for studying other acoustic assessment approaches and indices such as DSI. Keywords: Acoustic characteristics, Voice complaint, Female elementary, School teacher
مقدمه: معلمان بزرگترین گروه کاربران حرفهای صوت محسوب میشوند که به واسطه شرایط شغلی خاص، در معرض اختلالات صوت بیشتری نسبت به دیگران قرار دارند. مطالعه حاضر با هدف، تعیین و مقایسه حداکثر مدت زمان آواسازی (Maximum phonation time یا MPT) و همچنین بررسی تأثیر سن و سابقه تدریس بر MPTدر معلمان زن با و بدون شکایت صوتی در مدارس ابتدایی شهر تهران صورت گرفت. مواد و روشها: روش انجام پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی، غیر مداخلهای و از نوع مقطعی- مقایسهای بود که بر روی 80 معلم زن در دو گروه با و بدون شکایت صوتی انجام گرفت. اطلاعات زمینهای از طریق مصاحبه استخراج شد و سپس برای ارزیابی MPT، از آزمودنی خواسته شد با یک دم عمیق واکه /a/ را با حداکثر توان آواسازی به صورت کشیده تولید کند. این ارزیابی برای سه بار متوالی با فاصله زمانی 1 دقیقه انجام گرفت و بیشترین زمان به عنوان حداکثر مدت زمان آواسازی در نظر گرفته شد. یافتهها: میانگین MPT در گروه با شکایت صوتی (88/2 ± 88/12)، نسبت به میانگین MPT در گروه بدون شکایت صوتی (17/3 ± 97/15) تفاوت معنیداری داشت (05/0 > P). همچنین همبستگی معنیدار منفی بین سن و سابقه تدریس با MPT در دو گروه وجود داشت. نتیجهگیری: با بالا رفتن سن و سابقه تدریس، میانگین MPT در هر دو گروه کاهش مییابد و میانگین MPT در گروه با شکایت به صورت معنیداری پایینتر از گروه بدون شکایت است که میتواند نشان دهنده کیفیت صوت بدتر باشد. کلید واژهها: حداکثر مدت زمان آواسازی (MPT)، شکایت صوتی، معلمان زن، مدارس ابتدایی
https://jrrs.mui.ac.ir/article_16646_adcf67b28dcaffee357cd51940324873.pdf