@article { author = {Shamsian, Fereshteh and Farghadani-Chaharsughi, Zohreh}, title = {Comparison of Reading Speed and Comprehension in Cochlear Implanted Students and Healthy Students in the First Grade of Primary School}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {12}, number = {4}, pages = {194-199}, year = {2016}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v12i4.2684}, abstract = {Introduction: Hearing is the most important sense for the natural development of speech and language; therefore, deaf individuals more commonly show signs of communication disabilities. Since reading skills depend on natural development of speech and language in childhood, reading impairments are prevalent in deaf people. Cochlear implantation, through providing auditory input and improving speech and language abilities, can improve reading prerequisites and reduce reading problems. This research aimed to compare reading speed and comprehension between cochlear implanted and healthy students in the first grade of primary school.Materials and Methods: The average of text reading speed and percentage of reading comprehension responses was calculated in 11 cochlear implanted children and compared with that of 11 healthy students through statistical methods.Results: The independent t-test showed significant differences between cochlear implanted and healthy students in terms of reading speed and percentage of reading comprehension responses (P < 0.001, α = 0.05).Conclusion: The results indicated that cochlear implanted children had problems in reading fluency and speed and comprehension of written texts since the first grade of elementary school in comparison with their healthy peers. These problems seem to be rooted in language deficits. However, many individual differences were observed among these children.}, keywords = {Reading speed,Reading comprehension,Cochlear implant,Healthy student}, title_fa = {مقایسه میزان سرعت و درک خواندن دانش‌آموزان کاشت حلزون شده و شنوای پایه اول دبستان}, abstract_fa = {مقدمه: مهم‌ترین حس در رشد طبیعی گفتار و زبان، شنوایی است و ناشنوایان بیشترین آسیب ارتباطی را نشان می‌دهند. از آن‌جا که رشد طبیعی گفتار و زبان در دوران کودکی، پیش‌نیازهای لازم جهت رشد خواندن را فراهم می‌کند، آسیب‌های خواندن در افراد ناشنوا به فراوانی مشاهده می‌گردد. انجام کاشت حلزون شنوایی با فراهم آوردن درون‌داد شنوایی و بهبود رشد گفتار و زبان، می‌تواند باعث دستیابی به پیش‌نیازهای خواندن و کاهش مشکلات خواندن شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت خواندن کودکان کاشت حلزون شده انجام شد.مواد و روش‌ها: در این مطالعه، خواندن متن در 11 کودک کاشت حلزون شده پایه اول دبستان مورد بررسی قرار گرفت و میانگین سرعت خواندن و درصد پاسخ‌های درک خواندن آنان با 11 دانش‌آموز طبیعی با استفاده از آزمون‌های آماری مقایسه گردید.یافته‌ها: نتیجه آزمون Independent t در مورد هر دو متغیر سرعت و درصد پاسخ‌های درک خواندن، نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین میانگین‌ها در دانش‌آموزان کاشت حلزون شده و طبیعی وجود داشت (001/0 > P).نتیجه‎گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که کودکان کاشت حلزون شده نسبت به همتایان شنوای خود از سال ابتدایی تحصیل با مشکلاتی در خواندن سریع و روان و درک مطالب نوشته شده مواجه هستند که به نظر می‌رسد ناشی از نقایص زبانی آن‌ها باشد. با این وجود، تفاوت‌های فردی زیادی در بین این کودکان مشاهده می‌شود.}, keywords_fa = {سرعت خواندن,درک خواندن,کاشت حلزون شنوایی,دانش‌آموز شنوا}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16973.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16973_d7e4a22f3ac7997bfee52eab1970041f.pdf} }