@article { author = {Pahlevanyali, Majid and Shahbazi, Mehdi and Aghapour-Hasiri, Seyed Mehdi and Tahmasebi-Boroujeni, Shahzad and Shamsi-Majelan, Ali}, title = {The Effect of Attentional Focus and Frequency of Feedback on Performance and Kinematics in Basketball Free Throwing}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {14}, number = {1}, pages = {25-32}, year = {2018}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v14i1.2892}, abstract = {Introduction: The purpose of this study was to investigate the effect of attentional focus and frequency of feedback on performance and kinematics in basketball free throwing.Materials and Methods: In this semi-experimental research, fifty students were randomly selected using convenience sampling method, and were randomly divided in one control and 4 experimental groups (internal focus and 33% feedback, internal focus and 100% feedback, external focus and 33% feedback, and external focus and 100% feedback). Experimental groups conducted six blocks of ten attempts (every day two blocks of ten attempts) in one week, and in three sessions of training, and received internal or external focus feedback with the corresponding frequency (33% or 100%). After 72 hours, retention and transfer tests were performed with ten-attempt blocks. Performance (throwing accuracy) and kinematic data (joint angle and range of motion) were collected. Data were analyzed using ANOVA with repeated measures and one way ANOVA.Results: Feedback with external focus (100% and 33%) was more effective in improving throwing performance in retention and transfer tests (P < 0.050). Kinematic data analysis showed that external focus feedback groups had the least maximum flexion in the knee joint in retention test compare to acquisition stage (P < 0.050). Moreover, external focus groups had the least maximum flexion at the knee in retention test compared to internal focus groups (P < 0.050). In range of motion of the knee, external focus groups had more range of motion in retention and transfer tests compared to internal focus groups (P < 0.050).Conclusion: Performance improvement in external focus groups may be limited to certain changes in kinematic data, and in line with constrained-action hypothesis.}, keywords = {Attention,Feedback,Motor activity,Kinematics,Movement}, title_fa = {تأثیر کانون توجه و فراوانی بازخورد بر عملکرد و کینماتیک در پرتاب آزاد بسکتبال}, abstract_fa = {مقدمه: نوع کانون توجه دستورالعمل یا بازخورد، بر نتیجه و کارایی مهارت‌های حرکتی مؤثر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کانون توجه و فراوانی بازخورد بر عملکرد و کینماتیک در پرتاب آزاد بسکتبال انجام شد.مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود که در آن 50 دانش‌آموز به صورت در‌ دسترس و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و در گروه‌های آزمایش (بازخورد تمرکز درونی33 درصد، بازخورد تمرکز درونی100 درصد، بازخورد تمرکز بیرونی33 درصد و بازخورد تمرکز بیرونی 100 درصد) و شاهد قرار گرفتند. گروه‌های آزمایش شش دسته ده کوششی (هر روز دو دسته ده کوششی) را طی یک هفته و در سه جلسه آموزش انجام دادند؛ به طوری ‌که بازخورد‌های تمرکز درونی یا بیرونی را با فراوانی مربوط (33 یا 100 درصد) دریافت کردند. پس از 72 ساعت، آزمون‌های یادداری و انتقال با دسته‌های ده‌ کوششی به اجرا درآمد. داده‌های عملکرد (دقت پرتاب) و کینماتیک (زاویه و دامنه حرکتی مفصل) جمع‌آوری گردید و با استفاده از آزمون‌های Repeated Measures ANOVA و One way ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: ارایه بازخورد با تمرکز بیرونی (33 یا 100 درصد)، در بهبود عملکرد پرتاب در آزمون‌های یادداری و انتقال مؤثرتر بود (050/0 > P). تحلیل داده‌های کینماتیکی نشان داد که گروه‌های بازخورد تمرکز بیرونی حداکثر فلکشن کمتری در مفصل زانو در آزمون یادداری نسبت به مرحله آموزش داشتند (050/0 > P). همچنین، گروه‌های بازخورد تمرکز بیرونی نسبت به تمرکز درونی، حداکثر فلکشن کمتری را در زانو در آزمون یادداری نشان دادند (050/0 > P). همچنین، در متغیر دامنه حرکتی زانو، دامنه حرکتی بیشتری در گروه‌های تمرکز بیرونی نسبت به درونی در آزمون‌های یادداری و انتقال مشاهده گردید (050/0 > P).نتیجه‌گیری: ممکن است بهبود عملکرد در گروه‌های تمرکز بیرونی، با تغییرات خاص در داده‌های کینماتیکی و در راستای فرضیه عمل محدود‌ شده همسو باشد.}, keywords_fa = {توجه,بازخورد,فراوانی,عملکرد حرکتی,کینماتیک,حرکت}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17057.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17057_a3daac5cac6154b7415b4652453c4641.pdf} }