@article { author = {Mirani-Sargazi, Narges and Shafiei-Sarvestani, Maryam and Poodineh, Fatemeh and Besharatnia, Mohammad Sadegh}, title = {Investigating the Impact of Strategy in Educational Computer Games in the Management of the Creative Thinking in Children Using Interactive Approaches: A Randomized Controlled Clinical Trial Study}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {15}, number = {2}, pages = {79-85}, year = {2019}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v15i2.3440}, abstract = {Introduction: The main purpose of the present study was to investigate the effect of educational computer games on the management of the creative thinking in children using interactive approaches.Materials and Methods: In this randomized controlled clinical trial study, the statistical population consisted of all first-grade students in Shiraz City, Iran, in the academic year of 2019-2020. 60 children were selected using cluster random sampling method. Data were collected using a questionnaire that measured the subjects' abilities in interactive performance and creative thinking skills. Children were randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group was exposed to computer games training, and the control group continued traditional training. The results were analyzed using covariance method.Results: Educational computer game strategy had a significant effect on creative thinking management with the impact intensity of 17.8%. The f statistic was 9.83 for social skills (P = 0.003), and the impact intensity was 49.9%.Conclusion: Probably educational computer games may enhance creativity and social interactions in children, which in turn has a great impact on individual life, as well as social and personal skills.}, keywords = {Computer games strategy,Creative thinking management,Interactive approaches,Educational games,Therapeutic games}, title_fa = {بررسی تأثیر استراتژی بازی‌های رایانه‌ای آموزشی در مدیریت تفکر خلاق در کودکان با استفاده از راهبردهای تعاملی: کارآزمایی بالینی کنترل شده}, abstract_fa = {مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای آموزشی بر مدیریت تفکر خلاق در کودکان با استفاده از راهبردهای تعاملی بود.مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی کنترل شده و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 99-1398 بود. 60 دانش‌آموز به صورت نمونه در دسترس، به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه مهارت‌های اجتماعی و پرسش‌نامه تفکر خلاق بود. نمونه‌ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش تحت آموزش با بازی‌های رایانه‌ای قرار گرفت و گروه شاهد آموزش به روش معمول را ادامه دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل گردیدیافته‌ها: استراتژی بازی‌های رایانه‌ای آموزشی تأثیر معنی‌داری در مدیریت تفکر خلاق داشت و شدت تأثیر، 8/17درصد بود. همچنین، مقدار F برای مهارت‌های اجتماعی، 83/9 و معنی‌دار گزارش شد (003/0 = P) و شدت تأثیر 9/49 درصد به دست آمد.نتیجه‌گیری: شاید استفاده از بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بتواند ابزار مهمی برای افزایش خلاقیت و تعاملات اجتماعی در کودکان باشد که این خود تأثیر وسیعی بر زندگی و مهارت‌های اجتماعی و فردی افراد دارد.}, keywords_fa = {استراتژی بازی‌های رایانه‌ای,مدیریت تفکر خلاق,راهبردهای تعاملی,بازی‌های آموزشی,بازی درمانی}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17125.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17125_a3b9eed32bc7f6c4871dc6db1b432bdc.pdf} }