Isfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-75195120090301Effect of Back School educational program and decrement of low back pain and alteration in spine curvesتاثیر برنامه های Back School بر کاهش میزان کمردرد و تغییرات قوسهای ستون فقرات1634310.22122/jrrs.v5i1.32ENFarzad SarkheilBSc, Sport Manager in L90 Part, Iran Khodro Company and Faculty Member in Physical Education and Sport Science, Tehran Markaz Branch, Islamic Azad University, TehranZahra AbdolvahabiMA Student in Education and Sport Science, Tehran Markaz Branch, Islamic Azad University, TehranKhodadad LetafatkarMA, Faculty Member in Physical Education and Sport Science, University of Tehran, Tehran0000-0002-5612-8340Davoud KhosraviBSc in Mechanic and Manager of in L90 Part, Iran Khodro Company, TehranMohammad Reza MotamedMA in Nutrition Science, L90 Part, Iran Khodro Company, Tehran, IranSamane SalimiMA Student in Education and Sport Science, Tehran Markaz Branch, Islamic Azad University, TehranHanie RahmatiMA Student in Education and Sport Science, Tehran Markaz Branch, Islamic Azad University, TehranJournal Article20101103Introduction:Research results have shown that Back School instruction is an effective method to change the level of knowledge of the workers. The aim of this study was to survey the Effect of Back School program education and decrease of low back pain and alteration in spine curves. Materials and Methods: Participants in this study were workers of Iran-Khodro Company in three different workplace posts with mean age 31 ± 6.6 years old. First, lumbar lordosis, thoracic kyphosis and back pain evaluated. Then participants divided into two groups and Back School program administered for experimental group. One sample t-test and Paired t-test used for statistical analysis. Results: The Paired t-test results showed that lumbar lordosis (p=0.672), thoracic kyphosis (p=0.517) and back pain (p=0.399) in Back-School group didn’t have significant changes and were approximately the same as another group with respect to the initial amounts. Conclusion: We concluded that the work situation is an influential factor in occurrence of lumbar lordosis, thoracic kyphosis and back pain amounts and Back School programs is one of the best programs in optimal posture maintenance program in workplace.مقدمه: اغلب تحقیقات نشان دادهاند که دستورالعملهای BACK SCHOOL روش مؤثری جهت افزایش سطح دانش کارگران است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامههای Back Schoolبر کاهش میزان کمردرد و تغییرات قوسهای ستون فقرات میباشد. مواد و روشها: در این پژوهش کارگران کارخانه ایران خودرو، از سه شرایط کاری مختلف (300نفر) با میانگین سنی6/6 ± 31 سال انتخاب شدند. ابتدا زاویه لوردوز کمری، کایفوز سینهای و میزان کمردرد آنها اندازهگیری شده و سپس به دو گروه تقسیمبندی شدند و برنامههای Back School روی یکی از گروهها اجرا گردید. آزمون آماری تی مستقل و تی زوجی برای تجزیه و تحلیل آماری مورد استفاده قرار گرفتند. یافتهها: نتایج آزمون آماری تی زوجی نشان داد که در گروه اجرا کننده برنامههای Back Schoolتغییر قابل توجهی در زاویه لوردوز کمری (p = 0.672)، کایفوز سینهای (p = 0.517) و میزان کمردرد (p = 0.399) آزمودنیها مشاهده نشد. بحث: بر اساس نتایج تحقیق حاضر نتیجهگیری میشود که شرایط کاری عامل اثر گذاری روی زاویه لوردوز کمری، کایفوز سینهای و میزان کمردرد افراد میباشد و برنامههای Back School یکی از بهترین برنامهها برای حفظ وضعیت مطلوب در شرایط کاری است.https://jrrs.mui.ac.ir/article_16343_5566cee3d06cb0797ca0c16128bebbf6.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-75195120090301The effects of different methods of load carrying on respiratory volumesبررسی تأثیر روشهای مختلف حمل کوله پشتی بر حجمهای تنفسی در دانشجویان دختر1634410.22122/jrrs.v5i1.33ENSoghra JokarMSc in Physiotherapy, Department of Physiotherapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, IsfahanAli GhanbariPhD in Physiotherapy, Department of Physiotherapy, School of Rehabilitation, Shiraz University of Medical Sciences, ShirazShohreh TaghizadeMSc in Physiotherapy, Department of Physiotherapy, School of Rehabilitation, Shiraz University of Medical Sciences, ShirazSayed Alireza DerakhshanMSc in Occupational Therapy, Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Shiraz University of Medical Sciences, ShirazJournal Article20101103Introduction: There are extensive studies about the effects of backpack carrying on the posture and musculoskeletal system but there are a few studies about this effect on the lung function. The aim of this study was to compare the effects of three different methods of backpack carrying with 15% of body weight on the respiratory volumes. Materials and Methods: Seventy healthy subjects (aged 18 to 24 years, mean 20.47 ± 1.55) participated in this study. At first respiratory volumes (FEV1, FVC, FEV1/FVC) were measured without carrying a backpack. Then respiratory volumes were measured while the subjects were carrying backpack in three different methods. Oxycon Spirometer was used to measure the respiratory volumes. Paired t-test was used for statistical analysis.Results: The comparison between FEV1, FVC, FEV1/FVC in no backpack condition with those of three different methods of backpack carrying (single strap, double strap, cross chest) showed no significant differences. Also, differences in respiratory variables among the three methods of carrying were not statistically significant.Conclusion: Carrying a backpack with 15% of body weight did not cause significant differences in respiratory volumes and no significant differences between the three methods of carrying. Therefore it seems that backpack carrying with less than 15% of body weight has probably no effect on respiratory system.مقدمه: مطالعات گستردهای در مورد تأثیرات حمل بر وضعیت و سیستم عضلانی اسکلتی انجام شده است، اما در مورد اثرات حمل کوله پشتی بر عملکرد ریوی مطالعات کمی وجود دارد. هدف از این پژوهش بررسی اثر روشهای مختلف حمل با 15 درصد وزن بدن بر روی حجمهای تنفسی و مقایسه آنها با یکدیگر بود.مواد و روشها: در این مطالعه تعداد 70 نفر فرد سالم با دامنه سنی 25-18سال و میانگین 55/1 ± 47/20 سال شرکت کردند. حجمهای تنفسی ابتدا در حالت بدون کوله پشتی ارزیابی شد. سپس کوله پشتی در یکی از حالتهای حمل یکطرفه، مورب و دو طرفه روی بدن قرار گرفت و دوباره حجمهای تنفسی اندازهگیری شد. وسیله مورد استفاده جهت اندازهگیری حجمهای تنفسی دستگاه اسپیرومتر Oxycon بود. آنالیز آماری توسط آزمون مقایسه زوجها (Paired t-test) انجام شد.یافتهها: مقایسه مقادیر FEV1، FVC و درصد FEV1/FVC در حالت بدون کوله پشتی با سه روش حمل یکطرفه، مورب و دو طرفه تغییرات معنیداری نشان نداد و در مقایسه این مقادیر در سه روش حمل یکطرفه، مورب و دو طرفه به صورت دو به دو نیز تفاوت معنیداری مشاهده نشد.بحث: حمل کوله پشتی با 15 درصد وزن بدن به سه شکل یکطرفه، مورب و دو طرفه تغییر معنیداری در حجمهای تنفسی ایجاد نکرد و بین روشهای حمل نیز تفاوت معنیداری دیده نشد. بنابراین، به نظر نمیرسد که حمل بار با 15 درصد وزن بدن بر روی سیستم تنفسی اثرات نگرانکنندهای داشته باشد.https://jrrs.mui.ac.ir/article_16344_4118fdf4f6877aecc09973ab17740331.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-75195120090301Speech intelligibility in 4-5 year old childrenقابلیت وضوح گفتار در کودکان 4 تا 5 سال فارسی زبان1634510.22122/jrrs.v5i1.34ENLeila GhasisinMSc in Speech & Language Pathology, Instructor in faculty of Rehabilitation, Isfahan University of Medical sciences, Isfahan0000-0001-7550-3372Azade GhasemiBSc in Speech & Language Pathology, Isfahan University of Medical sciences, IsfahanFarnoosh MoobedBSc in Speech & Language Pathology, Isfahan University of Medical sciences, IsfahanAkbar HassanzadeMSc in Biostatistics, Instructor in faculty of Public Health, Isfahan University of Medical Sciences, IsfahanJournal Article20101103Introduction: Speech intelligibility is the measure of the effectiveness of speech. The Speech intelligibility has important clinical implication including the following: Determining if intervention is needed, setting intervention goals and evaluating effectiveness of intervention. The goal of this study was to measure Speech intelligibility in 4-5 year old children.Materials and Methods: It was a descriptive analytic –cross sectional study .The research group consistent of 70 children (35 girls, 35boys(, that were selected by simple random method among five districts of Isfahan. Two kindergartens from each district were selected accidentally and speech samples of seven children from each kindergarten were analyzed to determine Speech intelligibility. Results: Mean of Speech intelligibility percentage was 97.53 (SD =2.4) and its range was 90 to 100. Mean of Speech intelligibility percentage in boys was 97.9 and in girls was 97.9. T-test showed no significant differences (P = 074)in Speech intelligibility between boys and girls.Conclusion: According to the result, speech intelligibility in 4-5 years old children was roughly similar to the adult.مقدمه: قابلیت وضوح گفتار، اندازهگیری میزان مؤثر بودن گفتار است. قابلیت وضوح گفتار در سه زمینه: تصمیمگیری برای مداخله، تعیین اهداف مداخله، ارزیابی تأثیر مداخله کاربرد دارد. هدف از این مطالعه، بررسی قابلیت وضوح گفتار در کودکان 4 تا 5 سال بود.مواد و روشها: پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود که 70 کودک ( 35 پسر و 35 دختر ) به صورت تصادفی ساده از میان پنج ناحیه شهر اصفهان به عنوان نمونه انتخاب شدند، به طوری که از هر ناحیه دو کودکستان و از هر کودکستان نمونه گفتاری، هفت کودک به منظور تعیین قابلیت وضوح گفتار مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: میانگین درصد قابلیت وضوح گفتار، در کل جمعیت نمونه 97/53 ( 2/47 = SD ) بود، دامنه آن برابر 90 تا 100 است. میانگین درصد قابلیت وضوح گفتار در جمعیت پسران 98 (2/7SD = ) و در جمعیت دختران 97/6 (2/9SD = ) بود. آزمون t مستقل نشان داد که تفاوت میانگین دختران و پسران معنیدار نمیباشد (074/0 = P).بحث: بر طبق این نتایج، قابلیت وضوح گفتار در کودکان 4 تا 5 سال، تقربباً مشابه بزرگسالان بود.https://jrrs.mui.ac.ir/article_16345_964b644f1bc6b59a6019af8ae737105a.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-75195120090301The prevalence of lordotic and kyphotic deformities among different age groupsارزیابی فراوانی نا هنجاریهای لوردوز و کیفوز در سنین مختلف1634610.22122/jrrs.v5i1.35ENAli باقرNazarianMSc, Academic Board Member of Physical Education and Sports Sciences, University of Payame Noor, DelfanAbdolhamid DaneshjooMSc, Academic Board Member of Physical Education and Sports Sciences, University of Payame Noor, LamerdLeila GhorbaniMSc, Academic Board Member of Physical Education and Sports Sciences, University of Payame Noor, Bandar AbbasHadi GhaediMSc, Academic Board Member of Physical Education and Sports Sciences, Azad University, Lamerd, FarsJournal Article20101103Introduction: The aim of this study was to determine the prevalence of lordotic and kyphotic deformities among different age groups. Material and methods: 349 subjects (male and female) from three different classes of age, namely, the adolescent (n=141), the young (n=114) and the adult (n=94) participated in this study. Flexi curve ruler and the Cobb method were used to measure the spinal column curves and determine the angles, respectively. The obtained data were statistically analyzed by Chi-square method. Results: the prevalence of lower back deformities among the aforementioned age groups was as follows: normal subjects; 34.1%, flat back; 10.6%, lordosis; 25.8% and hyperlordosis; 29.5%. These amounts were significantly different (P≤0/05). Adolescents had the highest prevalence of lordosis (42%) which was significantly different from the prevalence of this deformity in the young and adult groups (P≤0/05). With regard to the gender of subjects, the highest and lowest prevalence of lordosis were observed among female adolescents and adults respectively (22.3% vs. 11.9%). lordosis and hyperlordosis was the most prevalent among the young (38.8%) and adult (, 48.7%) females. There were not significant differences between all groups (P>0/05). The results of present study also showed that the prevalence of spinal deformities including, flat back (3.4%), kyphosis (27.2%) and hyperkyphosis (14.1%) and the differences between them were significant (P≤0/05). There were not significant differences in kyphosis between adolescent (29.85%), young (29.85%) and adult (40.3%) subjects (P>0/05). Adult men have the highest prevalence of kyphosis (31.9%) which was significantly difference from the other groups (P≤0/05). Conclusion: we concluded that the highest prevalence of lordosis belonged to adolescent women and adults had the highest prevalence of kyphosis. In advanced countries, screening tests are conducted to determine the prevalence of deformities and then, according to the resultant data, the most appropriate program is chosen to prevent occurrence of deformities in future. Therefore, administrating such tests in our own country and among all age groups seems to be an appropriate action for prevent more and complex deformities in the elderly agesمقدمه: هدف از تحقیق حاضر، ارزیابی فراوانی نا هنجاریهای لوردوز و کیفوز در سه رده سنی شهرستان بندرعباس بود. مواد و روشها: 349 نفر در ردههای سنی؛ نوجوان (141 نفر)، جوان (114 نفر) و میانسال (94 نفر) به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای به دست آوردن انحنای ستون فقرات از خط کش منعطف (دقت 1/0 درجه) و جهت به دست آوردن زاویه قوسها از روش Cobb و از آزمون کای اسکور برای تعیین نسبت در بین گروهها استفاده شد. یافتهها: در ارزیابی قوس کمری، نتایج تحقیق نشان داد که تعداد افراد نرمال (1/34 درصد) نسبت به افراد دارای پشت صاف (6/10 درصد)، لوردوز ( 8/25 درصد) و لوردوز شدید (5/29 درصد) بیشتر بود، پس از انجام آزمون آماری تفاوت معنیداری بین نمونهها مشاهده شد (05/0P < ). بیشترین نا هنجاری لوردوز و لوردوز شدید به ترتیب زنان جوان و میانسال مشاهده شد (8/38 و 7/48 درصد). نتایج تحقیق نشان داد که از مجموع 349 نفر؛ بیشتر افراد وضعیت نرمال داشتند (3/55 درصد)، بین نسبتهای افراد پشت صاف (4/3درصد)، دارای کیفوز (2/27 درصد) و کیفوز شدید (1/14 درصد) تفاوت معنیداری مشاهده شد (05/0P < ). تفاوت معنیداری در میزان کیفوز بین نوجوانان (85/29 درصد)، جوانان (85/29 درصد) و میانسالان (3/40 درصد) مشاهده نشد (05/0P > ). مردان میانسال دارای بیشترین میزان فراوانی نا هنجاری کیفوز و کیفوز شدید بودند (9/31 درصد) که تفاوت معنیداری با دیگر گروهها داشت (05/0 > P). بحث: در کشورهای پیشرفته از طریق تستهای مختلف، از همان دوران اولیه افراد مختلف را در ردههای سنی گوناگون مورد ارزیابی و تست نا هنجاریهای بدنی قرار میدهند و پیشگیری از پیدایش چنین نا هنجاریهایی را از سنین اولیه زندگی آغاز مینمایند. بنابراین، ضرورت انجام چنین تستهایی در کلیه سطوح تحصیلی اعم از دبستان، راهنمایی، دبیرستان، دانشگاهها و حتی اساتید دانشگاهها وجود دارد تا نسبت به پیشگیری از بروز چنین ناهنجاریهایی در سنین پیری و همچنین درمان آن اقدام لازم صورت گیرد.https://jrrs.mui.ac.ir/article_16346_9c555f00b3c2f2836cd7421b6bd18109.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-75195120090301The Study of surgery referral accordance of patients affected by sciatica pain with standard therapeutic criteriaتعیین میزان مطابقت ارجاع بیماران مبتلا به علایم درد سیاتیکی به جراحی با شاخصهای استاندارد درمانی1634710.22122/jrrs.v5i1.36ENTayebeh RoghaniMSc in Physiotherapy, School of Medicine, Tarbiat Modares University, Tehran0000-0003-2030-5373Mahdiyeh GhodosiPhysical Therapy, BorojenFateme BokaeeMSc in Physiotherapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran0000-0001-7423-8175Abdolkarim KarimiAssasstant Professor of Physical Therapy Department, Faculty of Rehabilitation, Isfahan Medical Sciences university, Isfahan0000-0002-1601-0647Journal Article20101103Introduction: Low back pain is the second reason for seeking medical advice and is the first one as a cause of disability in people with an age under 45 years. According to the follow-up researches on disk herniation surgery, inappropriate selection of surgery candidates may cause failure in the operation.Materials and Methods: It was a descriptive cross- sectional study conducted in surgery wards of Alzahra, Amin and Kashani hospitals (Isfahan, Iran) on 46 patients (mean age: 40 years(. All patients signed a formal consent. After completing the questioner about personal information and pain characteristics, the examiner determined the pain and sciatica intensity by means of VAS and SLR. These data, in addition to those obtained through the MRI reports, were analyzed by SPSS software (ver.13)Results: According to surgery criteria, 13 % of cases had no any radicular pain. In 85% of clients, lesser than 6 months had been passed from the beginning of radicular pain. Corsets were the most effective conservative treatment in 29 % of patients. Medication )18%), rest (17%) and physiotherapy (10%) were of the next standings.Conclusion: Most of patients in the study experienced surgery unnecessarily and they had not received sufficient conservative treatments despite the prolonged low back pain. The efficacy of conservative treatments is poor and it is especially the case for physiotherapy, although the importance of PT has been emphasized in the literature.مقدمه: کمردرد، اولین علت ناتوانی در افراد زیر 45 سال و دومین علت مراجعه به پزشکان است. بیماران، با تشخیص قطعی فتق دیسک باید طی 8 هفته تحت درمانهای غیر جراحی قرار گیرند، مگر در مواردی که فرد ضعف پیش رونده حرکتی، سندرم دم اسبی و یا درد غیر قابل مهار داشته باشد. تنها 10-5 درصد بیماران با علایم درگیری دیسک بین مهرهای نیاز به جراحی دارند. هدف این مطالعه، تعیین میزان تطابق ارجاع بیماران مبتلا به فتق دیسک کمری به جراحی با توجه به شاخصهای استاندارد بود.مواد و روشها: این مطالعه توصیفی و متقاطع (cross-Sectional)، روی 46 بیمار با میانگین سنی 40 سال انجام شد. از هر بیمار رضایتنامه کتبی گرفته شد. سپس هر بیمار به سؤالات مربوط به مشخصات درد و شاخصهای جراحی پاسخ داد و شدت درد به وسیله VAS و شدت سیاتیکا توسط SLR اندازهگیری شد. این نتایج به همراه اطلاعات به دست آمده از برگه گزارش MRI ثبت گردید و اطلاعات جمعآوری شده برای تحلیل با روشهای آمار توصیفی، وارد برنامه SPSS شد.یافتهها: تعداد 13 درصد بیماران، فاقد درد رادیکولار بودند و در 85 درصد آنها، از شروع درد رادیکولار کمتر از 6 ماه میگذشت. درمانهایی که این 46 بیمار دریافت کرده بودند به ترتیب دارو درمانی (85 درصد)، استراحت (65 درصد)، کمربند طبی (30 درصد) و فیزیوتراپی (22 درصد) بود. مؤثرترین درمان کانسرواتیو، کمربند طبی با تأثیر 29 درصد بود.نتیجهگیری: بسیاری از بیماران این مطالعه، به صورت غیر ضروری جراحی شدهاند؛ چرا که شاخصههای جراحی را نداشته و درمان کانسرواتیو مناسبی دریافت نکرده بودند. نتایج درمان کانسرواتیو این بیماران به خصوص در مورد فیزیوتراپی ضعیف است، اگر چه در مقالات به نقش زیاد این درمان تأکید شده است.https://jrrs.mui.ac.ir/article_16347_b4e3d83a2fef58d64ac8a9941321b882.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-75195120090301Development of Phonetic inventory in 2-to-6 year-old Farsi speaking childrenرشد فهرست آوایی درکودکان فارسی زبان 6-2 ساله1634810.22122/jrrs.v5i1.37ENZeinab DamerchiMaster of science in speech & Language Pathology, Department of Speech Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, TehranNahid JalilehvandAcademic Member of Iran University of Medical Sciences, Department of based science rehabilitation, Faculty of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, TehranBehrooz Mahmoudi BakhtiariAcademic Member of Tehran University of Medical Sciences, Department of Theater Fine Art, Tehran University of Medical Sciences, TehranMohammad Reza KeyhaniAcademic Member of Iran University of Medical Sciences, Department of Biostatistics, Faculty of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, TehranJournal Article20101103Introduction:Children say the first words in the end of their first year of life. As children grow, the number of words and phonemes in their phonetic inventory increases.The first appearing consonants in the children's phonetic inventory are nasal, plosive, fricative, labial and lingual phonemes. The older a child, the more his/her usage of various types of consonants.In order to make a decision about the appropriateness of children's speech, speech and language pathologists need the evidence that comes from the studies focusing on different aspects of speech development. The aim of the present study was to determine the acquisition age of consonants in Farsi- speaking children.Materials and Methods:The present research was a cross-sectional descriptive - analytic study. Speech samples of 96 2-6 year-old Farsi-speaking children who lived in Tehran (Iran) were recorded and then analyzed. Through 44 pictures, 22 consonants of Farsi were studied in final and first positions of mono and two syllabic words.Results:Nasal and plosive bilabial consonants /b/, /p/, and /m/ were the first consonants pronounced correctly in both positions of words by 2-2/5 year-old children. The fricative and affricative consonants /ž/ and /ĵ/ were the last ones emerged correctly in both positions, that is to say, after the 4th year of life. According to the Regression test results, this hypothesis that the number of children's consonantal errors decreases as they grow, was confirmed.Conclusion: By the 4th year of their life, Farsi-speaking children can correctly produce all consonants in both final and first positions of mono and two syllabic words except /ž /, /ĵ/. These findings are consistent with the similar studies done in English language. Fricatives are also the most difficult consonants in English language.مقدمه: کودکان درپایان اولین سال زندگی خود اولین واژه هارا تولید می کنند. با افزایش سن تعداد واژه ها و تعداد واج هادرفهرست آوایی کودک افزایش می یابد. اولین همخوان ها درفهرست آوایی کودکان همخوان های خیشومی، انفجاری، سایشی، لبی و زبانی می باشند. با افزایش سن، کودکان از همخوان های بیشتری درگفتارخود استفاده می نمایند.آسیب شناسان گفتار و زبان جهت قضاوت در مورد طبیعی یا غیر طبیعی بودن گفتارکودکان به اطلاعات حاصل ازمطالعات جنبه های مختلف گفتاردردوران رشد نیازمند می باشند. هدف ازاین مطالعه تعیین سن اکتساب همخوان ها درکودکان فارسی زبان است.مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی است. نمونه گفتار 96 کودک 6-2 ساله طبیعی فارسی زبان شهرتهران مورد مطالعه قرار گرفت. با استفاده از44 تصویر، چگونگی تولید 22 همخوان فارسی درموقعیت آغازین وپایانی واژه های یک و دوسیلابی مورد بررسی بود.یافته ها: همخوان های دولبی خیشومی وانسدادی/b/,/p/,/m/ مقدم برسایرهمخوان ها توسط کودکان 5/2-2 ساله دردوموقعیت واژه صحیح تولید شدند.همخوان های سایشی و سایشی انسدادی /ž/,/ĵ/ دیرتر از سایر همخوان ها دردو موقعیت واژه توسط کودکان مورد پژوهش بعد از 4 سالگی صحیح تولیدشدند.آزمون رگرسیون این فرضیه را اثبات کرد که با افزایش سن تعداد خطاهای تولید همخوان ها توسط کودکان کاهش یافت.نتیجهگیری:کودکان فارسی زبان تا پایان 4 سالگی می توانند همخوان ها را به غیر از /ž/,/ĵ/ در قالب واژه های یک و دو سیلابی درموقعیت آغازین و پایانی صحیح تولید نمایند.این نتیجه با نتایج پژوهش های مشابه درزبان انگلیسی هم سو می باشد.واج های سایشی در زبان انگلیسی نیزسخت ترازسایر واج ها می باشند.https://jrrs.mui.ac.ir/article_16348_01950041c09bdcc91350722b81fce70a.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-75195120090301The lived experiences of Iranian family members with Disable children: A phenomenological studyتجارب خانوادههای دارای کودک معلول: یک مطالعه پدیدارشناسی1634910.22122/jrrs.v5i1.38ENMahsa ShakoorMSc Student of Medicine Education, Isfahan Universsity of Medical Sciences, IsfahanKhosro TavakolMSc, Official Member, School of Nursing and Midwifery, Isfahan Universsity of Medical Sciences, IsfahanMahbubeh KarimiMSc, Health Vice-Presidency, Tehran Universsity of Medical Sciences, TehranNajmeh TavakolBiological Statist, Poursina Hakim Institute, IsfahanJournal Article20101103Background: The birth of a child with disability is an event that has a dramatic impact on the whole family and its interactions. Therefore, it is necessary to investigate about family functions in such situations. There is compelling evidence that some families can never cope with this event. Since knowing about families' experiences of having a child with disability helps caregivers to have a deep understanding of family status, individual and social relations of the affected members, the results of this study will be beneficial to caregivers dealing with this population.Materials and Methods: This study was a qualitative one and because it dealt with human experiences, the research method was descriptive phenomenological. 12 subjects who were members of families with a disabled child taken care of in Rehabilitation Centers, selected through the goal-oriented sampling. The research data was obtained via audio-taped interviews. Researchers used in-depth and unstructured Interview which involved open and exhaustive questions. Data was statistically analyzed by Collaizi method.Results: Data was compiled and subsequently transcribed from 18-hour audio-taped interviews with the 12 subjects participated in this study. Then researcher formulated the meanings of each significant statement into 74 codes and organized the formulated meanings into following 5 clusters of themes: 1- protective structure 2- adjustment 3-interactions 4- child characteristics and 5- Psychological stress.Conclusion: The results indicated that having a disabled child in family leads to psychological problems and large changes in all aspects of all family members' lives, so affects their interaction. Family members use many ways to make adaptation or to return to normal life. Despite all psychological problems and conflicts, family wants to support the child with special disability as a member. The social, psychological and economical problems that family with children with disabilities experienced could lead to conflicts in the family and might lead to changes in the performance of individuals and their roles in the family.مقدمه: تولد کودک معلول حادثهای است که بر تمام اعضا خانواده و ارتباطات داخلی و خارجی آن اثر میگذارد و نیاز به بررسی عملکرد خانواده دارد. شواهد نشان میدهد که بعضی از خانوادهها هرگز به طور کامل نسبت به این حادثه تطابق پیدا نمیکنند. از آن جا که شناخت تجارب خانوادههای دارای فرزند معلول، مددکار را به شناخت عمیقی از وضعیت خانوادگی، روابط فردی و اجتماعی این افراد میرساند نتایج این تحقیق میتواند کمک کننده باشد.مواد و روشها: موضوع مورد مطالعه در این تحقیق، تجارب خانوادههای دارای کودک معلول بود و با توجه به این که پدیده مورد مطالعه در این پژوهش، تجارب انسانی بود، از روش پدیده شناسی استفاده شد. نمونهگیری مبتنی بر هدف بوده و به منظور رسیدن به اهداف پژوهش با 12 نفر از اعضای خانوادههایی که دارای کودک معلول بودند و کودک آنها در مراکز نگهداری معلولین ذهنی اداره بهزیستی نگهداری میشد مصاحبه شد. پژوهشگر با مصاحبه و مکالمه عمیق و سازمان نیافته که بر طرح سؤالات وسیع، باز و محوری استوار بود به شرکت کننده کمک نمود تا تجارب زندگی خود را بیان کند. در این پژوهش روش تجزیه و تحلیل دادهها براساس روش هفت مرحلهای کلایزی انجام شد.یافتهها: مصاحبه انجام شده از 12 شرکت کننده روی کاغذ پیاده گردید و سخنان مهم جدا شد و 74 کد استخراج شد.از بین آنها مفاهیم اصلی ایجاد شد. این مفاهیم در دسته بندیهای موضوعی اصلی قرار داده شدند و به این ترتیب کدهای استخراج شده در پنج مفهوم اصلی به این شرح طبقهبندی شدند:1_ساختار حمایتی،2_ابزارهای تطابقی،3_تعاملات، 4_مشخصههای کودک، 5_بار روحی روانی.بحث: نتایج تحقیق نشان میدهد وجود کودک معلول منجر به مشکلات روحی روانی و تغییرات وسیعی در کلیه ابعاد زندگی کلیه اعضا خانواده میشود و بر تعاملاتشان اثر میگذارد. اعضا خانواده جهت تطابق خود و سازگاری و یا برگشتن به زندگی عادی راههای متفاوتی را در پیش میگیرند و با وجود مشکلات روحی روانی و تعارضاتی که پیدا میکنند به عنوان یک کودک ضعیف با نا توانیهای خاص خود و متعلق به آنها درصدد حمایت از او بر میآیند. مشکلات روانی، اجتماعی و اقتصادی که خانواده در حین سازگاری با بچه معلول تجربه میکنند میتواند منجر به تعارضاتی در خانواده شود و ممکن است منجر به تغییراتی در نقشهای افراد و عملکرد آنها در خانواده شود.https://jrrs.mui.ac.ir/article_16349_51333c7d2bfb718ef9d56d87249cfca8.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-75195120090301Development of an oral apraxia diagnostic tool for 4-to-5-year-old childrenتدوین ابزاری جهت تشخیص آپراکسی دهانی ((Oral aproaxia در کودکان 4 تا 5 ساله1635010.22122/jrrs.v5i1.39ENNaser Zareie ShamsabadiSstudent of MSc, Speech Therapist, Department of Speech-Language Pathology, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences. IsfahanNahid BahrlueieMSc, Speech Therapist, Department of Speech-Language Pathology, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences. IsfahanLeila GhasisinMsc, Speech Therapist, Department of Speech-Language Pathology, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences. Isfahan0000-0001-7550-3372Bahram SoleymaiPhD, Department of Statistics, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, IsfahanJournal Article20101103 Introduction: The majority of children with articulation disorders attending speech therapy centers typically don’t demonstrate the well-known pathologic signs of articulation disorders (such as oral structural abnormity, environmental deprivation, mental retardation, hearing loss, etc). With regard to the fact that there is strong evidence for co-occurrence of articulation disorders and oral apraxia in the literature, it is reasonable to assume the presence of oral apraxia in this population. Therefore, to diagnose oral apraxia in children with articulation disorders, an efficient tool is required.Methods and materials: At first, an oral apraxia checklist with 20 tasks which were frequently recommended for the assessing this disorder in the related literature was developed and its validity and reliability were detected. Then from the population of 4-to-5 year old children, a sample of 74 normal subjects was selected to examine their performance over the above-mentioned tasks and to determine the cut-off point for the checklist. The inclusion criteria was a normal medical history and the ability to successfully pass two tests, namely an phonetic test which assessed the normality and appropriateness of articulator skills and a oropharyagial test which aimed to detect any sensory–motor problems in the oral and facial areas. The cut-off point was established on the basis of the false positive and specificity amounts obtained from the raw data.Results: Performing only 15 tasks of the checklist’s 20 tasks was found to be the cut-off point. This means that every child with an age ranging from 4 to 5 years old, who pass only 15 or less tasks successfully, is affected by oral apraxia. At the cut-off point of 15 tasks, the amount of specificity was 94.5% and false positive was 5.4%.Conclusion: According to the results of this study, the oral apraxia can be validly diagnosed in 4-5-year old children using this newly developed test. Co-occurrence of oral apraxia with articulation disorder implicates planning an efficient intervention management which takes its presence into account.مقدمه: حجم قابل ملاحظهای از کودکان با اختلالات تولیدی که جهت درمان به کلینیکهای گفتاردرمانی مراجعه میکنند از دید پاتولوژی (Pathology) هیچ یک از علتهای معمول در ایجاد اختلال تولیدی (از قبیل ناهنجاری ساختمانی، فقر محیطی، عقب ماندگی ذهنی، کم شنوایی و ...) را نشان نمیدهند. با توجه به ارتباطات زیادی که محققین بین اختلالات تولیدی و آپراکسی دهانی قایل شدهاند وجود آپراکسی دهانی در این مراجعین بسیار محتمل میباشد . بنابراین، برای تشخیص آپراکسی دهانی در این کودکان به یک ابزار کارآمد نیاز است.مواد و روشها : در این مطالعه توصیفی– تحلیلی در ابتدا با استفاده از منابع، یک چک لیست ارزیابی آپراکسی دهانی شامل؛ 20تکلیف تهیه و روایی و پایایی آن مشخص گردید (2، 1). سپس 74 نمونه عادی در گروه سنی 4 تا 5 سال انتخاب شدند. برای تأیید نرمال بودن نمونهها علاوه بر بررسی تاریخچه پزشکی، دو آزمون برای هر کدام انجام گردید؛ آزمون آوایی، جهت تعیین وضعیت تلفظی نرمال و دیگری آزمون ارزیابی حلقی– دهانی (3)، برای بررسی عدم وجود مشکلات حسی– حرکتی در ناحیه دهان و صورت. سپس توانایی انجام تکالیف چک لیست آپراکسی دهانی برای بدست آوردن نقطه برش، جهت تشخیص فرد مبتلا در نمونهها، بررسی شد. تعیین نقطه برش با بررسی ویژگی (Specifity) و مثبت کاذب (False positive) بدست آمده از دادهها انجام گرفت.یافتهها: براساس یافتههای حاصل از این پژوهش، 15 تکلیف از 20 تکلیف چک لیست آپراکسی دهانی به عنوان نقطه برش تشخیص فرد مبتلا در این محدوده سنی تعیین گردید. با انتخاب 15 تکلیف، میزان ویژگی برابر (6/94 درصد) و مثبت کاذب برابر (4/5 درصد) است. این مطلب بیانگر آن است که اگر کودکی 15 تکلیف یا کمتر را انجام دهد دچار آپراکسی دهانی است و اگر توانایی انجام بیش از 15 تکلیف را دارا باشد، سالم میباشد.بحث: با توجه به مطالعه حاضر، ابزار بدست آمده، تشخیص آپراکسی دهانی را در گروههای سنی خاصی از کودکان هموار میسازد. اگر در کودکان اختلالات تولیدی، آپراکسی دهانی وجود داشته باشد، لزوم برنامهریزی و مدیریت درمان بر اساس آن از اهمیت بالایی برخوردار است.https://jrrs.mui.ac.ir/article_16350_8990757a7a257925c5ec4f40fb3fca64.pdf