@article { author = {Esrafili, Hajar and Basharpoor, Sajjad}, title = {The Correlation of Addiction to Online Games with Family Emotional Climate, Academic Longing, and Academic Adjustment in Students}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {15}, number = {4}, pages = {204-210}, year = {2019}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v15i4.3465}, abstract = {Introduction: Nowadays, due to the extended use of the high speed Internet, online games have become one of the most common interests among adolescents. Therefore, determining the advantages and disadvantages of these games are basically valuable. The purpose of this study is to investigate the relationship between online game addiction and family emotional climate, academic achievement, and academic adjustment in students.Materials and Methods: This was a descriptive correlational study with the statistical population consisting of all secondary school students in Ardabil City, Iran, who were studying at Ardabil schools during 2019. 216 individuals were selected through the convenience sampling method. Data were collected using the online game addiction questionnaire, family emotional climate questionnaire, academic craving questionnaire, and academic adjustment scale. The data collected were then analyzed using Pearson’s correlation coefficient and regression models.Results: There was a significant negative correlation between family emotional climate, academic achievement, and academic achievement with online game addiction (-0.27 ≤ r ≤ 0.54, P ≤ 0.001). With beta values of respectively -0.638, -0.409, -0.332, these values directly predicted addiction to online games.Conclusion: It seems that the family's emotional climate and adolescents' educational longing and adjustment may well predict addiction to online games. Therefore, it is recommended to consider these three factors to reduce the tendency of young people to play such games and to identify the damage caused as a result of excessive playing of these games.}, keywords = {Online gaming addiction,Family emotional climate,Academic longing,Academic adjustment}, title_fa = {رابطه اعتیاد به بازی آنلاین با جو عاطفی خانواده، اشتیاق تحصیلی و سازگاری تحصیلی در دانش‌آموزان}, abstract_fa = {مقدمه: امروزه با توجه به گسترش اینترنت و بهبود سرعت آن، بازی‌های آنلاین مورد توجه ویژه نوجوانان قرار گرفته است. بنابراین، لزوم انجام تحقیقاتی در راستای مزایا و معایب این بازی‌ها بیشتر از گذشته احساس می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی آنلاین با جو عاطفی خانواده، اشتیاق تحصیلی و سازگاری تحصیلی در دانش‌آموزان انجام شد.مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را تمام دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر اردبیل که در سال تحصیلی 99-1398 در مدارس این شهر مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داد. 216 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها به وسیله پرسش‌نامه اعتیاد به بازی آنلاین، جو عاطفی خانواده، پرسش‌نامه اشتیاق تحصیلی و مقیاس سازگاری تحصیلی جمع‌آوری گردید و سپس با استفاده از ضریب همبستگی Pearson و تنظیم مدل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: رابطه منفی معنی‌داری بین جو عاطفی خانواده، اشتیاق و سازگاری تحصیلی با اعتیاد به بازی آنلاین وجود داشت (54/0- ≥ r ≥ 27/0-، 001/0 = P). این متغیرها به ترتیب با مقدار بتای 638/0، 409/0- و 332/0-، به صورت مستقیم اعتیاد به بازی آنلاین را پیش‌بینی کردند.نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد جو عاطفی خانواده، اشتیاق و سازگاری تحصیلی نوجوان به خوبی بتواند اعتیاد به بازی‌های آنلاین را پیش‌بینی کند. بنابراین، بهتر است در برنامه‌ریزی جهت کاهش گرایش جوانان به سمت چنین بازی‌هایی و شناخت آسیب‌هایی که این بازی‌ها به دنبال دارند، به این سه عامل توجه نمود.}, keywords_fa = {اعتیاد به بازی آنلاین,جو عاطفی خانواده,اشتیاق تحصیلی,سازگاری تحصیلی}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17131.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17131_014b92797a52886dc453503f1087c453.pdf} }