@article { author = {Gedayloo, Natalie and Tahmasebi-Boroujeni, Shahzad and Shojaei, Masoumeh}, title = {The Effect of Verbal and Analogical Learning on the Accuracy and Angular Velocity of Dart-Throwing in Children}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {16}, number = {1}, pages = {103-109}, year = {2020}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v16i0.3554}, abstract = {Introduction: The importance of implicit learning and ways to achieve it in learning motor skills is increasing. However, little research has been carried out on children and the effects of analogy on children’s compressive performance are unclear. This study is performed aiming to compare analogy and verbal learning on accuracy and angular velocity of dart-throwing skills in children.Materials and Methods: This experimental study was performed using a semi-experimental design in 24 children with a mean age of 11.06 ± 2.2 years. The subjects were selected by the convenience sampling method and randomly divided into three groups: verbal training, analogy, and control. After the dart throw test (10 attempts), the participants underwent 8 rehearsal sessions (including 50 attempts per session). Retention and transfer tests were taken 3 weeks after the last session and 10 attempts were made on the variables of radial error and angular velocity. Data were analyzed using mixed-design analysis of variance (ANOVA) (3 × 4 in performance and 3 × 3 in angular velocity). α = 0.05 was considered as the significance level.Finding: The results showed that the verbal group had a significant decrease in radial error in the acquisition (P < 0.001), retention (P ≤ 0.003), and transfer (P ≤ 0.025). However, an increase in error was observed in the learning (P ≤ 0.001) and transfer stages (P < 0.001) in the control group, and in the transfer stage in the analogy group (P ≤ 0.038). Moreover, the verbal group had a significant increase in elbow angular velocity (P ≤ 0.005), while in other groups there was no significant difference between the test phases (P < 0.05).Result: It seems that verbal instruction increases the angular velocity, improves accuracy and performance compared to analogy, and is more effective in children’s performance.}, keywords = {Analogy instruction,Explicit learning,Implicit learning,Angular velocity,Dart-throwing,Children}, title_fa = {تأثیر یادگیری کلامی و قیاسی بر دقت و سرعت زاویه‌ای آرنج در پرتاب دارت در کودکان}, abstract_fa = {مقدمه: اهمیت یادگیری پنهان و روش‌های دستیابی به آن در یادگیری مهارت‌های حرکتی رو به افزایش است. با این ‌حال، تحقیقات اندکی در این زمینه بر روی کودکان انجام ‌شده است و اثرات قیاس در عملکرد تحت ‌فشار در کودکان مشخص نیست. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه یادگیری قیاسی (پنهان) و کلامی (آشکار) بر دقت و سرعت زوایه‌ای آرنج در مهارت پرتاب دارت کودکان بود.مواد و روش‌ها: این مطالعه آزمایشی به ‌صورت نیمه تجربی بر روی 24 کودک با میانگین سنی 20/2 ± 06/11 سال انجام شد. نمونه‌ها به روش در دسترس انتخاب و به ‌صورت تصادفی در سه گروه آموزش کلامی‌،‌ قیاسی و شاهد تقسیم شدند. پس از پیش‌آزمون پرتاب دارت (10 کوشش)، شرکت‌کنندگان در 8 جلسه تمرین (هر جلسه 50 کوشش) تحت مداخله مربوط به خود قرار گرفتند. سپس آزمون‌های یادداری و انتقال، 3 هفته بعد از آخرین جلسه اکتساب و با 10 کوشش در متغیرهای خطای شعاعی و سرعت زاویه‌ای از آن‌ها به عمل آمد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب (4 × 3 در اجرا و 3 × 3 در سرعت زاویه‌ای) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: گروه کلامی در مراحل اکتساب (001/0 > P)، یادداری (003/0 = P) و انتقال (025/0 = P) کاهش معنی‌داری در خطای شعاعی پرتاب داشت. با این حال، افزایش خطا در مراحل یادداری (001/0 = P) و انتقال (001/0 > P) در گروه شاهد و مرحله انتقال در گروه قیاسی (038/0 = P) مشاهده گردید. همچنین، گروه کلامی افزایش معنی‌داری را در یادگیری سرعت زاویه‌ای آرنج نشان داد (005/0 = P)؛ ‌در حالی که تفاوت معنی‌داری بین مراحل آزمون در سایر گروه‌ها مشاهده نشد (050/0 < P).نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که آموزش کلامی نسبت به قیاسی، موجب افزایش سرعت زاویه‌ای، بهبود دقت و اجرای عملکرد می‌شود و بر عملکرد کودکان مؤثرتر است.}, keywords_fa = {شیوه قیاسی,یادگیری آشکار,یادگیری پنهان,‌ سرعت زاویه ای,پرتاب دارت,کودکان}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17153.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17153_be4994ecaf857c381e13ba80bdc74721.pdf} }