@article { author = {Mousavi, Seyedeh Hasti and Kolahdouz-Rahimi, Shekoufeh and Samimi-Dehkordi, Leila}, title = {Applying Model Driven Approach for Gamification of Educational Courses: Action Research}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {15}, number = {2}, pages = {107-114}, year = {2019}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v15i2.3496}, abstract = {Introduction: The importance of education in today's world is evident for anyone. Nowadays, with the advancement of technology, educational centers seek electronic approaches to train the students. On the other hand, education authorities encounter difficulties like abundant educational material, limited learning time, lack of interactive media, and poor quality of education that negatively influence student’s motivation and engagement. An effective solution in this regard is gamification in the electronic learning. Additionally, software developers encounter many complexities in producing courses that use game elements for learning, including lack of precise understanding of the concepts of the field, which makes the development of the software a time-consuming process.Materials and Methods: In this study, the process of designing and implementing courses was simplified for developers by modeling the concepts of gamification using the model driven approach. A metamodel was designed for e-learning domain using Eclipse framework, and then a model was has developed based on this metamodel that represented a gamification course.Results: A meta-model was created for modeling gamification of electronic education using a model driven approach and then a model was developed based on this metamodel that indicated a gamification course for educational purposes.Conclusion: In this study, the learning process becames more attractive by applying gamification, in addition to facilitating e-course development process, which was usually implemented in web platforms using the model driven approach. Different models may be specified conforming to the metamodel presented in this study according to the requirements of customers. These models may be used in transformation programs to generate implementation code for e-courses.}, keywords = {Gamification,Model driven,Education,Metamodel,Developers}, title_fa = {استفاده از رویکرد مدل‌رانده در استفاده از رویکرد مدل‌ رانده در بازی‌وارسازی دوره‌های آموزشی: اقدام پژوهیدوره‌های آموزشی}, abstract_fa = {مقدمه: اهمیت آموزش در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست. امروزه مراکز آموزشی به کمک پیشرفت فن‌آوری، درصدد آموزش فراگیران خود به شیوه‌های الکترونیکی می‌باشند. در این مسیر، متولیان آموزشی با مشکلاتی از جمله زیاد بودن مواد آموزشی، مدت‌ زمان یادگیری محدود، عدم حضور رسانه‌های تعاملی و پایین بودن کیفیت آموزش مواجه هستند که میزان انگیزه و تعهد دانشجویان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. راه‌حل بسیار مؤثر در این زمینه، استفاده از بازی‌وارسازی در دامنه‌ آموزش الکترونیکی می‌باشد. از طرف دیگر، توسعه‌ دهندگان نرم‌افزارها برای تولید دوره‌هایی که بتواند از عناصر بازی برای آموزش استفاده کند، با پیچیدگی‌های زیادی از جمله عدم آشنایی با مفاهیم دقیق این دامنه مواجه هستند که این عامل روند توسعه‌ چنین نرم‌افزارهایی را زمان‌بر می‌کند.مواد و روش‌ها: در این مطالعه با مدل‌سازی مفاهیم بازی‌وارسازی به کمک رویکرد مدل ‌رانده، فرایند طراحی و پیاده‌سازی دوره‌ها برای توسعه ‌دهندگان آسان‌تر شد. در این راستا، فرامدلی برای دامنه بازی‌وارسازی با استفاده از چارچوب‌ Eclipse طراحی و سپس مدلی مبتنی بر این فرامدل تولید گردید که نشان دهنده‌ یک دوره‌ بازی‌‌وارسازی بود.نتایج: فرامدلی جهت بازی‌وارسازی آموزش با استفاده از عناصر اصلی در رویکرد مدل رانده ایجاد و سپس یک مدل آموزشی مبتنی بر این فرامدل تولید گردید.نتیجه‌گیری: در پژوهش حاضر سعی بر این بود که با به‌ کارگیری بازی‌وارسازی، ‌فرایند یادگیری جذاب‌تر گردد و به کمک رویکرد مدل‌ رانده، فرایند توسعه دوره‌های الکترونیکی که اغلب در سکوهای تحت وب پیاده‌سازی می‌شود، آسان‌تر گردد. بدین ترتیب، با توجه به نیازهای مشتری، می‌توان مدل‌های مختلفی از فرامدل ارایه شده را تولید نمود که با هدف تولید کد پیاده‌سازی دوره‌های الکترونیکی، در برنامه‌های تبدیل مورد استفاده قرار ‌گیرد.}, keywords_fa = {بازی‌وارسازی,مدل ‌رانده,آموزش,فرامدل,توسعه دهندگان}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17121.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17121_7260f3423d535c4a72153f2cdbf86d2d.pdf} }