@article { author = {Movahedi, Yazdan and Mousivand, Abbas and Pourjafar, Mahdi}, title = {The Effect of Rehabilitation Games on Sustained Attention in University Students: A Randomized Clinical Trial}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {15}, number = {3}, pages = {163-168}, year = {2019}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v15i3.3466}, abstract = {Introduction:Filial therapy is an effective strategy dealing with cognitive disorders. The aim of this study is to investigate the impact of rehabilitation computer games on increasing sustained attention in university students.Materials and Methods: In this randomized clinical trial, the target population consisted of students in Islamic Art University of Tabriz, Iran, in 2019 among who 30 students were selected with convenience sampling and divided randomly into two groups of 15 each by lot. 15 subjects played the rehabilitation games and the remaining 15 ones in the control received no intervention. The data were analyzed by multivariate analysis of covariance (ANCOVA).Results: Data analysis showed that there was a significant difference between the pre-test and post-test scores of the experimental and control groups (P < 0.04), indicating that the rehabilitation game has improved the level of attention (P ≤ 0.02).Conclusion: This study shows that rehabilitation games can be used as an effective method in individuals to increase attention.}, keywords = {Rehabilitation,Attention,Computer games}, title_fa = {تأثیر بازی توان‌بخشی بر افزایش توجه مستمر دانشجویان: کارآزمایی بالینی تصادفی}, abstract_fa = {مقدمه: بازی‌درمانی یکی از روش‌های درمان نقص‌های شناختی است. پژوهش حاضر با هدف تأثیر بازی رایانه‌ای توان‌بخشی بر افزایش توجه مستمر در دانشجویان انجام شد.مواد و روش‌ها: جامعه آماری این کارآزمایی بالینی تصادفی شامل کلیه دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال 1398 بود که 30 نفر از آن‌ها به صورت در دسترس انتخاب شدند و به قید قرعه در دو گروه 15 نفره قرار گرفتند. 15 نفر بازی توان‌بخشی شناختی را دریافت کردند و برای 15 نفر گروه شاهد نیز مداخله‌ای انجام نشد. داده‌ها با استفاده از آزمون MANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و شاهد وجود داشت (04/0 > P)؛ به نحوی که بازی توا‌ن‌بخشی باعث بهبود معنی‌دار توجه در گروه آزمایش شد (02/0 = P).نتیجه‌گیری: بازی توان‌بخشی شناختی احتمالاً می‌تواند به عنوان یک روش اثربخش برای افزایش توجه مستمر در افراد مورد استفاده قرار گیرد}, keywords_fa = {توان‌بخشی,توجه مستمر,بازی‌های رایانه‌ای,دانشجو}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17109.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17109_84c08f3149620b15414dcebecae66662.pdf} }