@article { author = {Salehi, Sayed Kavos and Kashef, Majid}, title = {Comparative Study of Fundamental Movement Skills in Iranian Children and Selected Countries of the World: A Cross-Sectional Study}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {17}, number = {1}, pages = {62-71}, year = {2021}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.48305/jrrs.2023.26562.0}, abstract = {Introduction: This study was performed to compare the fundamental motor skills of children in Iran and selected countries.Materials and Methods: In order to make a cross-cultural comparison regarding the motor development of children in the world, four studies from Iran, United States of America (USA), Portugal, and China were included, in which the test of gross motor development-second edition (TGMD-2) was used. After confirming the inclusion criteria and selecting the final studies, the average percentage of children in each region (country/state/island) who had mastered in fundamental motor skills was extracted, compared, and analyzed. Descriptive statistics, chi-square test, Cramer's V statistics, and ratio were used to analyze the data.Results: There was a relationship between the physical education curriculum guidelines in each country and the number of children who were master in fundamental motor skills in that country. American children’s average level of mastery was more than Chinese (P = 0.009), Portuguese (P = 0.005), and Iranian (P = 0.001) children. Besides, no relationship was found between the most popular sport in each country and mastery of fundamental motor skills related to that sport in the studies (Z < 1.645).Conclusion: Apparently, the mere existence of a popular sport in a country does not provide the basis for mastering the skills related to that sport; rather, present findings emphasized the need to appropriate, curriculum-based guidance and instructional components along with opportunities and incentives to develop and master basic motor skills.}, keywords = {Fundamental motor skills,Test of Gross Motor Development-2,Children,Motor development}, title_fa = {مطالعه تطبیقی مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان در ایران و کشورهای منتخب جهان: مطالعه مقطعی}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی مهارت‌های حرکتی بنیادی (Fundamental motor skills یا FMS) کودکان در ایران و کشورهای منتخب جهان انجام شد.مواد و روش‌ها: جهت انجام یک مقایسه بین فرهنگی در خصوص رشد حرکتی کودکان جهان، از بین مطالعات جستجو شده در پایگاه‌های مختلف، چهار تحقیق از کشورهای ایران، آمریکا، پرتغال و چین که در آن‌ها از نسخه دوم آزمون رشد حرکتی درشت (Test of Gross Motor Development-2 یا TGMD-2) استفاده شده بود، به عنوان نمونه نهایی انتخاب گردید. پس از اطمینان از معیارهای ورود و انتخاب پژوهش‌های مورد نظر، میانگین درصد کودکانی که در هر منطقه (کشور/ ایالت/ جزیره) در FMS به حالت تسلط رسیده بودند، استخراج شد و مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفت. از آمار توصیفی و آزمون 2c، آماره Cramer's V و همچنین، نسبت، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده گردید.یافته‌ها: بین دستورالعمل‌های برنامه تربیت بدنی هر کشور و تعداد کودکان مسلط بر FMS در آن کشور ارتباط وجود دارد. تعداد کودکانی که در سطوح بالاتر تسلط بر FMS مرتبط با دستورالعمل‌های برنامه درسی تربیت بدنی بودند و متوسط سطح تسلط آن‌ها در آمریکا به طور معنی‌داری بیشتر از چین (009/0 = P)، پرتغال (005/0 = P) و ایران (001/0 = P) بود. با این حال، ارتباطی بین محبوب‌ترین ورزش در هر کشور و تسلط بر مهارت‌های بنیادی مرتبط با آن ورزش در مطالعات مورد بررسی مشاهده نشد (645/1 > Z).نتیجه‌ گیری: صرف وجود یک فعالیت محبوب در یک کشور، زمینه تسلط بر مهارت‌های بنیادی مرتبط با آن را فراهم نمی‌کند، بلکه یافته‌های مطالعه حاضر لزوم اضافه کردن مؤلفه راهنمایی و دستورالعمل مناسب در کنار فرصت‌ها و مشوق‌ها برای رشد FMS و تسلط بر آن‌ها را نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {مهارت‌های حرکتی بنیادی,آزمون رشد حرکتی درشت,کودکان,رشد حرکتی}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_29694.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_29694_324ffb0a7a69e7d844208cb2bc501c6f.pdf} }