@article { author = {Ebrahim-Najafabadi, Rasool and Badami, Rokhsareh and Meshkati, Zohreh and Aghababaei, Sara}, title = {The Mediating Role of Executive Functions in the Relationship between Motor Skills and Academic Achievement in Children with Learning Disabilities: A Descriptive Study}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {16}, number = {1}, pages = {331-340}, year = {2020}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v16i0.3695}, abstract = {Introduction: Motor skills deficits are of the problems that children with learning disabilities face. The aim of this study was to investigate the relationship between motor skills and academic achievement in children with learning disabilities mediated by executive functions.Materials and Methods: Participants were 182 children with learning disabilities from Isfahan City, Iran, who were included using convenient sample strategy. Fine and gross motor skills were evaluated using Bruininks-oseretsky-2 Test, academic achievement was measured using Kaufman Test of Educational Achievement, and executive functions was assessed using Behavior Rating Inventory of Executive Function 2 (BRIEF2). The analysis was performed by structural equation modeling.Results: The results showed the significant direct effect of gross motor skills on academic achievement (P = 0.001) and the lack of direct effect of fine motor skills on academic achievement (P = 0.735). The Structural Equation Modeling (SEM) analysis showed that gross (P = 0.001) and fine (P = 0.048) motor skills had a positive effect on the academic achievement of children with learning disabilities through an indirect path and through executive functions.Conclusion: The fundamental importance of motor skills in the academic achievement of children with learning disabilities can be emphasized. The present study also emphasizes the importance of executive functions in the academic achievement of children with learning disabilities, as executive functions mediate the relationship between motor skills and children's academic achievement with learning disabilities.}, keywords = {Learning disabilities,Gross motor skills,Fine motor skills,Executive functions,Academic achievement}, title_fa = {نقش واسطه‌ای کارکردهای اجرایی در رابطه بین مهارت‌های حرکتی با پیشرفت تحصیلی در کودکان دارای اختلالات یادگیری: یک مطالعه توصیفی}, abstract_fa = {مقدمه: ضعف در مهارت‌های حرکتی، از جمله مشکلات کودکان دارای اختلالات یادگیری است. با توجه به این که چنین مشکلات می‌تواند به واسطه عوامل دیگر، با پیشرفت تحصیلی این کودکان مرتبط باشد، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای کارکردهای اجرایی در رابطه بین مهارت‌های حرکتی و پیشرفت تحصیلی در کودکان دارای اختلالات یادگیری انجام شد.مواد و روش‌ها: شرکت‌کنندگان شامل 182 کودک دارای اختلالات یادگیری شهر اصفهان بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف با استفاده از آزمون تبحر حرکتی Bruininks-Oseretsky، پیشرفت تحصیلی به کمک نسخه سوم آزمون پیشرفت تحصیلی Kaufman (Kaufman Test of Educational Achievement-3rd Edition یا KTEA-III) و کارکردهای اجرایی به وسیله نسخه والدین پرسش‌نامه Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) ارزیابی گردید. در نهایت، داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: مهارت‌های حرکتی درشت، تأثیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی (001/0 = P) و مهارت‌های حرکتی ظریف، تأثیر غیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی (735/0 = P) کودکان دارای اختلالات یادگیری داشت. همچنین، مهارت‌های حرکتی درشت (001/0 = P) و ظریف (048/0 = P) از طریق یک مسیر غیر مستقیم و با واسطه کارکردهای اجرایی، تأثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری می‌گذارد.نتیجه‌گیری: می‌توان بر اهمیت اساسی مهارت‌های حرکتی در پیشرفت تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری تأکید نمود. همچنین، مطالعه حاضر بر اهمیت کارکردهای اجرایی برای پیشرفت تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری تأکید می‌کند؛ چرا که کارکردهای اجرایی نقش واسطه‌ای بر رابطه بین مهارت‌های حرکتی و پیشرفت تحصیلی کودکان با اختلالات یادگیری دارد.}, keywords_fa = {اختلالات یادگیری,مهارت‌های حرکتی درشت,مهارت‌های حرکتی ظریف,کارکردهای اجرایی,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17183.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17183_f13948b003bc2acf67b5ecb369c8cc79.pdf} }