@article { author = {Aliasghari-Toyeh, Masoumeh and Ghadiri, Farhad and Arsham, Saeed and Yaali, Rasoul}, title = {Comparison of the Effect of Quiet Eye Training and Anticipation Training on the Performance of Hockey Goalkeepers}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {13}, number = {6}, pages = {334-340}, year = {2018}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v13i6.3097}, abstract = {Introduction: Cognitive-perceptual skills are important for successful performance in many tasks. The aim of this study was to compare the effects of quiet eye training and anticipation training on performance of hockey goalkeepers.Materials and Methods: In this semi-experimental study, 10 hockey goalkeepers were selected via purposeful sampling method, and randomly assigned to two equal groups of quiet eye training and anticipation training. The study included pretest, intervention, posttest, and transference stages. Participants in pretest, posttest, and transfer (under-pressure position) stages received 25 hockey strokes at a distance of 9 meters. Intervention was done for three consecutive days (9 blocks of 40 trials, a total of 360 trials), and participants received their training instructions. Data were analyzed using independent t and dependent t tests via SPSS software.Results: Both anticipation training (P = 0.010) and quiet eye training (P < 0.001) had significant effect on the performance of hockey goalkeepers. Moreover, quiet eye training group had better performance compared to anticipation training group in both normal (P = 0.010) and under-pressure (P = 0.010) conditions.Conclusion: Quiet eye training in contrast to anticipation training results in better performance in normal and under-pressure conditions.}, keywords = {Talent,Sports performance, Hockey}, title_fa = {مقایسه اثر تمرینات چشم ساکن و پیش‌بینی بر عملکرد دروازه‌بانان هاکی}, abstract_fa = {مقدمه: مهارت‌های ادراکی- شناختی برای اجرای موفق بسیاری از تکالیف مهم هستند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر تمرینات چشم ساکن و پیش‌بینی بر عملکرد دروازه‌بانان هاکی انجام گردید.مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 10 دروازه‌بان هاکی با کسب شرایط ورود، به روش هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه تمرینات چشم ساکن (5 نفر) و تمرینات پیش‌بینی (5 نفر) قرار گرفتند. تحقیق شامل مراحل پیش‌آزمون، مداخله، پس‌آزمون و انتقال بود. مشارکت‌کنندگان در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و انتقال (موقعیت تحت فشار) اقدام به دریافت 25 ضربه هاکی از فاصله 9 متری نمودند. مداخله در سه روز متوالی (9 بلوک 40 کوششی که در مجموع 360 کوشش بود) انجام شد و شرکت‌کنندگان دستورالعمل‌های مبتنی بر تمرینات خود را دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Independent t و Paired t در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: تمرینات پیش‌بینی (010/0 = P) و تمرینات چشم ساکن (001/0 > P) تأثیر معنی‌داری بر عملکرد دروازه‌بانان هاکی داشت. بر اساس یافته‌ها، دروازه‌بانان گروه چشم ساکن در مقایسه با دروازه‌بانان گروه پیش‌بینی، هم در شرایط عادی (010/0 = P) و هم در شرایط تحت فشار (010/0 = P)، عملکرد بهتری را نشان دادند.نتیجه‌گیری: تمرینات چشم ساکن باعث عملکرد بهتر در مقایسه با تمرینات پیش‌بینی در شرایط عادی و تحت فشار می‌شود.}, keywords_fa = {نخبه,عملکرد,هاکی}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17049.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17049_fe92bf5d78e2392e58720fcc7f91890b.pdf} }