@article { author = {Ghashghaee, Maryam and Mohammadi, Farahnaz and Rassafiani, Mehdi and Hosseini, SeyedAli and Sahaf, Robab}, title = {Clarifying facilitator factors of parental adherence to a home-based educational special caring program for children with cerebral palsy: A content analysis of parent’s educational experiences.}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {10}, number = {1}, pages = {158-170}, year = {2014}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v10i1.1037}, abstract = {introduction: Home special caring program is a treatment –caring program for children with cerebral palsy which has considered its effectiveness on parents and their children. This program used neurodevelopmental approach helps parent to improve parent ability into their children's caring and independence. To successfully implement program, occupational therapists should consider educational program (one workshop, booklet, phone follow-up)  facilitator factors that were infleneced on parent implementation of home caring program. Materials and Methods: Data gathered and analyzed with qualitative content analysis method. 15 in-depth interviews were conducted with parents who participated and implemented the program at home for three months. Transcripts of interview were coded by usinginductive conventional qualitative content analysis. Results: Facilitator factors were grouped into three main categories: "factors related to workshop", " factors related to booklet", " persistent relationship with children's therapists". Conclusions:There were several factors indicated that, occupational therapist should pay more attention to educational methods of cerebral palsies parent and hold their supportive relationships with parents during implementation of  home- based educational caring program. Key words: cerebral palsy/ facilitator/ qualitative content analysis/ home-based educational special caring program}, keywords = {}, title_fa = {تبیین عوامل تسهیل کنندهپیروی والدین از برنامه آموزشی مراقبت ویژه ی کودکان فلج مغزی درمنزل: تحلیل محتوایی تجارب آموزشی والدین.}, abstract_fa = {مقدمه: برنامه آموزشی مراقبت ویژه کودکان فلج مغزی، یکی از راه های مراقبتی- درمانی کودکان است. این برنامه با استفاده از اصول رویکرد عصبی- رشدی، قصددارد والدین را درجهت مراقبت و استقلال کودک خود توانمند سازد. به منظور اجرای موفقیت آمیزتر برنامه، کاردرمانگران باید عواملی که برتجربه پیروی والدین درمنزل اثر می گذارد را بررسی کنند. این مطالعه با هدف تبیین عوامل تسهیل کننده ارائه برنامه آموزشی (شرکت در یک کارگاه، دریافت کتابچه راهنما و پیگیری تلفنی در طول 3ماه) که براجرای والدین در مراقبت در منزل تاثیر گذاربوده، انجام گردید. مواد و روش ها: مطالعه از نوع تحلیل محتوایی کیفی بود. 15 مصاحبه عمیق با مادران کودکان فلج مغزی شرکت کننده در برنامه آموزشی مراقبت ویژه که سه ماه آن را درمنزل اجرا کرده بودند، انجام شد. مصاحبه ها ضبط شد وعینا به صورت دست نوشته هایی درآمد و به طریق استقرایی با رویکرد تحلیل محتوایی کانونشنال آنالیز شد. نتایج: عوامل تسهیل کننده ای که ازتجارب والدین بیرون آمدند، در سه طبقه اصلی "عوامل مربوط به کارگاه" ، "عوامل مربوط به کتابچه" و"ارتباط مداوم والدین با درمانگر کودک" جای گرفتند. بحث: عوامل متعددی استخراج شد که نشان می دهد، کاردرمانگران باید به  نحوه آموزش والدین کودکان فلج مغزی درمورد مسائل مراقبت ویژه توجه بیشتری داشته و در طول اجرای برنامه آموزشی مراقبت ویژه توسط والدین ارتباط حمایتگونه و مداوم خود را حفظ کنند. کلید واژه ها: فلج مغزی/ تسهیل کننده/ تحلیل محتوایی کیفی/ برنامه آموزشی مراقبت ویژه در منزل}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16804.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16804_5ebbad4df009fa521ddf1eba02e31868.pdf} }